هوش مصنوعی

May 30, 2024
12:27 پنجشنبه، 10ام خردادماه 1403
کد خبر: 167234

استارت شش میلیارد دلاری شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک

منبع: فردای اقتصاد

ایلان ماسک شش میلیارد دلار برای شرکت هوش مصنوعی xAI جذب کرد. هدف ماسک رقابت با شرکتی چون OpenAI است که خود از بنیانگذاران آن بوده است.
این مرحله سرمایه‌گذاری سری B، که در یک پست وبلاگ در ۲۶ می اعلام شد، کمتر از یک سال پس از رونمایی xAI صورت گرفت و یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه توسعه ابزارهای هوش مصنوعی محسوب می‌شود. ماسک یکی از حامیان اولیه هوش مصنوعی بود و از بنیانگذاران و حامیان مالی OpenAI پیش از معرفی ChatGPT به شمار می‌رود.
ماسک بعدا حمایت خود را از این پروژه قطع کرد و از جمع مدیران شرکت خارج شد. او با هشدار نسبت به خطرات احتمالی هوش مصنوعی بارها خواستار توقف توسعه آن شده است.

ماسک در نوامبر یک رقیب برای ChatGPT به نام Grok راه‌اندازی کرد که در شبکه ایکس ( توییتر سابق ) برای کاربران اشتراکی عرضه شد.Grok چندان کاربردی پیدا نکرده و تاکنون مشهودترین نتیجه کار شرکت xAI بوده است. مدیران باتجربه در شرکتهایی چون دیپ‌مایند گوگل، مایکروسافت و تسلا در شرکت هوش مصنوعی متعلق به ایلان ماسک فعالیت دارند.
برخی از مشهورترین سرمایه‌گذاران استارتاپی مانند شرکت سکویا، اندرسین هورویتز و Marquee در جمع سرمایه‌گذاران xAI دیده می‌شوند.

ارزش این شرکت ۱۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

شرکتی برای توسعه هوش مصنوعی عمومی
یکی از اهداف اصلی شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک توسعه هوش مصنوعی عمومی (AGI ) است. هوش مصنوعی عمومی به مدلی از هوش مصنوعی گفته میشود که قادر به درک و کارآیی کاملا همپای انسان است.

شرکت OpenAI نیز در اهداف خود رسیدن به هوش مصنوعی عمومی را ذکر کرده است هرچند بعدا با تغییر مدل از حالت تحقیقاتی به یک شرکت تجاری تبدیل شد و همین ایلان ماسک را به شدت آزرد.

ماسک بارها گفته است که توسعه هوش مصنوعی به شکلی که شرکت OpenAI دنبال می‌کند خطرات زیادی برای بشریت دارد. او روزگذشته در پاسخ به یک کاربر که گفته بود چقدر با هوش مصنوعی عمومی فاصله داریم گفت : یک سال.

حالا ایلان ماسک به دنبال همان ایده‌ای رفته که خود پیشتر از آن انتقاد کرده بود. اما در اهداف شرکت XAI ذکر شده که ماموریت اصلی آن اطمینان از همسویی AGI با ارزشهای انسانی و توسعه به صورت ایمن است. این شامل ادغام ملاحظاتاخلاقی در طراحی و پیاده‌سازی هوش مصنوعی هم می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.