سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 10, 2024
18:17 دوشنبه، 21ام خردادماه 1403
کد خبر: 167767

دردسر دستاورد جدید پژوهشگران برای انویدیا

منبع: Zoomit

یافته‌های جدید پژوهشگران در یک مقاله‌ی تحقیقاتی ممکن است به پادشاهی انویدیا در دنیای پردازنده‌های هوش مصنوعی پایان دهد.

تعدادی از پژوهشگران در یک مقاله‌ی تحقیقاتی مدلی جدید پیشنهاد داده‌اند که برای تعلیم مدل‌های زبانی بزرگ از محاسبات ضریب ماتریس بی‌نیاز است. اگر یافته‌ی جدید پژوهشگران رنگ حقیقت به‌ خود بگیرد، می‌تواند به‌سلطه‌ی انویدیا بر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی پایان دهد.

ضریب ماتریس در حوزه‌ی هوش مصنوعی اهمیت بسیار بالایی دارد؛ محاسباتی پیچیده، طولانی و سنگین که تنها تراشه‌های گرافیکی از عهده‌ی پردازش آن‌ها برمی‌آیند.

محققان در مقاله‌ی خود به پردازنده‌ی گرافیکی بهینه‌شده‌ای اشاره‌ کرده‌اند که بدون نیاز به محاسبات ضریب ماتریس، ۶۱ درصد حافظه‌ی کمتری در پردازش‌ مدل‌های زبانی بزرگ نسبت‌ به پردازنده‌ی گرافیکی معمولی اشغال می‌کند.

ادعا می‌شود پردازنده‌ی گرافیکی بهینه‌شده در آزمایش‌ پژوهشگران، به‌طور کلی ۱۰ برابر حافظه‌ی کمتری نسبت‌ به پردازنده‌ی گرافیکی معمولی مصرف می‌کند. محققان برای آزمایش از یک مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) سفارشی استفاده کردند. این FPGA سفارشی، مدل‌های چند میلیارد پارامتری را با توان ۱۳ وات پردازش می‌کند.

نتایج تجربی نشان می‌دهند که مدل‌های زبانی بزرگ بدون استفاده از ضریب ماتریس عملکردی هم‌سطح با مدل‌های پایه‌ی ++Transformer در وظایف سبک دارند و با افزایش ابعاد مدل، اختلاف عملکرد افزایش می‌یابد. مدل‌های زبانی بزرگ بی‌نیاز از ضریب ماتریس می‌توانند از نظر کارایی و احتمالاً از نظر خطا، عملکرد بهتری نسبت به ++Transformer داشته باشند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.