اپلیکیشن

بازار سرمایه

تلفن همراه

June 9, 2024
13:22 یکشنبه، 20ام خردادماه 1403
کد خبر: 167655

مدیرعامل کافه‌بازار: نمی‌گذارند وارد بورس شویم؛ دلیلش را هم نمی‌گویند

مدیرعامل کافه‌بازارگفته است که این مجموعه طی سه چهار سال گذشته تلاش کرده وارد بازار بورس شود اما هر بار با موانع متعددی روبه‌رو می‌‌شود. او گفته که حتی خود فرابورس هم نمی‌‌تواند دلیل عدم پذیرش بازار در بازار بورس کشور را توضیح دهد.

به گزارش روابط عمومی کافه‌بازار، «شهاب خدابخش» در گفتگو با رسانه «پیوست» گفته است: «ایده‌‌آل هر کسب‌وکاری این است که وارد بورس شود و ارزش بیشتری پیدا کند. متأسفانه در طول سه چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی کردیم تا از طریق IPO که یک روش استاندارد برای خروج سهام‌داران است وارد بازار سهام شویم اما نشد. نمی‌توانم جزییات آن را بگویم اما باید بگویم شرایط خیلی ناجوانمردانه است.»

او تأکید کرد: «ما قبلاً حتی به مرحله هیئت پذیرش رسیدیم و در این هیئت یک رای مثبت شفاهی هم دریافت کردیم و قرار شد نتیجه را کتباً به ما اعلام کنند اما این اتفاق تا الان نیفتاده. چرا نیفتاده؟ فرابورس هم به‌‌راحتی نمی‌تواند به ما به‌صورت کتبی دلیل نشدن این موضوع را بگوید.»

ماجرای ورود استارتاپ‌ها به بورس به چندین سال پیش برمی‌‌گردد؛ تابستان ۱۳۹۹ وزیر اقتصاد وقت، «فرهاد دژپسند» اعلام کرد قصد همکاری برای عرضه سهام استارتاپ‌هایی نظیر دیجی‌‌کالا، کافه بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور به بورس را دارد. او در آن زمان گفته بود که تا پایان تابستان سال ۱۳۹۹، هر پنج استارتاپ وارد بورس خواهند شد. این اتفاق اما تا امروز رخ نداده و از بین گزینه‌هایی که اعلام شد تنها تپسی توانست در فرابورس عرضه شود.

در همان زمان اعلام شده بود که کافه‌بازار و دیجی‌کالا آماده‌‌ترین استارتاپ‌ها برای ورود به بورس هستند. «امیر هامونی»، مدیرعامل وقت فرابورس، در گفتگویی اعلام کرده بود: «از نگاه من ناظر این شرکت‌ها به همین ترتیب باتوجه به مدارک و مستنداتی که وجود دارد می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند.»

او گفته بود: «اگر «کافه‌بازار» همت و تلاش داشته باشد که به اول مرداد برسد،‌ آمادگی برای انجام کارهای لازم را داریم که جزو اولین شرکت‌هایی باشد که در مرداد ماه IPO می‌شوند.»

در همان زمان کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم نیز قول داده بود که درباره چرایی تأخیر ورود استارتاپ‌هایی نظیر کافه‌بازار به بورس جلساتی برگزار و این موضوع را پیگیری خواهد کرد. از این وعده‌ها اما نزدیک به ۴ سال گذشته و علی‌رغم تلاش‌های بازار نتیجه‌ای برای ورود به بورس حاصل نشده است.

در تابستان ۱۴۰۱ «میثم فدایی»، مدیرعامل سابق دیگر فرابورس نیز چند ماه پیش از ترک این پست، طی مصاحبه‌ ای با «راه پرداخت» تأکید کرده بود با چندین استارتاپ مذاکراتی صورت گرفته و اعلام کرده بود از بین همه گزینه‌ها، مجموعه بازار شرایط پذیرش در بورس را دارد.

وزیر سابق ارتباطات: برخی دستگاه‌ها در مقابل بزرگ‌شدن شرکت‌های مستقل مقاومت می‌کنند
در همان سال، وزیر سابق ارتباطات درباره مشکلات ورود استارتاپ‌ها به بورس در یک لایو اینستاگرامی تأکید کرده بود که برخی دستگاه‌ها در مقابل بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌های استارتاپی که به حکومت وابسته نیستند مقاومت می‌کنند و از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در کشور می‌ترسند؛ همین موضوع مزید بر علت شده تا چرخه ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه با آن سرعتی که لازم است نچرخد.

کارشناسان ورود استارتاپ‌ها به بورس و تحول اقتصادی آنها را به نفع کشور و مردم می‌دانند و باور دارند باید مقاومتی که در برابر آن وجود دارد را شکست. از آنسو نباید فراموش کرد سرمایه‌گذاران خطرپذیر که بیشترین نقش را در رشد استارتاپ‌ها در کشور دارند؛ بدون راه خروجی به نام بازار سرمایه، چندان علاقه‌ای به حضور در این اکوسیستم نخواهند داشت چرا که به گفته کارشناسان، اکوسیستم استارتاپی بدون بازار سرمایه در ته یک کوچه بن‌بست درجا خواهد زد. اتفاقی که معلوم نیست چرا بر سر تحقق آن موانع زیادی وجود دارد و گلایه‌ مدیران استارتاپی مبنی بر عدم همکاری دولت برای تحقق این موضوع، تمامی ندارد.

مخالفت کافه بازار با فیلترینگ گوگل پلی
شهاب خدابخش در پاسخ به این پرسش که آیا فیلترینگ باعث رونق کار بازار شده است، با اعلام مخالفت جدی بازار با فیلتر گوگل‌‌ پلی گفته است: «در دوره‌هایی که فیلتر و تحریم وجود نداشته موفق‌تر بوده‌‌ایم و روزی خوشحال خواهیم بود که همه رقیب‌های خارجی و داخلی در کشور فعال باشند.»

پس از فیلتر گوگل پلی استور در سال ۱۴۰۱ نیز کافه‌بازار با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود با این اقدام را ابراز کرده بود.

خدابخش با اشاره به اینکه بازار درحال‌حاضر بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون نفر از بازار استفاده می‌‌کنند، می‌گوید بازار از اوایل سال ۱۴۰۱ وارد به یک دوران چابکی شده و یک مسیر تازه را آغاز کرده است. بازار که اکنون ۱۳ سال از شروع فعالیتش می‌‌گذرد بزرگ‌ترین فروشگاه اندرویدی ایران به‌شمار می‌رود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.