امنیت

فناوری اطلاعات

June 9, 2024
17:49 یکشنبه، 20ام خردادماه 1403
کد خبر: 167640

آمازون با فروش فناوری تشخیص چهره به روسیه، به نقض تحریم‌های بریتانیا متهم شد

منبع: Digiato

یکی از کارمندان سابق آمازون این شرکت را به فروش فناوری تشخیص چهره به روسیه متهم کرده است. اگر این امر صحت داشته باشد، این شرکت تحریم‌های بریتانیا علیه روسیه پس از حمله به اوکراین را نقض کرده است.

براساس گزارش فایننشال تایمز، «چارلز فارست»، کارمند سابق آمازون مدعی است که آمازون قراردادی با شرکت روسی VisionLabs برای دسترسی به فناوری تشخیص چهره آمازون یعنی Rekognition بسته است. براساس پرونده‌های دادگاه، ظاهراً این معامله از طریق شرکتی صوری مستقر در هلند انجام گرفته. شرکت VisionLabs در زمینه خدمات تشخیص چهره و اشیا فعالیت دارد.

فروش فناوری تشخیص چهره آمازون به شرکت روسی
چارلز فارست همچنین آمازون را متهم کرد که فناوری تشخیص چهره خود را در اختیار پلیس نیز قرار داده است. پس از قتل «جورج فلوید» این شرکت به‌شکل خودخواسته از این امر امنتاع کرده بود. البته آمازون این اتهام را رد نمی‌کند، اما می‌گوید که آن اقدام خودخواسته بوده و این شرکت تعهد قانونی نیز نداشته، بنابراین با این کار هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته‌ است.

با این‌حال آمازون باقی ادعاهای فارست را تکذیب کرده است. سخنگوی این شرکت می‌گوید: «ما معتقدیم که این ادعاها فاقد ارزش هستند و مشتاقانه منتظر نشان‌دادن آن از طریق روند قانونی هستیم. براساس شواهد موجود و سوابق صورت‌حساب‌ها، آمازون خدمات تشخیص چهره Rekognition را به VisionLabs نفروخته است.»

به ادعای چارلز فارست، او در سال 2023 پس از متهم‌کردن آمازون به ارتکاب اشتباه درباره برخی مسائل، به‌طور ناعادلانه اخراج شد. این ادعاها به‌عنوان بخشی از جلسه استماع دادگاه کار در لندن ارائه شد.

اما از سویی آمازون مدعی شده که فارست پس از اینکه از انجام ساعات کاری قراردادی خود امتناع کرد و نتوانست به ایمیل‌ها پاسخ دهد و در جلسات شرکت کند، به دلیل «سوءرفتار» اخراج شد. این شرکت می‌گوید اخراج فارست به‌دلیل افشاگری نبوده، چون در آن صورت او تحت قانون حمایت از سوت‌زنان قرار می‌گرفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.