اینترنت و شبکه

خبر اول

فناوری اطلاعات

May 30, 2024
12:17 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167222

گزارش اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف: ۸۳ درصد کاربران اینترنت ایران از فیلترشکن استفاده می‌کنند + توضیحات جدید اندیشکده حکمرانی شریف در خصوص این گزارش

منبع: peivast

اندیشکده حکمرانی شریف گزارش توصیفی- تحلیلی خود از مصرف اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ از نگاه مردم را منتشر کرد. براساس این گزارش، مخالفان فیلترینگ درسال گذشته افزایش یافته‌اند. همچنین میزان استفاده از فیلترشکن در پایان سال به بیش از ۸۳ درصد کاربران اینترنت رسیده است.

به گزارش پیوست، اندیشکده حکمرانی شریف با همکاری ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) نتایج نظرسنجی‌های خود از حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور درباره اینترنت، شبکه‌های مجازی و تأثیر سیاست‌های حاکمیتی بر آنها را با عنوان «اینترنت از نگاه مردم» منتشر کرده است. قسمت اول یافته‌های این پیمایش به بررسی وضعیت مصرف مجازی کاربران و ارزیابی آنها از وضعیت اینترنت کشور اختصاص دارد. بر این اساس، مصرف اینترنت عمومی کشور به میزان قابل توجهی موبایل‌پایه است. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در اسفند سال گذشته ۶۰.۵ درصد از کاربران اینترنت تنها از اینترنت موبایل، حدود ۱۰ درصد از اینترنت ثابت و ۲۹.۱ درصد از هر دو اینترنت موبایل و ثابت استفاده کرده‌اند.

درصد کاربرانی که از فقط از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی استفاده می‌کنند در رقابت نزدیکی با یکدیگر قرار دارد. ۲۲ درصد فقط از شبکه‌های خارجی و ۲۰ درصد از شبکه‌های داخلی استفاده می‌کنند. با این‌حال ۵۷ درصد مردم عنوان کرده‌‌اند که هر دو شبکه‌های داخلی و خارجی مورد استفاده‌شان بوده است.

نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان در این پژوهش، کندی اینترنت در کشور را مهم‌ترین مشکل خود در استفاده از آن دانسته‌اند. هزینه‌های زیاد و سیاست‌های فیلترینگ به ترتیب در رتبه‌های بعدی مشکلات اینترنت در ایران از نگاه کاربران قرار دارد.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد میزان استفاده از فیلترشکن در میان کاربران اینترنت در اسفندماه سال گذشته نسبت به شهریور همان سال، حدود ۹ درصد افزایش یافته است. درحالی‌که استفاده از فیلترشکن‌ توسط کاربران در شهریور ۱۴۰۲، ۷۵.۴ درصد عنوان شده است، این عدد در اسفندماه به ۸۳.۶ درصد رسیده است. میان استفاده از فیلترشکن‌های رایگان و پولی، بیشترین سهم به فیلترشکن‌ها و پروکسی‌های رایگان اختصاص دارد (۶۷ درصد). گرچه بیشتر کاربران از مسئول اصلی فیلترینگ اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند اما ۲۱.۳ درصد پاسخ‌دهندگان، شورای عالی امنیت ملی را مسئول اصلی فیلترینگ دانسته‌اند.

همچنین در این پژوهش آمده است که دو سوم کاربران پیش از فیلتر شدن شبکه‌های واتس‌اپ و اینستاگرام برای استفاده از سایر سایت‌های فیلترشده (مثل تلگرام، یوتوب و…) از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند.

بخش بعدی یافته‌های این پژوهش درباره تأثیر سیاست‌های حاکمیتی در شبکه‌های اجتماعی از منظر کاربران است. نزدیک ۳۰ درصد کاربران گفته‌اند علت فیلترینگ، محدودیت در اطلاع‌رسانی اخبار و محتوای مخالف دولت بوده است. ۲۰ درصد آنها نیز همچنان علت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را نمی‌دانند. سایر پاسخ‌دهندگان هم دلایلی مانند محتوای غیراخلاقی و کنترل شهروندان را علت محدودسازی‌ها دانسته‌اند.

آمار منتشر شده در گزارش نشان می‌دهد بیشتر کاربران از سیاست‌های محدودسازی شبکه‌های اجتماعی حمایت نمی‌کنند (۵۸.۴ درصد مخالف در شهریور ۱۴۰۲). باید بر این نکته تأکید داشت که مخالفان سیاست‌های فیلترینگ در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به شهریورماه، ۱۰ درصد افزایش داشته است. طبق این نظرسنجی، اینستاگرام و واتس‌اپ در اولویت رفع فیلترینگ از نظر کاربران بوده‌اند. با این حال نزدیک ۷۵ درصد از کاربرانی که تنها از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند، گفته‌اند در صورت رفع فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی باز هم از آن استفاده خواهند کرد.

این پژوهش در پایان میزان موفقیت سیاست‌های فیلترینگ را بررسی کرده است. بر همین اساس، سیاست فیلترینگ چندان در معناسازی نزد کاربر و اقناع او به این محدودیت‌ها موفق نبوده است. علاوه بر این، با توجه به استفاده طولانی مدت از فیلترشکن‌ها، امنیت کاربر و به تبع آن امنیت جامعه با تداوم این سیاست در معرض مخاطرات امنیتی و فرهنگی است. از لحاظ اقتصادی هم باتوجه به اینکه ۲۰ درصد کاربران از مشتریان فیلترشکن‌های پولی بوده‌اند، می‌توان این موضوع را از مهم‌ترین پیامدهای نامطلوب سیاست فیلترینگ دانست.

این گزارش در پایان نتیجه می‌گیرد اگرچه سیاست فیلترینگ از لحاظ فنی تا حد زیادی موفق بوده است اما از جهت ایجاد پیامدهای جانبی نامطلوب در حوزه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی توفیق چندانی کسب نکرده است. همچنین این سیاست نتوانسته همراهی کاربران با خود و رضایت آنها را به دست آورد و این مهم‌ترین تهدید جهت ادامه آن به ‌شمار می‌رود.

برای دانلود متن کامل گزارش اندیشکده حکمرانی شریف با عنوان اینترنت از نگاه مردم، اینجا را کلیک کنید: Internet_Ver4_Final

 

بروزرسانی [ساعت 12:34 روز 5شنبه 10 خرداد 1402]: 

 

توضیح اندیشکده درباره گزارش اینترنت از نگاه مردم

پیرو انتشار گزارش اندیشکده حکمرانی شریف درباره آمار جمعیت استفاده کننده از فیلترشکن، این اندیشکده توضیحاتی برای رسانه‌ها ارسال کرده که به صورت کامل در ادامه می‌آید.

مواجهۀ ناصواب و گزینشی برخی رسانه‌ها با گزارش توصیفی-تحلیلی «اینترنت از نگاه مردم»، ضرورت توجه به آفتی مهم در این زمینه را یادآوری می‌کند. مواجهۀ سیاست‌زده و هیجانی با گزارش‌های سیاستیِ علمی و روشمندی که در حوزۀ اینترنت و فضای مجازی منتشر می‌شود، یکی از علل مهمی است که سبب می‌شود فضای مطالعات سیاستی در این عرصه روزبه‌روز بسته‌تر شود و انگیزه برای تولید و نشر داده‌ها و همچنین مشارکت زیست‌بوم اندیشه‌ورزی در انتشار عمومیِ حاصل مطالعات خود کاهش یابد. مواجهۀ سیاست‌زده: 1- گزینشی و تبعیض‌آمیز عمل می‌کند؛ از میان تیترهای یک گزارش، فقط بخشی فرعی که مطابق با سوگیری‌های خود است، انتخاب می‌کند و بقیه را عامدانه کنار می‌گذارد. 2- زمینه‌زدایی می‌کند؛ با جدا کردن یک داده‌ از زمینه و داده‌های هم‌نشینِ آن، معنایی متفاوت به آن می‌بخشد و چارچوبی تحریف‌شده برای درک گزارش می‌سازد. 3- غیرصادقانه عمل می‌کند؛ به جای تمرکز بر ابعاد مثبت و منفی یک «مسئلۀ سیاستی»، تلاش می‌کند از یک «متن علمی» یک «ابزار و سلاح سیاسی» در راستای مقاصد خود خلق کند.

عدم رعایت «اخلاق مواجهه با مطالعات سیاستی» و سیاسی‌سازی/سیاسی‌بازی سبب می‌شود که به‌مرور، داده‌های پایه برای اندیشه‌ورزی کمتر در دسترس قرار گیرد، حوزۀ نخبگانی و عرصۀ عمومی مشارکت ضعیف‌تری در این عرصه داشته باشد، ایده‌های باکیفیت در حوزۀ «فهم مسئله» و «ارائۀ راه‌حل» کمتر تولید شود و در نهایت کیفیت حکمرانی کاهش یابد.

چرا «اینترنت از نگاه مردم»؟
«اینترنت از نگاه مردم» در تلاش است تا تصویری دقیق و روشن از زیست مجازی ایرانیان، نگرش آنان نسبت به اینترنت و شبکه‌های مجازی، تأثیر سیاست‌های حاکمیتی مرتبط با اینترنت بر رفتار مجازی آنان و نیز نوع نگاه آن‌ها به این سیاست‌ها را ارائه دهد.

این گزارش بر اساس اعتقاد به رویکرد سیاستگذاری شواهد-محور (Evidence-Based Policymaking) به‌عنوان راه‌حلی نسبتاً اطمینان‌بخش برای گریز از سیاستگذاری سیاست‌زده (Politicised) و سوگیرانه (Biased) تدوین شده است.

داده‌های پایۀ این گزارش با روش نظرسنجی تلفنی در سطح ملی در دو مقطع شهریور و اسفند 1402 گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پیمایش شهروندان 15 سال به بالای ساکن در سراسر هستند. این جامعۀ آماری حدوداً 80 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

چکیدۀ یافته‌های گزارش «اینترنت از نگاه مردم»
در مجموع 77 درصد کاربران از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند (20 درصد منحصراً و 57 درصد در کنار شبکه‌های اجتماعی خارجی). همچنین پیام‌رسان اصلی 35.2 درصد کاربران، یک پیام‌رسان داخلی است.
سیاست فیلترینگ موفقیت نسبی در شاخص «تغییر رفتار کاربری» داشته است. پیش از فیلترینگ، در مجموع 44.6 درصد کاربران از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کردند (1 درصد منحصراً و 43.6 درصد در کنار شبکه‌های اجتماعی خارجی). این افزایش 32.4 درصدی در کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی نشانگر «تغییر رفتار» کاربری قابل توجهی نسبت به دوران ماقبل شهریور 1401 است. همچنین 74.6 درصد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرده‌اند که حتی در صورت رفع فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی نیز کماکان به داخلی‌ها وفادارند که این نکته نیز حائز اهمیت است.
با این وجود، از منظر «فهم منطق» / «معناسازی» و «همراهی سیاستی»، سیاست محدودسازی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی با قریب 58.4 درصد عدم رضایت در اسفندماه ۱۴۰۲ تاکنون ناموفق بوده است.

مجوز افزایش تعرفۀ اینترنت در زمستان ۱۴۰۲، نگرانی کاربران از هزینه‌ها را از 17.7 درصد در شهریور ۱۴۰۲ به 30.7 درصد در اسفندماه همان‌سال و در جایگاه دوم بعد از دغدغۀ سرعت اینترنت (با ۴۳ درصد نگرانی) رسانده است.
مصرف عمومی اینترنت در کشور هنوز به‌نحو نامتناسبی «موبایل-پایه» است. (60.5 درصد فقط اینترنت موبایل، در مقابل 10.4 درصد فقط اینترنت ثابت و 29.1 درصد هر دو)
محدودیت‌های اعمال‌شده از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، حدوداً «یک سوم» جمعیت کشور را به استفاده از فیلترشکن وادار کرده است؛ به‌ نحوی‌ که به نسبت 27.2 درصد قبلی، 60.32 درصد مردم ایران در شهریورماه و 66.88 درصد مردم ایران در اسفندماه ۱۴۰۲ از فیلترشکن استفاده کرده‌اند که روندی افزایشی را نشان می‌دهد.
توصیه‌های سیاستی گزارش «اینترنت از نگاه مردم»
در کنار ارزیابی‌های صرفاً فنی، تکرار منظم این قبیل ارزیابی‌های جامعه-محور با هدف ارزیابی «میزان اثر و موفقیت اجتماعی سیاست‌های ناظر به اینترنت» در کشور ضروری به نظر می‌رسد.
علی‌رغم حقایق تلخ و شیرینِ نمودارشده از پسِ سنجش‌های اجتماعی، «اشتراک شفاف» این اطلاعات با عموم جامعه و به‌ویژه لایه‌های نخبگانی می‌تواند باعث ارتقای «اعتماد سیاستی» و مانع از سوءاستفاده‌های سیاست‌زده و ارایۀ داده‌های غلط، مغشوش و عددسازی‌های اغراق‌شده گردد.
واگرایی میزان «اثر فنی» با «فهم اجتماعی و پذیرش عمومی» از منطق و تاثیر سیاست‌های دیجیتال کشور، از طرفی لزوم «همگرایی حکمرانی» تمامی نهادهای عمومی دخیل و از طرف دیگر ضرورت «گفت‌وگوی اجتماعی و عمومی» در باب الزامات و سناریوهای پیش‌روی حاکمیت در مواجهه با چالش‌های فضای مجازی نوین را به سیاستگذاران کشورمان بیش‌ازپیش نمایان می‌کند؛ به‌ویژه در شرایطی که سیاست‌های مقوّم «حاکمیت دیجیتال» حتی در کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا، به صراحت در دستورکار سیاستمداران و تصمیم‌گیران این کشورها قرار گرفته است.
علی‌رغم تلاش‌های مسئولان مربوطه و پیشرفتهای حاصله در توسعۀ زیرساخت ارتباطی کشور، هنوز تصوّر عمومی بر «ضعف کیفیت و سرعت اینترنت» در رأس دغدغه‌های کاربران ایرانی‌ است. لذا لازم است ترکیب متناسبی از «سیاست‌های فنی» و «اقناع اجتماعی» در دستورکار سیاستگذاران کشور قرار گیرد.
نظر به تغییر رفتار کاربری به نفع استفادۀ وفادارانه و محوری از پلتفرم‌های بومی، متاثّر از سیاست‌های محدودیت‌زای پساشهریور ۱۴۰1، تابع هدف سیاست‌های حاکمیت باید به‌جای حفظ تصنعی و رانتی حیات این پلتفرم‌ها در سایۀ محدودیت رقبای خارجی، بر ارتقای «رقابت‌پذیری زیست‌بوم دیجیتال ملی» و امکان ادامۀ حیات در شرایط رفع محدودیت‌ها متمرکز باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.