نشت مستندات داخلی گوگل و افشای برخی از اسرار سئو
به نظر میرسد که در نتیجه عملکرد اشتباه یک روبات بیش از ۲۵۰۰ صفحه از مستندات داخلی گوگل در تاریخ ۲۷ مارس در Github منتشر شده است. محتوای این مستندات بسیاری از فرضیات فعالان و متخصصان سئو را تایید و اطلاعات جدیدی در اختیار فعالان این حوزه گذاشته است. غول آمریکایی پیش از این استفاده از برخی سنجهها برای ردهبندی وبسایت را تکذیب کرده بود و برای مثال این مستندات نشان میدهند که گوگل موضوعاتی مثل همخوانی وبسایت با کروم و دادههای این مرورگر را به عنوان یکی از سنجههای ردهبندی در نظر میگیرد.
به گزارش پیوست، دادههای منتشر شده در این مستندات به ۲۵۹۶ سنجه با ۱۴۰۱۴ ویژگی اشاره میکند که البته مشخص نیست هرکدام از آنها چه وزنی داشته و تا چه اندازه در ردهبندی تاثیر گذارند. مایکل کینگ، مدیرعامل آژانس سئوی iPullRank، با وجود تاکید بر اهمیت این مستندات میگوید ما وزن هیچکدام از این سنجهها را نمیدانیم و حتی نمیدانیم آیا از آنها در عمل استفاده میشود یا خیر.
گوگل هنوز درمورد مستندات درز کرده به اینترنت اظهارنظری نکرده است.
این مستندات نشان میدهد که برای مثال با وجود تکذیب گوگل، همخوانی وبسایت با مرورگر کروم به عنوان سنجهای برای ردهبندی استفاده میشود. این سنجه که ChromeInTotal نام دارد از دادههای مرورگر کروم برای ردهبندی استفده میکند. قدرت و اعتبار دامنه یا Domain Authority که پیش از این استفاده از آن در ردهبندی توسط سخنگوی گوگل تکذیب شده بود در این مستندات به عنوان یکی از سنجههای ردهبندی مطرح شده است.
همچنین همانطور که پیش از این هم در محاکمه ضد انحصار گوگل به آن اشاره شده بود، بزرگترین موتور جستجوی جهان از دادههای کلیکی کاربران نیز به عنوان یک سنجه استفاده میکند. البته که فعالان حوزه سسو پیش از این هم استفاده از چنین سنجهای را بسیار محتمل میدانستند اما مستندات نشان میدهد که گوگل از سنجههای مختلفی مثل badClicks، goodClicks، LastlongestClicks و UnsquashedClicks برای بررسی نحوه کلیک کاربران روی لینک استفاده میکند و این سنجهها بر ردهبندی وبسایت یا صفحه تاثیرگذارند.
وضعیت لینکها نیز اهمیت دارد. مستندات نشان میدهد که تنوع و ارتباط لینک در ردهبندی صفحه و وبسایت اهمیت دارد. رده صفحه یا PageRank نیز همچنان فاکتور مهمی در ردهبندی گوگل است و PageRank مربوط به صفحه اصلی وبسایت برای تمامی مستندات در نظر گرفته میشود.
همچنین یک از نکات جالبی که در این مستندات به آن اشاره شده تاریخچه تغییراتی است که گوگل در اختیار دارد. به نظر میرسد که گوگل نسخهای از تمامی تغییرات تمام صفحاتی که در موتور جستجوی این شرکت ایندکس شدهاند را ذخیره دارد و میتواند تمامی تغییرات را به یاد بیاورد. با این حال گوگل تنها از ۲۰ تغییر آخری برای تجزیهتحلیل لینکها استفاده میکند.
مستندات همچنین نشان میدهد که یک موضوعات میتوانند باعث کاهش رتبه وبسایت یا صفحه شوند:
لینکی که با سایت هدف همخوانی نداشته باشد.
نشانههایی از صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) که به نارضایتی کرابر اشاره میکنند.
بررسی محصول.
مکان.
یکسان بودن دامنه.
محتوای پورنوگرافی
گوگل همچنین از لحاظ محتوایی نیز اورجینال بودن محتوا را براساس محتوای کوتاه بررسی کرده و توکنهای آن را شمارش میکند، نکته ای که بر قرار دادن محتوای کلیدی در ابتدای متن تاکید دارد.
موضوعات دیگری مثل تازه بودن محتوا، ارتباط محتوای منتشر شده با محتوای کلی سایت و عنوان صفحه نیز همچنان از نگاه گوگل اهمیت دارند.