فناوری اطلاعات

June 1, 2024
11:24 شنبه، 12ام خردادماه 1403
کد خبر: 167282

سرمایه‌گذاری عربستان روی شرکت هوش مصنوعی چینی و تلاش برای کاهش سلطه سیلیکون‌ولی

یک صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی به عنوان اولین سرمایه‌گذار خارجی از یک استارت‌آپ مهم هوش مصنوعی در چین حمایت می‌کند. فشار ایالات متحده در سال‌های اخیر باعث شده تا شرکت‌های چینی از سرمایه داخلی برای توسعه خود استفاده کنند اما افراد مطلع می‌گویند عربستان سعودی که با سلطه سیلیکون‌ولی بر بازار هوش مصنوعی مخالف است روی بزرگترین استارت‌آپ هوش مصنوعی چین سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش پیوست به نقل از فایننشال تایمز، صندوق سرمایه‌گذاری Prosperity7 که بخشی از آن تحت مالکیت بازوی سرمایه‌گذاری آرامکو است، در یک دور سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری برای استارت‌آپ هوش مصنوعی Zhipu AI حضور یافته است. ارزش شرکت چینی پس از جذب سرمایه حدود ۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

سرمایه‌گذاری Prosperity7 روی استارت‌آپ چینی از آنجایی اهمیت دارد که محدودیت‌های آمریکا در حوزه هوش مصنوعی مولد باعث شده بود تا شرکت‌های چینی تنها از سرمایه‌ داخلی برای توسعه خود استفاده کنند. صندوق سعودی حالا تنها حامی مالی خارجی برای چهار استارت‌آپ مهم هوش مصنوعی در چین است.

شرکت Zhipu در کنار رقبایی مثل Moonshot AI، MiniMax و 01.ai، یکی از چهار استارت‌آپ مهم هوش مصنوعی در چین به حساب می‌آید که عمدتا به ارائه‌دهندگان ابر داخلی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی وابسته هستند.

صندوق سرمایه‌گذاری Prosperity7 که ۳ میلیارد دلار را تحت مدیریت دارد یکی به گفته دو فرد مطلع یک سرمایه‌گذار حداقلی در این دور از جذب سرمایه Zhipu به حساب می‌آید.

این اقدام نشانگر میل سعودی‌ها به حمایت از اکوسیستم هوش مصنوعی چین است که سلطه آمریکا بر بازار هوش مصنوعی را به چالش می‌کشد. به گفته یکی از افراد نزدیک به این صندوق سرمایه‌گذاری: «سعودی‌ها نمی‌خواهند سیلیکون‌ولی بر این صنعت مسلط شود.»

سال گذشته واشنگتن برخی از سرمایه‌گذاری‌های آمریکا روی بخش هوش مصنوعی چین را ممنوع اعلام کرد و محدودیت‌هایی را نیز برای صادرات چیپ‌های پیشرفته‌ای در نظر گرفته که در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی کاربرد دارند.

سرمایه‌گذاران بزرگ فناوری از جمله SoftBank و Tiger Global پیشتر از چندین شرکت چینی که در زمینه فناوری‌های نظارتی فعالیت داشتند حمایت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به شرکت SenseTime اشاره کرد. اما در موج جدید هوش مصنوعی شاهد این سبک از سرمایه‌گذاری نیستیم.

یکی از مشاوران فناوری پکن می‌گوید: «از آنجایی که صندوق‌های آمریکایی حضور ندارند، اهمیت عربستان سعودی برای اکوسیستم فناوری چین به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.»

جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خارجی برای استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی چین فرصتی است برای ورود به بازارهای خارجی است.

سرمایه‌گذاری اخیر سعودی‌ها بخشی از یک روند گسترده همکاری میان سرمایه‌گذاران سعودی و شرکت‌های فناوری چینی است که به دنبال مشتری و سرمایه خارجی هستند.

چندی پیش خبر دیگری از سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری عربستان روی شرکت لنوو، تولیدکننده چینی کامپیوتر‌های خانگی و لپتاپ، منتشر شد که در ازای آن این شرکت چینی کارخانه‌ای برای تولید محصولات در عربستان احداث می‌کند. از آنجایی که سعودی‌ها به تازگی با تغییر رویکرد خود به سرمایه‌گذاری، تولید در داخل و آموزش نیروی کار ماهر داخلی را در اولویت قرار داده‌اند،‌ بسیاری از شرکت‌های چینی از جمله SenseTime، Tencent Cloud و Meituan نیز به دنبال توسعه در این کشور هستند.

در مقابل، ایالات متحده در سال‌های اخیر فشار روی متحدان خود را افزایش داده است تا از حمایت شرکت‌های فناوری چین دست بردارند.

شرکت اماراتی G42 در نتیجه چنین اقداماتی چندی پیش تمام فعالیت‌ خود را در چین متوقف کرد و پس از آن قرارداد‌ی ۱.۵ میلیارد دلاری را با مایکروسافت به امضا رساند.

سعودی‌ها نیز از فشار ایالات متحده در امان نیستند. گزارشی از بلومبرگ می‌گوید که صندوق سرمایه‌گذاری Alat، وابسته به صندوق ثروت ملی عربستان، این ماه اعلام کرده بود که برای توسعه صنعت نیمه‌رسانای داخلی در صورت لزوم به روابط خود با چین پایان می‌دهد.

آمیت میدا، مدیرعامل Alat، می‌گوید: «ایالات متحده شریک شماره یک ما و بازار شماره یک برای هوش مصنوعی، چیپ‌ها و صنعت نیمه‌رسانا است.»

استارت‌آپ Zhipu با بیش از ۸۰۰ کارمند از لحاظ تعداد کارکنان بزرگترین استارت‌آپ هوش مصنوعی مولد در چین به حساب می‌آید و پیش از این از غول‌های چینی از جمله علی‌بابا، میتوان و تنسنت جذب سرمایه کرده است و از حمایت سرمایه‌گذاران دولتی از جمله صندوق امنیت اجتماعی ملی نیز برخوردار است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.