ابزار جدید جستوجوی گوگل؛ احتمال خطر برای تولیدکنندههای محتوا و ناشران
ابزار مولد جستوجوی گوگل یا همان SGE شامل قابلیتهایی است که موجب تسریع و تسهیل فرآیند جستوجو و دستیابی به اطلاعات موردنظر کاربران میشود. تغییر شیوه ارائه اطلاعات از سمت گوگل و تکیه بر محتواهای خلاصه شده جدای مزایایی که دارد نگرانیهایی را متوجه تولیدکنندههای محتوا و ناشران کرده است. با تداول این نوع از جستوجو، ترافیک وبسایتها به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت و استراتژی صاحبان کسبوکار و ناشران برای جلب توجه بیشتر از طریق رتبه بالا در نتایج جستوجو دستخوش تغییر و تحول خواهد شد.
به گزارش پیوست، گوگل اظهار کرده است که ورود هوش مصنوعی و به کار بستن آن در فرآیند جستوجو بدون ایجاد اختلال در ترافیک خواهد بود و این شرکت به ارزشی که برای مشتریان ایجاد و اولویتهای کسبوکارهایی که از این طریق درآمدزایی میکند اهمیت میدهد.
ابزار مولد جستوجو؛ نقش هوش مصنوعی در بهم ریختن استراتژی کاربران
SGE یا Search Generative Experience تجربه مولد جستوجو گوگل است. با استفاده از این ابزار هوش مصنوعی، کاربران میتوانند سریعتر و آسانتر اطلاعات موردنظر خود را بیابند. اما تلاش گوگل برای بهبود نتایج جستوجوی خود با استفاده از هوش مصنوعی ممکن است برای کاربرانی که تجارت و کسبوکارشان تا حد زیادی وابسته به ترافیک وب است عواقب ناگواری داشته باشد. شرکت گوگل در حال حاضر، محتواهای خلاصه شده توسط فناوری هوش مصنوعی را در نتایج جستوجو قرار داده است، اما زمانی که برنامهای به نام SGE از مرحله آزمایشی فعلی خود خارج شود، نقش هوش مصنوعی در این موتور جستوجو افزایش خواهد یافت.
به استناد گفتههای شرکت گوگل، SGE جستوجوها را از طریق هوش مصنوعی برای ارائه خلاصه، پیشنهاد مسیرهای کاوش بیشتر و امکان اصلاح آسان پربارتر میکند. جدای این قابلیتهای مثبت این تغییرات و امکانات ممکن است برای تولیدکنندههای محتوا یک کابوس باشد.
آرون تراب، مالک GeauxSEO، یک شرکت طراحی وبسایت و سئو در این باره گفت: «SGE بر بسیاری از وبلاگنویسان و ناشران تأثیر خواهد گذاشت. به طور کلی، هر سوال یا موضوعی که بتوان به سرعت با هوش مصنوعی به آن پاسخ داد، در نهایت فضای دیجیتال را برای این پرس و جوها کنترل میکند و بسیاری از ناشران که در حال حاضر برای این نوع جستوجوها رتبهبندی انجام میدهند حذف میشوند.»
کریس فریس، معاون ارشد استراتژی دیجیتال در Pierpont Communications، یک آژانس روابط عمومی در هوستون، معتقد است که SGE میزان ترافیک وبسایت را بیشتر کاهش میدهد و در برابر آن، کلیک ارگانیک بیشتر میشود. به دنبال این اتفاق، کسبوکارها میتوانند برای محاسبه و برنامهریزی جستوجوی ارگانیک روی آن حساب کنند.
ترافیک جستوجوی ارگانیک سالهاست که کاهش یافته، زیرا تبلیغات Google PPC پرداخت به ازای هر کلیک، پیشنهادات «مردم نیز میپرسند»، نقشهها و غیره نتایج برتر جستوجوی Google را پایین آورده است.
SGE؛ عاملی موثر بر افزایش نرخ ترافیک ارگانیک
جو کاراسین، مدیر ارشد مالی و بنیانگذار Karasin PPC، یک آژانس بازاریابی که در تبلیغات گوگل تخصص دارد، اظهار داشت که SGE اساسا جدیدترین راه جستوجو در گوگل است تا کاربران را در تعامل با صفحه نتایج موتور جستوجو (SERP) حفظ کند و مانع از بازدید منبع محتوا شود.
او در ادامه افزود:« اگر من محتوای بسیار عالی و جالب در مورد استفاده از تبلیغات جستوجوی پولی بنویسم و چت SGE مستقیما به سوالات کاربران مربوط به این موضوع پاسخ دهد چرا باید افراد برای یافتن جواب سوال روی نتایج جستوجو کلیک کنند؟»
در حال حاضر SGE به طور گسترده مورد استفاده قرار نمیگیرد، اما در نهایت کاربران به استفاده مکرر از آن روی خواهند آورد. این امر منجر به کاهش قابل توجهی از ترافیک وبسایتها، مطالب ناشران و کاهش درآمد سایتهای تبلیغاتی از ترافیک آنها خواهد شد.
کارسین در ادامه گفت: « SGE مرحله بعدی تلاش گوگل برای ایجاد تجربه جستوجوی صفر کلیک است. آنها در ابتدا با ویژگیهای SERP کار خود را شروع کردند و سعی داشتند کاربران را در صفحه نتایج نگه دارند. اکنون SGE میتواند به پرسشهای کاربر به شیوهای یکپارچه و مکالمهمحور پاسخ دهد.»
Taub GeauxSEO میگوید: «فراگیری این موضوع برای مشاغل مایه تاسف است. اما SGE پیشرفتهای جدیدی را در تولید محتوا و ارزش مورد نیاز برای متمایز شدن از پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی ایجاد خواهد کرد. موضوعاتی که توسط متخصصان یا برندهای بزرگ در زمینه مربوطه تولید شود و به طور کامل و جامع به سوالات پاسخ دهند، برنده خواهند شد.»
رد و نشان اصول سئو در SGE
کلی آیرس، مدیر سئو در جردن دیجیتال مارکتینگ، معتقد است که SGE هنوز یک فناوری ناشناخته بزرگ است. او علت این ناشناس بودن را وجود ۲ الگوریتم در ساختار آن دانست. یکی از این الگوریتمها شامل الگوریتم جستوجو است و دیگری الگوریتمی است که نتایج SGE را در SERPها هدایت میکند.
آیرس در ارتباط با این موضوع گفت:« چیزی که ما تاکنون میدانیم این است که ماهیت و کارکرد SGE برای نگه داشتن کاربران در SERPها است نه کلیک کردن روی وبسایتها. ما با برندهایی کار میکنیم که در محتوای SGE نشان داده میشوند، اما اغلب کاربران به پیوند منبع محتوا کلیک و رجوع نمیکنند.»
او افزود: «آنچه که ما همچنین میبینیم این است که مارکهایی که در محتوای SGE نشان داده میشود، در فهرستهای سنتی SERP نیز رتبهبندی خوبی دارد، جایی که باعث کلیک میشود.» این نشانهها میتواند حاکی از آن باشد که SGE از بسیاری از اصول مشابه سئو است، بنابراین شاید لزومی نداشته باشد تا بازاریابان برای موفق بودن در این شرایط جدید نیاز به اعمال تغییر اساسی در فرآیند کاری خود باشند.
مارک ان. ونا، مدیر و تحلیلگر اصلی SmartTech Research در رابطه با مزایای این ویژگی گفت: « ابزار Generative Experience به طور بالقوه میتواند نحوه تعامل کاربران با نتایج جستوجو را با خلاصه کردن و ترکیب اطلاعات در چندین منبع تغییر دهد. برای سازندگان و ناشران، این بدان معناست که محتوای آنها میتواند در روایتهای گستردهتری ادغام شود و به طور بالقوه به مخاطبانی برسد که ممکن است کار خود را از طریق جستوجوهای سنتی کشف نکرده باشند.»
با ارائه محتوای تعاملی و پویاتر، ابزار گوگل ممکن است تعامل کاربران را افزایش دهد. برای سازندگان، این بدان معناست که مخاطبان ممکن است زمان بیشتری را صرف تعامل با محتوای ارائه شده در قالب جدید و جذابتر کنند. ناشران ممکن است این را فرصتی برای حفظ و جلب توجه کاربرانی ببینند که به طور فزایندهای به تجربیات دیجیتال تعاملی عادت میکنند.
اما و اگر کار کردن با حضور ابزار جدید گوگل
قابلیتهای مولد ابزار گوگل ممکن است سازندگان را ترغیب کند تا انواع جدیدی از محتوای بهینهسازی شده برای تجربههای جستوجوی مولد را آزمایش کنند. مدیر SmartTech Research گفت:« این میتواند به قالبهای نوآورانه و تکنیکهای داستانسرایی منجر شود که بهویژه در یک محیط اطلاعات ترکیبی مؤثر است».
او خاطرنشان کرد با افزایش استفاده از هوش مصنوعی برای تولید خلاصه محتوا یا پاسخ های یکپارچه، نگرانی معتبری در مورد یکپارچگی و صحت اطلاعات ارائه شده وجود دارد. او در این باره گفت: « سازندگان و ناشران ممکن است نگران دقت نحوه نمایش یا تغییر محتوایشان در خلاصههای تولیدی باشند که این موضوع میتواند بر برند و اعتمادی که با مخاطبان خود ایجاد کردهاند تأثیر بگذارد.»
آیرس به مشکل دیگری برای سازندگان محتوا و ناشران با SGE اشاره کرد. او گفت: « یکی از نکات منفی نتایج جستوجوی تولید شده توسط SGE و هوش مصنوعی، تکثیر محتوای هرزنامه یا اطلاعات نادرست است که باعث میشود کارشناسان معتبر و سازندگان تأثیرگذار نتوانند دقت و کارایی زیادی داشته باشند. اگر SGE بر تعامل و دسترسی آنها تأثیر بگذارد، ممکن است ناشران مجبور شوند به دنبال راههای توزیع محتوای جایگزین باشند.»
ایست؛ داستان خیلی هم بد نیست
از طرفی گوگل، معتقد است که میتواند هوش مصنوعی را بدون ایجاد اختلال در ترافیکی که بسیاری از کاربرانش برای امرار معاش به آن وابسته هستند، در نتایج جستوجوی خود بگنجاند. ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت آلفابت اظهار داشت:« ما در حال بهبود رضایت هستیم، از جمله پاسخهایی برای پرسشهای محاورهای و پیچیدهتر. ما پیوندهای بیشتری را با SGE پیدا میکنیم و به طیف وسیعتری از منابع در صفحه نتایج پیوند میدهیم. ما به اولویتبندی رویکردهایی که برای کاربران ما ارزش افزوده ایجاد و ترافیک ارزشمندی را برای ناشران ارسال میکند، اهمیت میدهیم.»
منبع: technewsworld