بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

گوشی

June 15, 2024
10:00 شنبه، 26ام خردادماه 1403
کد خبر: 167834

اپراتورها با فروش گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی یک “بازی دشوار” را آغاز می‌کنند!

ICTna.ir – آقای Runar Bjorhovde، تحلیلگر Canalys می‌گوید، قابلیت‌های هوش مصنوعی آینده در تلفن‌های هوشمند می‌تواند به اپراتورها مسیرهای جدیدی برای کسب درآمد و اشتراک درآمد بدهد، اما آنها یک چالش بزرگ برای اجرای واقعی این زیرساخت هستند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، به گفته یکی از تحلیلگران گروه تحقیقاتی Canalys، در حالی که افزایش در دسترس بودن تلفن های هوشمند با قابلیت هوش مصنوعی می تواند فروش گوشی های هوشمند را افزایش دهد، این تغییر همچنین می تواند یک چالش زیرساختی عظیم برای ارائه دهندگان خدمات ایجاد کند.

Canalys یک گوشی هوشمند با قابلیت GenAI را شامل سخت افزار اختصاصی هوش مصنوعی مانند ASIC تعریف می کند که می تواند به طور موثر مدل های هوش مصنوعی را اجرا کند و از استنباط در زمان واقعی و بر روی دستگاه با حداقل تأخیر پشتیبانی کند.

رونار بیورهود، تحلیلگر Canalys گفت، قابلیت‌های هوش مصنوعی آینده می‌توانند «مسیرهای جدید کسب درآمد» و «توافق‌نامه‌های اشتراک درآمد» را برای اپراتورها فراهم کنند، اما «این یک چالش بزرگ برای اجرای واقعی این زیرساخت است».

Bjorhovde توضیح داد: در طول چند سال گذشته، ما شاهد استفاده بیشتر و بیشتری از داده‌ها توسط تلفن‌های هوشمند بوده‌ایم و ما انتظار نداریم که هوش مصنوعی بار کمتری را بر زیرساخت‌ها وارد کند.

طبق گزارش اریکسون، ترافیک داده به ازای هر گوشی هوشمند در سال 2023 به طور متوسط ​​21 گیگابایت در ماه بوده است و پیش بینی می شود تا سال 2029 به 56 گیگابایت در ماه برسد.

ارائه‌دهندگان خدمات نیز سخت تلاش می‌کنند تا قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتری را در خود دستگاه در مقابل اینترنت و ابر عمومی اجرا کنند. به گفته Bjorhovde، قابلیت‌های بیشتر هوش مصنوعی روی دستگاه، بار ترافیک شبکه را کاهش می‌دهد و اپراتورها کنترل بیشتری بر حریم خصوصی و امنیت دارند.

او گفت: “این یک بازی دشوار برای یافتن تنظیمات مناسب بین آنچه در دستگاه اتفاق می افتد و آنچه در ابر اتفاق می افتد است و در حال حاضر، یک زاویه امنیت داده در بالای آن وجود دارد.”

 

نمودار کانال ها


بالاترین نگرانی پاسخ دهندگان، خطر حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها ناشی از اجرای هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند بود. (منبع: Canalys، می 2024)

 

به‌عنوان مثال، اجرای ChatGPT در بین برنامه‌ها بر روی یک دستگاه واحد برای ساعت‌ها در روز، علاوه بر مدیریت هزینه‌های انرژی، علاوه بر مدیریت هزینه‌های انرژی، می‌تواند بار اضافی زیادی را وارد شبکه‌ها کند. او پیش‌بینی کرد که ارائه‌دهندگان خدمات توانایی خود را برای ارائه امنیت بیشتر به عنوان راهی برای جلب نظر مصرف‌کنندگان با ایده اجرای بیشتر ویژگی‌های هوش مصنوعی بر روی خود دستگاه تبلیغ خواهند کرد.

 

تقاضا برای گوشی های هوشمند با قابلیت هوش مصنوعی

علاوه بر اطمینان از استفاده بیشتر از هوش مصنوعی روی دستگاه، ارائه دهندگان خدمات با متقاعد کردن موفقیت آمیز مصرف کنندگان برای ارتقا به گوشی های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی در وهله اول به چالش کشیده خواهند شد.

Bjorhovde گفت: “بیشتر ارائه دهندگان خدمات همچنین بزرگترین کانال برای فروش تلفن های هوشمند هستند. اگر به ایالات متحده آمریکا نگاه کنید، 85 درصد از تلفن های هوشمند از طریق اپراتورهای ایالات متحده فروخته می شوند. در اروپا شاید حدود 40 درصد باشد.”

Canalys در گزارشی پیش‌بینی کرد که 16 درصد از گوشی‌های هوشمند جهانی که در سال جاری عرضه می‌شوند دارای هوش مصنوعی خواهند بود و این تعداد تا سال 2028 به 54 درصد خواهد رسید. به گفته این شرکت تحقیقاتی، پیشرفت های سریع در فناوری های چیپست و تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان برای ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی عامل این موضوع هستند.

به گفته Bjorhovde، علاقه مندان به فناوری، که Canalys گزارش می دهد که نماینده 7 درصد از خریداران گوشی های هوشمند هوش مصنوعی هستند، بهترین فرصت را برای ارائه دهندگان خدمات ارائه می دهند تا گوشی های هوشمند جدید با قابلیت هوش مصنوعی را به فروش برسانند. این گروه نشان دهنده مشتریان با ارزشی است که علاقه مند به ارتقاء به آخرین فناوری هستند و آنها فعالانه به دنبال اطلاعات در مورد محصولات جدید هستند.

در سطح منطقه‌ای، به نظر می‌رسد خریداران گوشی‌های هوشمند در چین و هند “میل بسیار قوی‌تری به سمت جدیدترین نوآوری‌ها دارند. اینها مناطقی هستند که مردم واقعاً به آخرین فناوری اهمیت می‌دهند و این فقط یک سوال هوش مصنوعی نیست و مردم خیلی بیشتر در مورد اینکه چه مشخصاتی دارد، به آن اهمیت می‌دهند.


علاقه به ویژگی های هوش مصنوعی بر اساس منطقه. (منبع: Canalys، می 2024)

 

او افزود که در اروپا، در مقایسه، “پایداری به جای چیزهایی که مردم به آنها اهمیت می دهند، در لیست قرار می گیرد.” وقتی نوبت به فروش گوشی‌های هوشمند جدید با قابلیت هوش مصنوعی می‌رسد، متقاعد کردن بازار اروپا می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد.

بیورهود گفت: «این بدان معنا نیست که فرصتی وجود ندارد. فقط فکر می‌کنم باید به شکلی متفاوت بیان و قالب‌بندی شود.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.