هوش مصنوعی

June 7, 2024
12:08 جمعه، 18ام خردادماه 1403
کد خبر: 167419

قطعی اخیر ChatGPT محبوبیت هوش مصنوعی جمینای گوگل را افزایش داد

منبع: Digiato

قطعی اخیر ChatGPT ظاهراً باعث افزایش علاقه نسبت به رقیب آن، یعنی هوش مصنوعی جمینای (Gemini) گوگل شده است. گزارش‌های منتشرشده، افزایش نزدیک به 60 درصدی جستجوهای جهانی جمینای در روز 4 ژوئن (سه‌شنبه 15 خرداد) را نشان می‌دهد، دقیقاً همان روزی که ChatGPT از دسترس خارج شده بود.

براساس گزارش‌های موجود، جستجوهای روزانه کاربران برای جمینای به‌طور میانگین حدود 204991 مورد است، اما در زمان قطعی ChatGPT، این میزان به 327058 مورد افزایش یافت. این امر نشان می‌دهد که کاربران در زمان قطعی چت‌بات OpenAI به دنبال جایگزین‌هایی برای آن بوده‌اند.

نکته جالب اینکه علاوه بر افزایش جستجوهای Gemini در زمان قطعی ChatGPT، همچنین جستجوی عبارت «قطعی ChatGPT» نیز در همان بازه زمانی افزایش یافته است. در حالی که جمینای گوگل به‌عنوان محبوب‌ترین جایگزین این چت‌بات معرفی شده، اما جستجوهای دیگری مانند «Microsoft Copilot» و «جایگزین ChatGPT» نیز افزایش یافته است.

جستجوهای روزانه برای عبارت «Microsoft Copilot» معمولاً به طور میانگین ​​حدود 11090 مورد است، اما در 4 ژوئن این تعداد به 16677 مورد (حدود 50 درصد بیشتر) افزایش یافت. به همین صورت، جستجوها برای «جایگزین ChatGPT» در چند ساعت اولیه قطعی ChatGPT به 11000 افزایش یافته که در شرایط معمولی این میزان 898 مورد است.

البته باید توجه داشت که افزایش میزان جستجو این پارامترها در مقایسه با افزایش علاقه به Gemini بسیار کمرنگ هستند.

جمینای گوگل در تلاش برای پیشتازی از ChatGPT

ChatGPT در حال حاضر حدود 180 میلیون کاربر فعال از سراسر جهان دارد و به‌عنوان چت‌بات هوش مصنوعی پیشتاز شناخته می‌شود. جمینای گوگل در اواخر سال 2023 راه‌اندازی شد و آلفابت، شرکت مادر گوگل در آن زمان ادعا کرده که مدل «جمینای اولترا» در وظایف متنی و چندوجهی مختلف از مدل GPT-V4 بهتر عمل می‌کند. حتی با این ادعا نیز محبوبیت ChatGPT بیشتر است، اما قطعی اخیر فرصتی را برای چت‌بات گوگل فراهم کرده است تا به گزینه جذابی برای کاربرانی تبدیل شود که به‌دنبال یک جایگزین همه‌جانبه برای ChatGPT هستند.

با این وجود، برخی پاسخ‌های عجیب جمینای طی چند وقت گذشته بسیار حاشیه‌ساز بوده‌اند. اخیراً در گزارشی به استفاده از کلمات تکراری یا عبارت‌های بی‌معنا یا حروف عجیب‌وغریب توسط جمینای اشاره شده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.