تجارت الکترونیک

June 7, 2024
13:02 جمعه، 18ام خردادماه 1403
کد خبر: 167520

امین کلاهدوزان: امضای الکترونیکی در ایران، نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد کرده است

امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می‌گوید: از جمله زیرساخت‌های مهم اجرای CPTA(توافق‌نامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه در ایران)، گسترش امضای الکترونیکی است که در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)؛ امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سومین نشست کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی که از تاریخ ۳ تا ۵ ژوئن ۲۰۲۴ در مرکز کنفرانس سازمان ملل متحد در بانکوک، باحضور مقامات رسمی کشورهای عضو برگزار شد، گفت: توافق‌نامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه (CPTA)، در سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و کشورهای متعددی از جمله آذربایجان، بنگلادش، چین، ایران، قرقیزستان، مغولستان، فیلیپین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تیمور و ترکمنستان در آن عضویت دارند.

رئیس مرکز تجارت الکترونیکی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی امضای الکترونیکی در کشور، تشریح کرد: از جمله زیرساخت‌های مهم اجرای CPTA در ایران، گسترش امضای الکترونیکی است که در سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده است.

او در ادامه به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی پرداخت و افزود: بر اساس توافق‌نامه CPTA، اعضا متعهد به تبادل و به رسمیت شناختن متقابل داده‌ها و اسناد تجاری به صورت الکترونیکی هستند که این امر کمک به‌سزایی در تسهیل و تسریع تجارت برون مرزی داشته و بسیاری از موانع تجار ایرانی را کاهش می‌دهد.

او توصیح داد: جمهوری اسلامی ایران با هدف تسهیل تجارت برون مرزی و ایجاد روابط گسترده اقتصادی بدون کاغذ و برطرف کردن موانع موجود بر سر مسیر توسعه تجارت خارجی با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیکی در این نشست حضور یافته است و ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه، در تدوین پیش‌نویس‌های مرتبط در این موافقت‌نامه کاملاً فعال بوده و نظرات اصلی کشور در نسخه‌‌های تهیه شده اعمال شده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست سوم کمیته دائمی تجارت بدون کاغذ برون مرزی با اشاره به اساسنامه مرکز، تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۲ اساسنامه مصوب مرکز، این مرکز نقطه تماس ایران با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فعال در تجارت الکترونیکی با هماهنگی وزارت امور خارجه است. ایران همواره آماده همکاری با دیگر کشورهای عضو برای توسعه تجارت بدون کاغذ و بهبود فرآیندهای تجاری است و معتقدیم با استفاده از فناوری‌های نوین در کنار همکاری‌های بین‌المللی، آینده‌ای روشن در پیش‌روی تجارت الکترونیکی کشور قرار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.