سخت‌افزار

May 30, 2024
12:23 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167226

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری عربستان در شرکت لنوو

 

عربستان سعودی در ازای تاسیس کارخانه تولیدی و دفتر منطقه‌ای لنوو در این کشور ۲ میلیارد دلار روی لنوو، تولید‌کننده بزرگ چینی، سرمایه‌گذاری می‌کند. دولت این کشور انتظار دارد که این سرمایه‌گذاری به ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی و ۱۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ منجر شود.

به گزارش پیوست به نقل از بلومبرگ، صندوق سرمایه‌گذاری Alat، واحدی از صندوق ثروت ملی عربستان، می‌گوید در ازای احداث کارخانه و تاسیس دفتر مرکزی منطقه‌ای لنوو در این کشور ۲ میلیارد دلار روی تولیدکننده چینی سرمایه‌گذاری می‌کند.

عربستان سعودی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری پر پول خود مدتی است که رویکرد جدیدی برای سرمایه‌گذاری را در پیش گرفته است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قرارداد‌های اخیر خود موضوعاتی مثل آموزش نیروی داخلی و کارآفرینی را به عنوان پیش‌شرط سرمایه‌گذاری مطرح کرده‌اند که نشانگر تغییر رویکرد این کشور ثروتمند نفتی به شرکت‌های خارجی و به ویژه شرکت‌های چینی است.

محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی عربستان، جذب سرمایه خارجی را یکی از اولویت‌های خود عنوان کرده و می‌گوید برای رهایی از اتکا به درآمد نفتی تلاش می‌کند. با این حال تا به اینجای کار میل چندانی به سرمایه‌گذاری در داخل عربستان دیده نشده و سرمایه‌ خارجی کمتر به توسعه داخلی عربستان اختصاص یافته است.

در نتیجه دولت از صندوق ثروت عمومی یک هزار میلیارد دلاری خود برای ترغیب شرکت‌های خارجی استفاده می‌کند. سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های خارجی معمولا با پیش‌شرط سرمایه‌گذاری آنها در عربستان انجام می‌شود.

صندوق Alat، با بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه، به یکی از بازوهای اصلی در پیشبرد این طرح تبدیل شده است. این صندوق در ازای کمک به پیشبرد اهداف دولتی مبنی بر تبدیل عربستان به یکی از مراکز تولید لوازم الکترونیکی، در شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کند.

این صندوق در ابتدای سال جاری میلادی نیز از قرارداد‌هایی با شرکت SoftBank و یک شرکت تولید‌کننده تجهیزات نظارتی چین خبر داد که قرار است کارخانه‌ای را در عربستان احداث کند.

سعودی‌ها به لطف نقدینگی بالای خود در دیگر صنایع نیز اهداف مشابهی را دنبال می‌کنند.

عربستان همچنین با ارائه ۵ میلیارد دلار سرمایه به بلک راک، بزرگترین صندوق مدیریت دارایی‌ جهان، این شرکت را ملزم کرده تا تیمی برای مدیریت این سرمایه در عربستان ایجاد و از آن برای سرمایه‌گذاری در خاورمیانه استفاده کند. سرمایه‌گذاری دیگری روی شرکت خودروسازی Lucid که در زمینه خودروهای الکترونیکی فعالیت دارد نیز در نهایت به احداث کارخانه‌ای در کرانه غربی عربستان منتهی شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.