سخت‌افزار

هوش مصنوعی

June 4, 2024
15:35 سه شنبه، 15ام خردادماه 1403
کد خبر: 167343

AMD با رونمایی چیپ هوش مصنوعی به جنگ انویدیا می‌رود

 

شرکت AMD، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده‌های گرافیکی و رقیب دیرینه انویدیا در صنعت گیمینگ، روز دوشنبه با رونمایی از پردازنده‌های هوش مصنوعی و یک طرح جامع دو ساله برای توسعه چیپ‌های AI نشان داد که با جدیت بیشتری به میدان رقابت هوش مصنوعی می‌آید.

به گزارش پیوست به نقل از رویترز، لیزا سو، مدیرعامل AMD، در مراسم فناوری Computex، از شتاب‌دهنده MI325X رونمایی کرد که در چهارمین سه ماهه سال ۲۰۲۴ در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

جدال هوش مصنوعی باعث شده تا تقاضا برای چیپ‌های پیشرفته‌ای که در دیتاسنترهای هوش مصنوعی به کار می‌روند و از این اپلیکیشن‌های پیچیده حمایت می‌کنند افزایش یابد.

شرکت AMD در تلاش برای رقابت با شرکت انویدیا است که در حال حاضر سلطه قاطعی بر بازار هوش مصنوعی دارد. تیم سبز سال گذشته خبر کوتاه‌تر شدن چرخه عرضه پردازنده‌ها را به سرمایه‌گذاران داد و حالا AMD هم رویکرد مشابهی را در پیش گرفته است.

سو به خبرنگاران گفت: «هوش مصنوعی به روشنی اولویت اول ما به عنوان یک شرکت است و ما از تمام توانمندی توسعه شرکت برای این کار استفاده کرده‌ایم.»

«دلیل ریتم سالانه این است که بازار به محصولات و توانمندی‌های تازه‌تری نیاز دارد… ما هرسال پدیده بزرگ بعدی را داریم همانطور که همواره رقابتی‌ترین سبد را داشتیم.»

این شرکت همچنین از یک سری جدید چیپ با نام MI350 خبر داد که احتمالا در سال ۲۰۲۵ روانه بازار می‌شود و از یک معماری جدید استفاده می‌کند.

به گفته AMD، این شرکت انتظار دارد که MI350 در مقایسه با سری فعلی چیپ‌های هوش مصنوعی یا MI300 تا ۳۵ برابر عملکرد بهتری در استنباط آماری داشته باشد، فرایندی که پاسخ‌های هوش مصنوعی مولد براساس آن تهیه می‌شوند. این شرکت همچنین از سری MI400 خبر داد که در سال ۲۰۲۶ روانه بازار می‌شوند و مبتنی بر معماری جدیدی به نام «Next» هستند.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، نیز از عرضه نسل بعدی پلتفرم چیپ‌های هوش مصنوعی انویدیا با نام Rubin خبر داده است که در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد و چیپ‌های GPU، CPU و شبکه را شامل می‌شوند.

سرمایه‌گذاران وال‌استریت که در سال‌های اخیر میلیارد‌ها دلار روی تولیدکنندگان چیپ و به ویژه انویدیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند خواستار ارائه برنامه‌های بلند‌مدت‌تر از شرکت‌ها هستند تا براساس آن بتوانند روند رقابت هوش مصنوعی را بهتر برآورد کنند.

با وجود اینکه سهام شرکت AMD در یک سال گذشته و در مقایسه با آغاز سال ۲۰۲۳ دوبرابر شده است اما در مقایسه با رشد ۷ برابری سهام انویدیا در همین دوره چندان به چشم نمی‌آید.

سو در ماه آوریل اعلام کرده بود که AMD انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ حدود ۴ میلیارد دلار چیپ هوش مصنوعی را به فروش برساند.

این شرکت در مراسم Computex همچنین از نسل بعدی واحد‌های پردازنده مرکزی یا CPU خود خبر داد که در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ روانه بازار می‌شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.