تلفن همراه

گوشی

May 30, 2024
12:01 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167194

طول عمر موبایل‌های هوشمند به هفت سال رسید

منبع: دنیای اقتصاد

هر کالا و محصول مصرفی تاریخ مصرف دارد و موبایل‌های هوشمند هم از این روند مستثنی نیستند. اساسا کالاهای دیجیتال و آنچه با تکنولوژی قرابتی داشته باشد، به خاطر ماهیت به‌روز و در تغییر تکنولوژی در معرض زوال است. با این اوصاف چندان دور نیست روزی که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در موبایل‌های هوشمند متوقف می‌شوند و دیگر استفاده از اپلیکیشن‌های جدید و البته سپرهای حفاظتی پیشرفته‌تر امکان‌پذیر نباشد.

این اتفاق برای اغلب موبایل‌های هوشمند تنها بعد از حدود سه سال رخ می‌دهد. با این حال در نهایت تکنولوژی همه‌چیز را دستخوش تغییر می‌کند و حالا این رقم به هفت سال رسیده است. همین موضوع بهانه‌ای شده است تا نیویورک‌تایمز به بررسی طول عمر موبایل‌های هوشمند و چگونگی حفظ کیفیت و کارآیی آنها در طول سال‌های استفاده، بپردازد.

رقابت برای اعتمادسازی
گزارشگر نیویورک تایمز می‌نویسد که این خبر را نخستین بار در ماه اکتبر سال میلادی گذشته و در زمان بررسی گوشی موبایل پیکسل ۸ شرکت گوگل با قیمت ۷۰۰ دلار متوجه شد. در آن زمان گوگل به او اعلام کرد که متعهد می‌شود به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای این گوشی را تا هفت سال ارائه کند، در حالی که این مدت زمان برای مدل‌های قبلی پیکسل تنها سه سال بود. اگر چه در آن زمان به نظر می‌رسید که در ادامه این روند چندان محقق نشود، اما در سال جاری میلادی سامسونگ به عنوان سودآورترین تولیدکننده بازار موبایل‌های اندرویدی، مدت زمان مشابهی را برای ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری گوشی گلکسی اس۲۴ این شرکت با قیمت ۸۰۰ دلار اعلام کرد. سپس گوگل اعلام کرد که همین مدت زمان را برای گوشی ۵۰۰ دلاری پیکسل ۸A خود در نظر گرفته است که نسخه اقتصادی پیکسل ۸ به حساب می‌آید و به تازگی وارد بازارهای جهانی شده است.

هر دوی این شرکت‌ها اعلام کردند که مدت زمان ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خود را برای گوشی‌های موبایل هوشمندشان افزایش داده‌اند. این تغییر رویکرد مهمی در میان شرکت‌های تولیدکننده گوشی به حساب می‌آید. در گذشته نه چندان دور غول‌های تکنولوژی دستگاه‌های جدید را رونمایی می‌کردند تا افراد را به به‌روزرسانی و جایگزین کردن دستگاه‌های قدیمی خود با مدل‌های جدید در هر دو سال ترغیب کنند. با این حال در چند سال اخیر فروش موبایل‌های هوشمند در سراسر جهان کاهش یافته است، چون پیشرفت‌ها و بهبودهای آنها به حداقل رسیده. امروزه مردم می‌خواهند طول عمر گوشی‌های موبایل‌شان بیشتر باشد.

سامسونگ و گوگل، دو تولیدکننده بزرگ دستگاه‌های اندرویدی، با اپل در رقابت جدی هستند که به‌طور سنتی برای آی‌فون‌ها به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را تقریبا هر هفت سال ارائه می‌کند. این اقدامات باعث می‌شود موبایل‌ها دوام بیشتری داشته باشند و برای تصمیم‌گیری درباره زمان ارتقای گوشی‌ها به افراد انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهند. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعهد خود برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوشی پیکسل ۸A را افزایش داده است، چون می‌خواهد مشتریان نسبت به گوشی‌های پیکسل احساس اطمینان بیشتری پیدا کنند. سامسونگ هم اعلام کرد که از این به بعد به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هفت ساله را که امنیت و اطمینان‌پذیری به گوشی‌های این شرکت را افزایش می‌دهد، برای تمام مدل‌های پرچم‌دار گلکسی خود ارائه خواهد کرد.

از جنبش حق تعمیر تا وضع قانون
در گذشته تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند اندرویدی می‌گفتند که فرآیند فنی ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بسیار پیچیده است، بنابراین پس از چند سال و با هدف سودآوری پشتیبانی را کنار می‌گذاشتند. اما شرکت‌های تکنولوژی حالا تحت فشار‌های خارجی شدیدی هستند که برای افزایش طول عمر دستگاه‌های خود سرمایه‌گذاری کنند. در سال ۲۰۲۱ کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده آمریکا اعلام کرد که اجرای قانون علیه شرکت‌های تکنولوژی را که تعمیر و نگهداری محصولات‌شان دشوار است، تشدید خواهد کرد. این موضوع باعث شد تا جنبش «حق تعمیر» داغ‌تر شود و شتاب بیشتری بگیرد و در ادامه به شکل‌گیری بخشی از قانون پیشنهادی منجر شود که شرکت‌ها را ملزم می‌کرد تا قطعات، ابزارها و نرم‌افزارهایی را برای افزایش عمر محصولات خود فراهم کنند. در چند سال گذشته، ایالت‌هایی از جمله کالیفرنیا، نیویورک، مینه‌‌سوتا و اورگان قوانینی را در این زمینه وضع کرده‌اند.

گوگل پس از اینکه تحت فشار قرار گرفت تا اقدامی مشابه را برای لپ‌تاپ‌های خود انجام دهد، تعهد جدیدش را برای گوشی‌های هوشمند اعلام کرد. در ماه سپتامبر گذشته این شرکت در واکنش به یک کمپین مردمی که نشان می‌داد طول عمر کوتاه لپ‌تاپ‌های گوگل باعث کاهش بودجه در مدارس می‌شوند، موافقت کرد تا پشتیبانی نرم‌افزاری برای لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک خود – که بیشتر برای اهداف آموزشی در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند- را از هشت سال به ۱۰ سال افزایش دهد. ناتان پراکتور، مدیر سازمان غیرانتفاعی U.S.PIRG که عمدتا توسط اهداکنندگان کوچکی تامین مالی می‌شود که کمپین کروم‌بوک را رهبری می‌کرد، گفت که استاندارد جدید هفت ساله پشتیبانی از موبایل‌های هوشمند تاثیر عمیقی خواهد داشت. او گفت: «این یک پیروزی بزرگ برای محیط زیست است و می‌خواهم بیشتر آن را ببینم.»

در نهایت کارشناسان فنی و فعالان بازار موبایل‌های هوشمند معتقدند که انجام اقداماتی نظیر تعویض باتری موبایل هر دو سال یک‌بار، مراقبت فیزیکی بیشتر، پاک کردن نرم‌افزارهای بلااستفاده، پشتیبان‌گیری و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای ویروس‌یاب کمک زیادی به حفظ کارآیی و افزایش طول عمر موبایل‌های هوشمند می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.