تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

May 30, 2024
12:14 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167215

سندباکس‌ حوزه سلامت در راه است

 

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، وعده داد سندباکس حوزه سلامت تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

سیدرضا مظهری در گفت‌وگو با پیوست از آماده‌سازی بستر سندباکس‌ حوزه سلامت با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد خبر داد. او افزود اگر این سندباکس مجوز دبیرخانه محیط‌های آزمون را کسب کند، تا پایان امسال رونمایی می‌شود.

سندباکس یا محیط آزمون فضا و محیطی کنترل شده است که در آن کسب‌وکارهای جدید طبق شرایط خاصی می‌توانند برای دوره محدودی و با تعداد کاربر محدودی فعالیت و خود را آزمون کنند. سندباکس‌ها بیشتر برای تکنولوژی‌های نوظهور راه‌اندازی می‌شوند تا علاوه بر اینکه کسب‌وکارها خود را برای ورود به محیط واقعی آماده می‌کنند، قانون‌گذار هم با شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها شرایط و محیط قانونی را برایشان ایجاد کند. سندباکس از جدیدترین روش تنظیم‌گری به شمار می‌رود و یکی از اقدامات حمایتی سازمان فناوری اطلاعات از کسب‌وکارهای فناورانه و نوپاست.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در ادامه درباره لزوم فعالیت سندباکس‌ حوزه سلامت گفت: ممکن است شهروندی یک ایده یا محصول سخت افزاری یا نرم‌افزاری داشته باشد که نداند آن را کجا و چطور باید ارائه کند؛ سندباکس‌ها فضایی فراهم می‌کنند تا این ایده یا محصول در سطوح مختلف بررسی شود و اگر استحقاق آن را داشت به لایه‌های بالاتر برسد.

او ادامه داد: همچنین در این فضا شواهد مربوط به کارایی طرح‌ها یا نبود آن به اثبات می‌رسد. طرح‌هایی که تا سطح وزارت بهداشت پیشرفت می‌کنند، موانع فنی و قانونی توسعه‌شان بررسی می‌شود و به این ترتیب ما به ارتقای یک ایده یا محصول کمک خواهیم کرد.

مکانیسم تنظیم‌گری سندباکسی عمری ۶ساله در کشور ما دارد و اولین متولی آن وزارت اقتصاد بوده است. در حال حاضر پنج سندباکس تخصصی در حوزه بورس، بانک مرکزی، بیمه، وزارت صنعت معدن و تجارت و همچنین وزارت ارتباطات مجوز فعالیت گرفته‌اند و در این میان سندباکس وزارت اقتصاد با عنوان فراسندباکس به این معنا که هماهنگ‌کننده و تنظیم‌گر امور سندباکس‌های دیگر است فعالیت می‌کند.

با گذشت ۶ سال از عمر سندباکس‌ها در کشور، تاکنون خروجی آنها در کانون توجه نبوده و نتوانسته حد مطلوب انتظارات را برآورده کند.

سیدرضا مظهری در پاسخ این سوال که تاکنون دیگر نمونه‌های سندباکس‌ در کشور چندان موفق نبوده‌اند، از همین رو آیا می‌توان به موفقیت سندباکس حوزه بهداشت امیدوار بود گفت: ما باید فضایی فراهم کنیم که این طرح‌ها رشد کنند و در ابتدای راه زمین‌گیر نشوند، از سویی یکی از وظایف نظام اپراتوری رگولاتوری بسترسازی برای سندباکس‌هاست.

تاکنون بسیاری از کشورها برای اینکه درباره تکنولوژی‌های جدیدی مثل اینترنت اشیا و رمزارزها به شناخت برسند، با ایجاد محیط‌های آزمون یا سندباکس‌ها اقدام به پیاده‌سازی پروژه‌های مختلفی در این زمینه کرده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.