بازار سرمایه

June 2, 2024
15:09 یکشنبه، 13ام خردادماه 1403
کد خبر: 167297

اتهام ایلان ماسک به فروش سهام خود در تسلا با استفاده از اطلاعات غیرعمومی

منبع: Digiato

یکی از سرمایه‌گذاران تسلا به‌نام «مایکل پری» از ایلان ماسک به اتهام انجام معاملات نهانی شکایت کرد. او باور دارد که ماسک با اطلاع از عدم امکان دستیابی شرکت به اهداف مالی سه‌ماهه چهارم 2022 دست به فروش 7.5 میلیارد دلار سهام تسلا زده بود. وی ادعا می‌کند که اگر ماسک به این اطلاعات دسترسی نداشت، و پس از انتشار گزارش مالی فصل چهارم سهامش را می‌فروخت، ارزش آن 55 درصد کمتر می‌بود.

به‌گزارش بیزینس اینسایدر، یکی از سرمایه‌گذاران تسلا از ایلان ماسک در دادگاه کیفری ایالت دلاور آمریکا شکایت کرده است. مایکل پری می‌گوید ایلان ماسک می‌دانست که تسلا نمی‌تواند به هدف تعیین‌شده برای تحویل خودروها دست پیدا کند و در ماه نوامبر و دسامبر 2022 دست به فروش 7,530,113,926 دلار از سهام خود در این شرکت زد.

سود 55 درصدی ایلان ماسک از معاملات نهانی سهام تسلا
پری باور دارد که اگر فروش این سهام پس از انتشار عمومی گزارش مالی فصل چهارم تسلا صورت می‌گرفت، ارزش آن 55 درصد کمتر از این رقم می‌شد. در شکایت او آمده است: «سود نهانی ماسک برای فروش سهامش در ماه نوامبر و دسامبر با قیمت پایانی 108.10 دلار به‌ازای هر سهم در تاریخ 3 ژانویه 2023 به حدود 3 میلیارد دلار می‌رسید.»

مایکل پری ادعا می‌کند که ایلان ماسک به اطلاعات داخل این شرکت دسترسی داشته و براساس داده‌هایی دست به فروش سهامش زده که در دسترس عموم سرمایه‌گذاران نبوده است. این شکایت به اظهارات ماسک در جلسه گزارش درآمدهای 2023 اشاره دارد که طی آن مدیرعامل تسلا گفته بود هر روز آمار سفارشات و میزان تولید خودروهای روز قبل را مشاهده می‌کند و این داده‌ها تأخیر ندارد.

به‌علاوه، پری می‌گوید تغییر در تولیدات تسلا و لجستیک تحویل محصولات در آن زمان، این احتمال را افزایش می‌داد که ماسک به اطلاعات غیرعمومی درباره تولیدات و آمار تحویل محصولات در فصل چهارم 2022 دسترسی داشته باشد. او همچنین مدیرعامل تسلا را متهم کرده که سهام‌داران را در یک جلسه گزارش درآمد در اکتبر 2022 درباره عملکرد فصل چهارم گمراه کرده و انتظارات را بالا برده است.

ایلان ماسک در گذشته نیز به معاملات نهانی متهم شده بود و آن پرونده هنوز در جریان است. بسته حقوقی 55 میلیارد دلاری ایلان ماسک در تسلا هم اخیراً با مخالفت سرمایه‌گذار این شرکت مواجه شده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.