سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 9, 2024
13:24 یکشنبه، 20ام خردادماه 1403
کد خبر: 167628

موج دوم کامپیوترهای ویندوزی مجهز به تراشه‌های آرم کوالکام در 2024 از راه می‌رسد

منبع: Digiato

کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر ARM بیش از نیم‌دهه پیش معرفی شدند، اما فقط تعداد محدودی از این دستگاه‌ها تاکنون به بازار عرضه شده بودند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد امسال به‌طور فزاینده‌ای شاهد عرضه این دستگاه‌ها باشیم. به‌تازگی در جریان نمایشگاه Computex 2024، شاهد بودیم که کوالکام و مایکروسافت با شرکای سخت‌افزاری مانند دل و ایسوس، دست‌به‌دست هم دادند تا مجموعه‌ای از رایانه‌های شخصی جدید مجهز به تراشه اسنپدراگون X را عرضه کنند. حالا گفته شده است که موج دوم این دستگاه‌ها نیز در سال 2024 به بازار می‌آید.

طبق اطلاعات وب‌سایت «WinFuture»، مایکروسافت و کوالکام درحال توسعه تعداد زیادی کامپیوتر ویندوزی مبتنی بر ARM هستند. یکی از نمایندگان کوالکام اعلام کرده است که تهیه‌کنندگان تجهیزات اصلی این سخت‌افزارها، درحال برنامه‌ریزی موج دوم عرضه برای آگوست و سپتامبر سال جاری میلادی هستند.

دلیل استراتژی کوالکام چیست؟
درحالی‌که نسخه‌های اخیر رایانه‌های شخصی مبتنی بر ARM مصرف‌کنندگان عادی را هدف قرار داده بود، کوالکام درنظر دارد که موج دوم در زمینه تسخیر بازار تجاری تمرکز داشته باشد. این هدف منطقی است؛ زیرا تسخیر بازار شرکت‌ها می‌تواند حجم بیشتری از فروش را به‌همراه داشته باشد. همچنین ممکن است دستگاه‌های مبتنی بر ARM را به‌عنوان جایگزین‌هایی مناسب برای ماشین‌های x86 سنتی معرفی کند، زیرا اکثر برنامه‌های متمرکز بر کسب‌وکار درحال‌حاضر به‌طور بومی از Arm پشتیبانی می‌کنند.

تلاش کوالکام برای عرضه چنین سخت‌افزارهایی در ماه آگوست یا سپتامبر، یک استراتژی هدفمند است؛ زیرا تاریخ‌های یادشده احتمالاً با تاریخ انتشار به‌روزرسانی 24H2 ویندوز 11 هماهنگ خواهد بود. همچنین کسب‌وکارها معمولاً ارتقای سخت‌افزاری را براساس به‌روزرسانی‌های اصلی نرم‌افزار برنامه‌ریزی می‌کنند.

با عرضه دومین موج از کامپیوترهای ویندوزی مبتنی بر ARM، کوالکام می‌گوید تمرکز خود را به عوامل دیگر و فراتر از لپ‌تاپ‌ها، معطوف خواهد کرد. برای مثال، ممکن است شاهد عرضه اولین مینی پی‌سی‌های مجهز به اسنپدراگون و کامپیوترهای آل این وان باشیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.