رسانه‌های اجتماعی

June 7, 2024
12:01 جمعه، 18ام خردادماه 1403
کد خبر: 167407

متا حقوق کاربران را نقض می‌کند؟

شرکت متا مالک ۲ شبکه اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک به زودی از پست‌های عمومی فضای مجازی شما برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده خواهد کرد، آیا می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید؟

به گزارش سینا، از سوی شرکت متا، یک پیام جدید برای کاربران اروپایی از برنامه‌های اینستاگرام و فیسبوک در این ماه ارسال شد و آنها را مطلع کرد که از ۲۶ ژوئن سال جدید میلادی، پست‌های عمومی آنها ممکن است برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شود.

اطلاعات استفاده شده ممکن است شامل پست‌ها، عکس‌ها، عنوان‌ها و پیام‌های ارسال شده به یک هوش مصنوعی باشد، اما مرکز کمک اینستاگرام گفت که محتوای پیام‌های خصوصی استفاده نخواهد شد. شرکت مادر متا، در یک بیانیه در هفته گذشته اعلام کرد که آنها شروع به اطلاع دادن مردم در انگلستان و اتحادیه اروپا درباره نحوه استفاده از “اطلاعات عمومی که آن‌ها روی سرویس های زیر مجموعه متا به اشتراک گذاشته‌اند، برای توسعه و بهبود هوش مصنوعی در متا در چارچوب قانون حریم خصوصی ملی خود” خواهند کرد.

آیا این با GDPR سازگار است؟
طبق آیین نامه حفاظت داده‌های عمومی (GDPR)، یک شرکت یا سازمان می‌تواند داده‌های شخصی را پردازش کند زمانی که دلایل “مصلحت مشروع” دارد. متا به این پایه قانونی اشاره کرد و افزود که داده‌ها برای “توسعه و بهبود هوش مصنوعی” استفاده خواهد شد.

این امکان وجود دارد که از این فرایند با پر کردن فرم خاصی – که در حال حاضر در دسترس نیست – جلوگیری کنید. در این فرم ها ذکر شده: “ما درخواست‌های اعتراض را طبق قانون‌ حفاظت داده‌ای مربوط بررسی خواهیم کرد. اگر درخواست شما قبول شود، در آینده اجرا خواهد شد”.

با وجود اینکه این امکان وجود دارد، داده‌های شما هنوز ممکن است توسط متا استفاده شود اگر در تصویری که کسی به اشتراک گذاری کرده‌ باشد ظاهر شده یا در پست‌های یک کاربر دیگر نام شما آورده شده باشد. بنابراین، متا به کاربران چهار هفته قبل از آغاز این پروژه اطلاع رسانی کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.