هوش مصنوعی

May 30, 2024
12:24 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167227

سهام‌داران غول‌های فناوری خواستار شفافیت بیشتر در حوزه هوش مصنوعی

 

گزارشی از مجله فورچن نشان می‌دهد که سهام‌داران متا و الفابت، شرکت مادر گوگل، خواستار شفافیت بیشتر در زمینه هوش مصنوعی مولد شده‌اند. سهام‌داران شرکت‌ها قرار است در جلسه عمومی سالانه طرحی را به رای بگذارند که گزارشی درمورد چگونگی استفاده از این فناوری برای تولید و انتشار اطلاعات وارونه را الزامی می‌کند. با وجود اینکه چنین طرح‌هایی در نتیجه مخالفت بنیان‌گذاران و با توجه به حق رای قابل توجه آنها احتمالا به تصویب نمی‌رسند اما پیام روشنی را برای مدیریت به همراه دارند.

به گزارش پیوست، نگرانی سهام‌داران از قدرت و اهمیت هوش مصنوعی در حالی به رای گذاشته می‌شود که گوگل به تازگی به دلیل عملکرد اشتباه هوش مصنوعی و ارائه پاسخ‌های عجیب به کاربران هدف انتقادات گسترده قرار گرفت. همچنین در سالی که ایالات متحده برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شود، استفاده از هوش مصنوعی برای تولید دیپ‌فیک بسیاری را نگران کرده است.

سهام‌داران شرکت متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، روز چهارشنبه در جلسه عمومی سالانه شرکت این طرح را به رای می‌گذارند و الفابت نیز در تاریخ ۷ ژوئن در جلسه سالانه شرکت در انتظار رای سهام‌داران است. متا و گوگل در حالی برای رای‌گیری برای این طرح آمده می‌شوند که چند ماهه پیش در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۲۳ پیشنهاد مشابهی در جلسه سالانه مایکروسافت به رای گذاشته شد و توانست ۲۱ درصد از آرای سهام‌داران را کسب کند.

این سه پیشنهاد از سوی گروه سرمایه‌گذاری Arjuna Capital از فعالان حوزه ESG پیشنهاد شده و بر تهدید‌های هوش مصنوعی مولد در زمینه شایعه‌پراکنی و اطلاعات وارونه، به ویژه در سال انتخاباتی آمریکا و هند، تمرکز دارد. پیشنهاد جداگانه دیگری نیز به تازگی با تمرکز بر خطرات هوش مصنوعی برای کارکنان در شرکت اپل از سوی بزرگترین اتحادیه کارگری آمریکا آن را مطرح شد. با اینکه سهام‌داران اپل در نهایت در جلسه سالانه این شرکت به این طرح رای منفی دادند اما آنهایی که سودای شفافیت بیشتر داشتند در نهایت با حکم SEC مبنی بر اینکه شرکت‌هایی مثل اپل نمی‌توانند از رای‌گیری در رابطه با چنین موضوعاتی جلوگیری کنند به یک پیروزی مهم دست یافتند.

در بیانیه مربوط به پیشنهادی که قرار است در جلسه سالانه متا به رای گذاشته شود، ارائه کننده طرح تصریح می‌کند که «با پیشرفت اخیر متا در حوزه محصولات هوش مصنوعی مولد، از جمله دستیار مکالمه و ابزارهای تبلیغاتی، این شرکت با خطر روزافزون در زمینه شایعات و اطلاعات وارونه‌ای قرار دارد که با محصولات این شرکت تولید خواهند شد.»

در این پیشنهاد از هیات مدیره متا خواسته شده تا «گزارشی با هزینه معقول، بدون اشاره به اطلاعات اختصاصی یا تحت حفاظت قانون، را یک سال پس از جلسه سالانه منتشر کرده و از آن پس نیز به صورت سالانه بروزرسانی کند و این گزارش باید خطرات برآمده از نقش شرکت در تسهیل شایعه‌پرداکنه و اطلاعات وارنه فراگیر شده یا تولید شده از طریق هوش مصنوعی مولد برای عملیات‌ها، امور مالی شرکت و رفاه عمومی را ارزیابی کند و مشخص شود که شرکت چه گام‌هایی برای جلوگیری از این خطرات در نظر گرفته است و چطور بازدهی این اقدامات را می‌سنجد.»

متا در رد این پیشنهاد سهام‌داران خود به «پنج ستون هوش مصنوعی مسئولانه» با نظارت هیات مدیره و سرمایه‌گذاری این شرکت در بحث امنیت و ایمنی در راستای مبارزه با شایعه‌پراکنی و اطلاعات وارونه اشاره کرده است.

متا می‌گوید: «با توجه به تلاش‌های مداوم برای رفع این مساله، هایت مدیران بر این باور است که گزارش درخواستی ضرورتی ندارد و منفعتی برای سهام‌داران ما نخواهد داشت.»

الفابت نیز در پاسخ به پیشنهادی مشابه اعلام کرده است که هیات مدیره خواستار رای مخالف به این طرح است زیرا «چارچوب‌های خطر، سیاست‌های محصولی و ابزارهای شرکت ما بنیانی برای شناسایی و جلوگیری از اطلاعات وارنه/شایعه برآمده از هوش مصنوعی مولد و دیگر خطرات احتمالی فراهم می‌کنند.» این شرکت در ادامه می‌گوید :«ما همواره از طریق آزمایش پیش عرضه و تقویت مداوم برای بهبود کیفیت مدل‌های هوش مصنوعی مولد و اپلیکیشن‌ها تلاش می‌کنیم و با گزارش عمومی درمورد تلاش‌ها شفاف‌سازی کرده‌ایم.»

با توجه به اینکه در هردو شرکت قدرت رای قابل توجهی در اختیار بنیان‌گذاران است، طرح‌های پیشنهادی احتمالا به تصویب نمی‌رسند اما پیشنهاداتی از این قبیل به عنوان یک قدرت‌نمایی نمادین از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و در صورت حمایت دیگر سهام‌داران پیامی واضح به مدیریت محسوب می‌شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.