رسانه‌های اجتماعی

June 9, 2024
10:16 یکشنبه، 20ام خردادماه 1403
کد خبر: 167586

نیویورک برای شبکه‌های اجتماعی قانون گذاشت

منبع: ایسنا

قانونگذاران ایالت نیویورک، قانونی را تصویب کردند که نمایش محتوای الگوریتمی اعتیادآور به کاربران زیر ۱۸ سال بدون رضایت والدین آنها را برای شبکه‌های اجتماعی، ممنوع می‌کند.

نیویورک با تصویب این قانون، جدیدترین ایالتی است که برای محدود کردن ریسک‌های آنلاین متوجه کودکان، اقدام می‌کند.

لایحه همراه برای محدود کردن پایگاه‌های آنلاین از جمع‌آوری و فروش داده‌های شخصی کاربران زیر سن قانونی نیز در روز جمعه، یک روز پس از تصویب هر دو مصوبه در مجلس سنای ایالت، به تصویب نهایی رسید.

انتظار می‌رود کتی هوچول، فرماندار نیویورک، هر دو قانون را امضا کند تا به اجرا گذاشته شوند. فرماندار نیویورک از این دو قانون به عنوان گام تاریخی رو به جلو در تلاش‌ها برای رسیدگی به بحران سلامت روان جوانان و ایجاد یک محیط دیجیتالی امن‌تر برای جوانان، استقبال کرد.

درآمد شرکت‌های شبکه اجتماعی مانند «متا پلتفرم» که پلتفرم‌هایش شامل فیس‌بوک و اینستاگرام است، ممکن است از این قوانین ضربه ببیند.

حامیان این قانون، به مطالعات اخیر دانشگاه هاروارد اشاره کردند که نشان داد شش پلتفرم بزرگ شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۲، ۱۱ میلیارد دلار از تبلیغات برای کاربران خردسال، درآمد داشته اند.

حامیان این لوایح همچنین به مطالعاتی اشاره کرده‌اند که نرخ بالای افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و سایر مشکلات سلامت روان را با آنچه که آنها به عنوان استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی توسط نوجوانان تعریف می‌کنند، مرتبط می‌دانند.

انجمن صنعتی «نت چویس»، این قانون را محکوم کرد و در بیانیه‌ای آن را «حمله به آزادی بیان و اینترنت باز» خواند که وب‌سایت‌ها را مجبور می‌کند همه محتوا را سانسور کنند، مگر اینکه بازدیدکنندگان برای احراز سن خود، شماره شناسایی ارائه کنند. این گروه اعلام کرد: اقدامات مشابه سه ایالت دیگر را به عنوان اقدامات مغایر با قانون اساسی، با موفقیت به چالش کشیده است.

سخنگوی فرماندار نیویورک گفت: این قانون، محتوای یک سایت را سانسور نمی‌کند و اعلام کرد استفاده از یک یا چند روش احراز سن را پیش بینی می‌کند که ناشناس بودن کاربر را حفظ می‌کند.

شرکت متا که مارک زاکربرگ، رئیس و مدیرعامل آن، موسس فیس‌بوک است، از این لایحه حمایت کرده است. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: در حالی که ما با تمام جنبه‌های این لوایح موافق نیستیم، از تبدیل شدن نیویورک به اولین ایالتی که قانونی را تصویب می‌کند که مسئولیت فروشگاه‌های اپلیکیشن را به رسمیت می‌شناسد، استقبال می‌کنیم.

بر اساس لایحه‌ای به نام «سیف» که مخفف عبارت «توقف بهره برداری از فیدهای اعتیادآور» است، کاربران شبکه‌های اجتماعی زیر ۱۸ سال، باید رضایت والدین را برای مشاهده فیدهای «اعتیادآور» دریافت کنند.

این فیدها به طور کلی، به عنوان محتوایی تعریف می‌شوند که از حساب‌هایی می‌آید که آنها دنبال نمی‌کنند یا مشترک آنها نیستند، اما توسط الگوریتم‌هایی ارائه می‌شوند که برای نگه داشتن آنها در یک پلتفرم برای مدت زمان تا حد ممکن طولانی، طراحی شده‌اند.

به جای آن، کاربران خردسال در شبکه‌های اجتماعی ممکن است فید زمانی محتوا را از حساب‌هایی که دنبال می‌کنند یا از محتوای عموما محبوب، دریافت کنند. حامیان این لوایح می‌گویند این همان روشی است که فیدهای شبکه‌های اجتماعی قبل از ظهور الگوریتم‌های «اعتیادآور»، کار می‌کردند.

کاربران خردسال همچنان می‌توانند موضوعات خاص مورد علاقه خود را جستجو کنند، با دوستان خود ارتباط برقرار کنند و به گروه‌های آنلاین بپیوندند، در حالی که الگوریتم‌های غیر اعتیادآوری که برای عملکردهای جستجو یا فیلتر کردن محتوای ناخواسته یا نامناسب استفاده می‌شوند، همچنان بدون رضایت والدین مجاز خواهند بود.

طبق خلاصه لایحه دادستان کل نیویورک، این قانون در خصوص پلتفرم‌هایی بکار بسته می‌شود که فیدهای آنها عمدتا شامل محتوای تولید شده توسط کاربر و مطالبی است که بر اساس داده‌هایی که از آنها جمع آوری می‌کند، به کاربران توصیه می‌شود.

در این خلاصه، از فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک، توییتر و یوتیوب به عنوان پلتفرم‌هایی نام برده شده است که مشمول این اقدام می‌شوند. لایحه همراه که «قانون حفاظت از داده‌های کودکان نیویورک» نامیده می‌شود، تمام سایت‌های آنلاین را از جمع آوری، استفاده، به اشتراک گذاری یا فروش داده‌های شخصی افراد زیر ۱۸ سال منع می کند، مگر اینکه «رضایت آگاهانه» کاربران را دریافت کنند، یا جمع آوری و به اشتراک گذاری چنین داده‌هایی کاملا ضروری باشد

برای کاربران زیر ۱۳ سال، رضایت آگاهانه باید از سوی والدین باشد. متخلفان مشمول خسارات مدنی یا جریمه‌های بالغ بر ۵ هزار دلار به ازای هر تخلف می‌شوند.

بر اساس گزارش رویترز، یوتا در مارس سال ۲۰۲۳، به اولین ایالت در آمریکا تبدیل شد که قوانینی را برای تنظیم دسترسی کودکان به شبکه‌های اجتماعی تصویب کرد و پس از آن، قانون مشابه در ایالت‌های دیگر از جمله آرکانزاس، لوئیزیانا، اوهایو و تگزاس به تصویب رسید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.