گجت

May 30, 2024
12:15 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167219

حلقه هوشمند اپل؛ رقابت شرکت‌های فناوری برای ابزارهای پوشیدنی

ابزارهای پوشیدنی یکی از پرطرفدارترین محصولات حوزه فناوری است. شرکت اپل پس از رونمایی حلقه هوشمند گلکسی با ثبت حق اختراع تمرکزها را متوجه حلقه Oura کرد. انتظار می‌رود که این ابزار ردیابی سلامت و تناسب اندام شامل ویژگی‌های نوینی از جمله هشدارهای لرزشی و پرداخت بدون تماس باشد.

به گزارش پیوست، رقابت بین شرکت‌های مطرح فناوری، سامسونگ و اپل بر سر حلقه هوشمند شدت گرفته است. گمانه‌زنی‌ها نشان از این دارد که محصول اپل ممکن است از حلقه گلکسی شرکت سامسونگ هوشمندتر و دارای امتیازات بیشتری باشد.

کسب ثبت حق اختراع برای یکه‌تازی
فناوری پوشیدنی یکی از محبوب‌ترین ابزار فناوارنه است که برندهای بزرگ در حال رقابت بر سر تولید این محصولات هستند که قابلیت‌های متمایزکننده‌ای داشته باشد. سامسونگ با معرفی حلقه هوشمند گلکسی نشان داد که در این حوزه توانایی زیادی دارد. در حال حاضر چشم‌ها منتظر حلقه Oura اپل است که شامل چه ویژگی‌هایی است و این حلقه در میدان رقابت با محصول سامسونگ چگونه ظاهر خواهد شد.

شرکت اپل مدتی است که حق ثبت اختراع(پتنت) ردیابی تناسب اندام را دارد. این شرکت ابزاری جهت انتشار یک حلقه هوشمند از خود و همچنین برای متمایز شدن از رقبا با استفاده از چندین حق ثبت اختراع مرتبط که در طول سال‌ها ایجاد شده را در اختیار دارد.

حلقه Oura اپل، چشم‌ها در انتظار
یکی از اصلی‌ترین کارکردهای Oura نظارت بر موارد متغیری مانند ضربان قلب (HRV)، سطح اکسیژن خون، دمای بدن و کیفیت خواب است. سنسورهای موجود در این حلقه هوشمند با جمع‌آوری اطلاعات از بدن فردی که از آن استفاده می‌کند آماری را تحت عنوان امتیاز آمادگی روزانه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اپل در طراحی ابزارهای پوشیدنی بسیار خوب عملکرده است و با وجود اینکه حلقه هوشمند این برند هنوز در بازار عرضه نشده اما اخبار آن مورد استقبال قرار گرفته است. اپل واچ نمونه‌ای موفق از محصولات پوشیدنی این شرکت فناوری است که از ورود به بازار تا کنون محبوب واقع شده است و عرضه بالایی دارد. پتنت‌هایی که تا کنون از سمت این برند فناوری دیده شده باعث می‌شود فکر کنیم اپل دوباره می‌تواند با یک حلقه هوشمند ردیابی سلامت و تناسب اندام اتفاقات جالبی را رقم بزند.

قابلیت ثبت اختراع
صدور حق اختراع یا همان پتنت به معنای اختراع و پیاده‌سازی ایده جدید در بازه زمانی کوتاه نیست. شرکتی که دارای حق ثبت اختراع است لزوما به سرعت محصولی را وارد بازار نخواهد کرد. شرکت‌ها بنابر دلایل مختلف و عمدتا جهت اطمینان از داشتن این جواز و عملی نکردن ایده توسط برندهای دیگر و رقبا، به دریافت آن اقدام می‌کنند.

هشدارهای لرزشی
یکی از پتنت‌هایی که اپل از طریق پتنت‌های گوگل به ثبت رسانده است شامل چندین ویژگی جالب است که از جمله آنها می‌توان به عملکرد لرزش(Vibration alerts) اشاره کرد. یکی از مواردی که وجود آن در حلقه‌ها مهم است نشان دادن علائم به طرز متفاوت و غیرقابل چشم‌پوشی است. اطلاع به کاربر از بروز هرگونه تغییر احتمالی در سلامت از روش و طریقی که نادیده گرفتن آن سخت است. انتظار می‌رود که اپل چنین ویژگی‌ای را در حلقه هوشمند ارائه کند.

کنترل حرکات
یکی دیگر از ویژگی‌های جالبی که پیش‌بینی می‌شود در حلقه اپل وجود داشته باشد، کنترل حرکات است. در آوریل سال ۲۰۲۳ حق اختراعی برای تشخیص تماس دستگاه با پوست وجود داشت که راه‌های متعددی را برای تشخیص تماس یا حرکت پوشش می‌دهد.

برای مثال، لمس انگشت شست به الکترودها این امکان را می‌دهد تا حس کنند و پس از این دریافت اقدامات لازم و مربوطه را انجام دهند.

کنترل‌های حرکتی که امکان اتصال به هر دستگاه اپل را دارد، شیوه‌ای قابل توجه جهت افزودن قابلیت‌های دیگر به حلقه خواهد بود.

گمانه‌زنی درباره حق اختراع دیگری از اپل مربوط به یک کنترل‌کننده هدست VR است. Vision Pro فعلی اپل، حرکات دست را با دوربین ردیابی می‌کند، بنابراین نیازی به حلقه‌ها وجود ندارد. اما تصور کنید بتوانید بدون استفاده از کنترل از راه دور و فقط با یک تکان ساده دست، به Apple TV خود اشاره کنید و بدون نیاز به لمس صفحه، در گوشی خود حرکت کنید. این امکانات ایده‌های جالبی است که افزوده شدن آنها به ابزارهای پوشیدنی موجب ارزشمندی و کارکردی بیشتر آنها می‌شود.

Apple FindMy
گم شدن ابزارهای پوشیدنی مانند حلقه‌ها یکی از معایب آنها شمرده می‌شود. شاید یکی از ویژگی‌های حلقه اپل برخورداری از یک شبکه‌ای باشد که به یک شبکه بزرگتر دستگاه‌یاب مانند Find My متصل شود و همین راه تاثیر بسیاری در یافتن ابزار در صورت گم شدن دارد.

پرداخت بدون تماس
انجام پرداخت بدون تماس روی یک حلقه، ابتکاری است که تا پیش از این در حلقه McLEAR پیاده و انجام شد. حتی ممکن است در این ابزار قابلیت‌های NFC دیگری نیز برای کمک به مواردی مانند انتقال داده‌های بی‌سیم در نظر گرفته شود.

پرداخت بدون تماس و از طریق یک حلقه ایده‌ای است که چندان جالب توجه نبوده و حتی نگرانی‌هایی را ممکن است ایجاد کند. هنوز هیچ مدرکی حاکی از آن نیست که اپل تصمیم داشته باشد چنین قابلیتی را به حلقه Oura اضافه کند.

رقابت اپل با گلکسی بر سر حلقه هوشمند ممکن است در خط مقدم مسابقه فناوری نباشد، اما این رقابتی است که بر جذابیت محصولات می‌افزاید. پتنت‌ها نشان می‌دهد که اپل بلوک‌های سازنده خوبی دارد، و در صورتی که از این فرصت استفاده کند ممکن است برنده این دوره از رقابت شود.

منبع: tomsguide

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.