سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 9, 2024
18:42 یکشنبه، 20ام خردادماه 1403
کد خبر: 167660

بهترین‌های کامپیوتکس ۲۰۲۴: از کامپیوتر و لپتاپ تا غول پردازنده‌های اینتل

منبع: Peivast

با اینکه کامپیوتکس امسال با حضور غول‌هایی مثل انویدیا، AMD و اینتل به میدانی برای عرض اندام هوش مصنوعی تبدیل شد و هر سه شرکت از برنامه‌های خود برای آینده این صنعت و پردازنده‌های متمرکز بر هوش مصنوعی گفتند اما بازیگرانی مثل ایسر، ایسوس و MSI نیز همانند هرسال با سخت افزار خاص خود محصولی ملموس پیش روی بازدیدکنندگان از شهر تایپه قرار دادند.

شرکت ایسوس امسال با رونمایی از دو لپتاپ سبک و قدرتمندی که با جدید‌ترین پردازنده‌های هوش مصنوعی شرکت AMD برای موج جدید پردازش آماده شده‌اند، نشان داد که همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازار مصرفی است. گیگابایت با یک صفحه نمایش فوق‌عریض به دنبال سهم‌خواهی از بازار تحت سلطه سامسونگ آمده است و شرکت MSI از نگاه وبسایت فناوری پی‌سی‌مگ بهترین لپتاپ گیمینگ امسال را به خود اختصاص داد. در گزیده‌ای از بهترین‌های این مراسم را در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

بهترین لپتاپ مصرفی: Asus ZenBook S 16

زن‌بوک جدید شرکت ایسوس با پردازنده‌ای سری ۳۰۰ شرکت AMD می‌خواهد مصرف‌کنندگان را برای موج هوش مصنوعی آماده کند. این لپتاپ قدرتمند به مدل «Strix Poing» از پردازنده‌های Ryzen 9 AI 300 با واحد پردازش عصبی مجهز است. ایسوس تقریبا در تمامی بخش‌ها از بروزرترین فناوری موجود استفاده کرده است و اتصال Wi-Fi7 و یک پنل اولد با وضوح 3K و نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی، بهترین اینترنت و تصویر را برای کاربر فراهم می‌کنند.

بهترین برای تولیدکنندگان محتوا: Asus ProArt P16

دومین لپتاپ منتخب ایسوس یا Asus ProArt P16 هم برای بهره‌مندی از Copilot+ مایکروسافت از پردازنده‌های هوش مصنوعی Ryzen 9 AI 300 استفاده می‌کند. لپتاپی که مشخصا با توجه به نام‌گذاری خود تولیدکنندگان محتوا و هنرمندان را هدف گرفته است با یک پردازنده گرافیکی قدرتمند از انویدیا GeForce RTX 4070، پنل اولد 4K و یک DialPad دیجیتالی در تاچ‌پد خود به هنرمندان اجازه می‌دهد تا بهترین ابزار و تنظیمات را در اپلیکیشن‌های چند‌رسانه‌ای به کار بگیرند.

این لپتاپ بسیار باریک و سبک، از ۶۴ گیگ رم و فضای حافظه ۴ ترابایتی برخوردار است.

بهترین لپتاپ گیمینگ:‌ MSI Stealth 18 Mercedes-AMG Motorsport

شرکت MSI غول گیمینگ خود را به افتخار اولین سالگرد همکاری با برند خودروسازی Mercedes-AMG Motorsport اینگونه نامگذاری کرده است. سری Stealth 18 تجربه بازی لوکس را در یک طراحی زیبا با ترکیبی از خطوط قرمز، چندین لوگو در بخش‌های مختلف و کیبورد نقش و نگار دار خود با یکی از بهترین CPUهای اینتل و پردازنده گرافیکی انویدیا رقم می‌زند.

این غول گیمینگ به Intel Core Ultra 9 185H، تا سرحد ۹۶ گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4080 مجهز است و از یک صفحه نمایش مینی‌ال‌ای‌دی ۱۸ اینچی با وضوح UHD+ و نرخ بروزرسانی 120Hz، برای نمایش خروجی این ترکیب قدرتمند سخت‌افزار استفاده می‌کند.

بهترین دکستاپ کلاسیک: MSI MEG Vision X AI

با اینکه سیستم‌های قابل حمل اول از همه به موج هو شمصنوعی ملحق شدند، شرکت MSI قصد دارد با یک کامپیوتر خانگی، کاربران دسکتاپ را نیز به جریان جدید فناوری ملحق کند.

کامپیوتر گمینگ MEG Vision X AI با یک صفحه نمایش لمسی و تقویت شده برای هوش مصنوعی در سال جاری میلادی روانه بازار می‌شود.

صفحه نمایش لمسی این کامپیوتر با موتور هوش مصنوعی MSI ترکیب شده به گفته شرکت تنظیمات عملکرد، نورپردازی و صوت دستگاه را بهینه‌سازی می‌کند. شرکت MSI می‌گوید این صفحه نمایش لمسی در کنار متور هوش مصنوعی به یک «رابط کاربری انسان و ماشین» تبدیل می‌شود. کاربران از طریق این رابط انسان و ماشین می‌توانند کاربردهای مختلف هوش مصنوعی از جمله تولید تصاویر و جستجو هوشمند در بخش‌های مختلف را تجربه کنند.

پردازنده مرکزی بیشتر بار پردازشی را با NPU یا واحد پردازش عصبی خود به دوش می‌کشد تا کارت گرافیک به وظایف سنگین‌تر اختصاص یابد. با این حال چنین ترکیبی هنوز در مرحله آزمایشی است و باید زمان عرضه چه بازخوردی را به دنبال دارد.

بهترین آل‌این‌وان: Acer Aspire C27

ایسر با سری جدید Acer Aspire C27 قدرت خود را در بخش کامپیوتر‌های آل‌این وان (AIO) به نمایش گذاشت. این کامپیوتر خانگی کوچک یک صفحه نمایش سفید ۲۷ اینچی با وضوح 1440p است که به پردازنده‌های کور اولترا شرکت اینتل (155U و یا 125U) مجهز شده و تا سرحد ۳۲ گیگ و ۲ ترابایت فضای حافظه SSD دارد.

با این حال مشخص است که آل‌این‌وان جدید ایسر از لحاظ سخت‌افزاری برای رقابت با رقبای روز به سخت‌افزارهای کمکی بیشتری نیاز دارد و نمی‌توان آن را از لحاظ عملکردی رقیب سرسختی دانست.

بهترین صفحه نمایش: Gigabyte Aorus CO49DQ

مولتی‌تسکر‌ها، کاربران حرفه‌ای، علاقه‌مندان به شبیه‌سازی و گیمر‌ها از مشتریان اصلی مانیتورهای فوق‌عریض هستند و گیگابایت در کامپیوتکس ۲۰۲۴ نشان داد که می‌خواهد در کنار ساموسنگ به گزینه دیگری برای این بازار تبدیل شود.

صفحه نمایش Aorus CO49DQ شرکت گیگابایت یک انحنای نرم 1800R در ابعاد ۴۹ اینچی است و عرض آن با دو نمایشگر ۲۷ اینچی با نسبت تصویر 16:9 برابر می‌کند.

طراحی آن مشابه Odyssey OLED G9 از شرکت سامسونگ است اما دو تفاوت عمده در آن به چشم می‌خورد. اولین تفاوت اصلی استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی برای به حداقل رساندن مشکلات داخلی در هنگام استفاده از مانتور است و دومین تفاوت هم قیمت مقرون‌به‌صرفه ۱۰۹۹ دلاری آن در قیاس با نمونه ساموسنگی است.

بهترین‌پردازنده‌ دسکتاپ: AMD Ryzen 9000

رونمایی از پردازنده‌های جدید AMD برای کامپیوترهای دسکتاپ به تیتر بسیاری از وبسایت‌های فناوری تبدیل شد. پردازنده‌های رایزن ۹۰۰۰ به طور میانگین ۱۶ درصد بار کاری بیشتری را در هر چرخه خود بر دوش می‌کشند و در عین حال همان سرعت کلاک نسل قبلی یا پردازنده ۷۰۰۰ را دارند و انرژی مصرفی نسل جدید به طور میانگین کمتر شده است.

بهترین پردازنده موبایل: Intel Core Ultra “Lunar Lake”

پردازش متمرکز بر هوش مصنوعی بدون شک تم اصلی سال ۲۰۲۴ است و پردازنده‌های جدید با واحد پردازنده عصبی خود قردت‌نمایی می‌کنند. در حالی که کوالکام در کامپیوتکس از ورود به بازار کامپیوتر‌ها و تلاش برای سهم گرفتن از بازار تحت سلطه اینتل خبر داد، شرکت اینتل نیز با معرفی پردازنده موبایلی Lunar Lake مدعی شد عملکرد بهتری از اسنپدراگون X Elite را رقم می‌زند. اینتل مدعی است که واحد پردازنده عصبی این چیپ امکان ۴۵ هزار میلیارد عملیات در ثانیه یا TOPS را دارد (یکی از سنجه‌های عملکرد چیپ در هوش مصنوعی) و GPU یا واحد پردازنده گرافیکی هم از 60 TOPS پشتیبانی می‌کند.

نتایجی که از چند آزمایش منتخب به نمایش گذاشته شد به بازدهی انرژی و سرعت بیشتر این پردازنده در قیاس با X Elite اشاره می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.