فناوری اطلاعات

May 29, 2024
11:16 چهارشنبه، 9ام خردادماه 1403
کد خبر: 167110

سرمایه صندوق نوآوری به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

منبع: Peivast

معاون توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت که سرمایه این صندوق با تصویب هیات دولت امسال به ١٠ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. طبق مصوبه هیات امنای صندوق تا سال ١۴٠۶ این عدد به ١٠٠ هزار میلیارد می‌رسد.

در افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال، سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: سرمایه صندوق نوآوری در سال جاری افزایش یافت. طبق آمارهای معاونت علمی ریاست جمهوری، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ١٠ هزار عدد رسیده‌ است که فروش سال گذشته این شرکت‌ها ٨٧٨ هزار میلیار تومان است.

معاون توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تعداد نیروی انسانی شرکت‌ها توضیح داد: نیروی انسانی و اشتغال مستقیم شرکت‌های دانش‌بنیان به ٣٧٠ هزار نفر نزدیک شده است. ۴۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در دو گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات و برق و الکترونیک فعالیت می‌کنند.

به گفته ملکی‌فر، صندوق با ارائه ٨٠ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کند. نیمی از خدمات جنبه مالی و نیمی از خدمات جنبه توانمندسازی دارند. صندوق با سرمایه سه هزار میلیارد تومانی با همکاری شبکه بانکی و با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه، حدود ۶٠ همت به شرکت‌های دانش‌بنیان سرویس مالی داده است.

معاون توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: هدف ما افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی به ۷ درصد تا پایان برنامه هستم توسعه است. ما در تلاش هستیم کارآفرینی فناورانه را تحت عنوان کارآفرینی دانش‌بنیان توسعه دهیم.

به گفته ملکی‌فر، اسفند پارسال اولین رویداد با همکاری بنیاد نخبگان برگزار شد. در رویداد اول ۳۲ شرکت بزرگ از خانواده فناوری ارتباطات و اطلاعات حضور داشتند.

در ادامه ملکی‌فر درباره برنامه‌های صندوق نوآوری گفت: هشت برنامه برای دانش‌بنیان‌ها داریم که تا الان سه برنامه را ارائه دادیم. برنامه‌های جدید تحت عنوان کارآفرین و توانا ارائه می‌شود.

او ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق جهش تولید با مشارکت مردم هستند زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی محسوب می‌شوند. برنامه کارآفرین برای شرکت‌هایی است که محصولات دانش‌بنیان ارائه می‌دهند. تعدادی از محصولات شرکت‌ها ظرفیت کارآفرینی و خود اشتغالی دارد مثل پهپاد سم‌پاش، دستگاه خشک‌کن و غیره اما مشتریان محصولات یا کارآفرینان بالقوه، نقدینگی کافی برای خرید این محصول ندارند. در برنامه کارآفرین افرادی که می‌خواهند محصولات شرکت ‌دانش‌بنیان را به قصد کارآفرینی بخرند، می‌توانند از تسهیلات لیزینگ صندوق تا سقف ۵۰ میلیارد تومان استفاده کنند و ۲۴ ماهه پرداخت کنند.

ملکی‌فر درباره برنامه توانا توضیح داد: برنامه توانا هدفش تقویت و افزایش تولید و محصولات دانش‌بنیان در شرکت‌های دانش‌بنیان است. بعضی از شرکت‌ها ظرفیت خوبی دارند اما تولید زیادی ندارند. هدف از این برنامه، تقویت تولید شرکت‌های دانش‌بنیان است. این طرح برای شرکت‌هایی است که فروش کل سال گذشته‌اش کمتر از ۵٠٠ میلیارد باشد یا ۵٠ درصد فروش آن دانش‌بنیان باشد. صندوق تا هفتاد درصد منبع لازم را در اختیار می‌گذارد و سی درصد را شرکت می‌دهد. سقف سرمایه‌ای که صندوق می‌دهد پنجاه میلیارد است و ۱۸ ماه بازپرداخت است.

به گفته ملکی‌‌فرد این طرح‌ها از طریق سامانه قابل ثبت و استفاده برای شرکت‌ها است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.