افزایش ۵۲ درصدی فروش آیفون در چین
تخفیفهای متعدد اپل باعث شده تا ماه گذشته تعداد گوشیهای ارسالی این شرکت به بازار چین تا ۵۲ درصد افزایش یابد. براساس گزارشی که بلومبرگ با اشاره به تازهترین آمار از آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین منتشر کرده است، تعداد مرسولههای گوشی هوشمند در چین افزایش چشمگیری داشته و برندهای خارجی ۳.۵ دستگاه به این کشور ارسال کردهاند.
فروش آیفون در چین به دنبال ممنوعیت استفاده در برخی از سازمانهای دولتی کاهش قابل توجهی را تجربه کرده بود و همین مساله به تضعیف جایگاه اپل در بازار گوشیهای هوشمند منجر شد. با این حال برآورد بلومبرگ از آمار جدید آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین نشان میدهد که آیفون در حال حاضر بیشترین سهم را از واردات گوشی خارجی در چین دارد.
فروش آیفون که در دو ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۴ در چین به شکل قابل توجهی کاهش یافته بود در ماه مارس یک روند صعودی را آغاز کرد و حالا افزایش سریع فروش آیفون را پس از تخفیفهای متعدد این شرکت در بازار چین شاهد هستیم.
پس از آنکه اپل بازار گوشیهای گرانقیمت چین را به هواوی واگذار کرد، فروشندگان چینی آیفون از آغاز سال ۲۰۲۴ تخفیفهای متعددی را برای خریداران چین در نظر گرفتهاند که حتی بیش از ۱۰ درصد تخفیفی را برای خریداران در نظر میگیرد.
تحلیلگران میگویند نظرسنجی تازهای که نظر کاربران درمورد گوشیهای هوشمند را بررسی میکند به پایان روند کاهشی فروش آیفون در چین اشاره میکند و طیف گستردهای از کاربران مایل به خرید این گوشیها هستند.
استیون سنگ و شین چن، تحلیلگران بلومبرگ، مینویسند: «سهم رو به کاهش آیفون از بازار چین ممکن است به زودی به ثبات برسد، زیرا نظرسنجی اخیر ما نشان میدهد که اپل پس از پیشتازی هواوی دوباره به برند محبوب گوشی هوشمند در بین چینیها تبدیل شده است.»
«به باور ما، تغییر گرایش کاربران به دلیل روند تمایل کاربران به طیف گرانقیمت در چین از یک سو و خستگی آن از صف طولانی خرید مدلهای گرانقیمت شرکت هواوی از سوی دیگر است. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان این نظرسنجی میگویند حاضر هستند بیش از ۴۰۰۰ یوان (۵۵۰ دلار) برای گوشی بعدی خود هزینه کنند و این در حالی است که امروز تنها ۳۳ درصد از گوشیهای گرانقیمت استفاده میکنند.»