اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 30, 2024
12:07 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167202

گوگل صحت اسناد لو رفته درباره اسرار موتور جستجوی خود را تایید کرد

منبع: Digiato

روز گذشته اسنادی ۲۵۰۰ صفحه‌‌ای در اینترنت منتشر شد که حاوی اسرار الگوریتم موتور جستجوی گوگل بود و نحوه عملکرد آن را توضیح می‌داد. درحالی‌که گوگل روز گذشته واکنشی به این اسناد نشان نداده بود، حالا به‌طور رسمی اعلام کرده که این اسناد واقعی و معتبر هستند.

این اسناد جزئیاتی درباره اطلاعاتی که گوگل ردیابی می‌کند، ارائه می‌دهد و الگوریتم جستجوی گوگل از برخی از این اطلاعات استفاده می‌کند. درحقیقت این اسناد درباره یکی از مهم‌ترین سیستم‌های دنیای اینترنت اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد که البته ابهاماتی هم در آن وجود دارد.

«دیویس تامپسون»، سخنگوی گوگل، با ارسال ایمیلی به ورج، با تأیید صحت سند افشاشده، از اشتراک‌گذاری اطلاعات درباره نحوه عملکرد موتور جستجوی گوگل در گذشته خبر داد: «ما نسبت به ایجاد فرضیات نادرست درباره نتایج جستجوها براساس اطلاعات قدیمی یا ناقص هشدار می‌دهیم. ما اطلاعات زیادی درباره نحوه عملکرد موتور جستجو خود و عواملی که سیستم‌های ما مورد بررسی قرار می‌دهند، به اشتراک گذاشته‌ایم. درعین‌حال از یکپارچگی نتایج جستجوها در برابر دستکاری محافظت می‌کنیم.»

طبق اسناد فاش‌شده، گوگل ظاهراً اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند که نمایندگان این شرکت در گذشته گفته‌ بودند که این اطلاعات در رتبه‌بندی صفحات نقشی ندارند. همچنین این اسناد نقش یک مخزن اطلاعات را برای کارمندان گوگل ایفا می‌کند، بااین‌حال به‌طور دقیق مشخص نیست که کدام بخش از اطلاعات برای رتبه‌بندی صفحات در موتور جستجو استفاده می‌شود. علاوه‌براین، سند فاش‌شده نشان نمی‌دهد چگونه به عناصر مختلف برای نمایش در نتایج جستجوها وزن داده می‌شود.

افشای عمومی این اسناد می‌تواند موج جدیدی در میان صنایع مختلف، افراد فعال در حوزه سئو و همچنین بازاریابی و صنعت نشر ایجاد کند. انتخاب‌های گوگل برای موتور جستجوی خود می‌تواند تأثیر عمیقی روی کسب‌وکارهای مختلف داشته باشد؛ چراکه بسیاری از آن‌ها به موتور جستجوی گوگل وابستگی زیادی دارند. بنابراین انتظار می‌رود تحقیقات زیادی روی اسناد فاش‌شده گوگل انجام شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.