اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

لبه تکنولوژی

هوش مصنوعی

June 13, 2024
10:00 پنجشنبه، 24ام خردادماه 1403
کد خبر: 167838

بررسی آخرین گزارش ConsumerLab: بیم و امید در خانه وحشت “هوش مصنوعی اریکسون”

ICTna.ir – در آخرین گزارش ConsumerLab، اریکسون چشم اندازهای وحشتناکی و در عین حال امیدوار کننده ای از دهه 2030 با هوش مصنوعی معرفی میکند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، درست است که در مورد هوش مصنوعی (AI) “امیدوار” باشیم، همانطور که امیدوار باشیم که یک چرنوبیل دیگر اتفاق نیفتد. اما احتمالاً عاقلانه است که حداقل کمی در مورد فناوری مضطرب باشیم.

سوءاستفاده‌های کمدی از هوش مصنوعی، بسیار بدتر و کمتر غیرعمدی از هوش مصنوعی وجود دارد، که به‌رغم نگرانی‌های اخلاقی و آشکار، موج طلایی جدیدی را در میان بازیگران فناوری، به راه انداخته است. بالاترین شکل هوش روی زمین، دقیقاً برای اشکال پایین تر، مثبت نبوده است. اگر هوش مصنوعی در نهایت به نام خود عمل کند و تبدیل به چیزی بیش از یک موتور جستجوی ستوده و سرقت ادبی سریال شود،ترسناک است و سابقه نشان می دهد که منافع اصلی آن رفاه بشریت نخواهد بود.

هیچ کس به طور جدی انتظار ندارد که یک سایبورگ شوارتزنگر که در حال انفجار تفنگ ساچمه ای است به این زودی ها بیاید و لباس، چکمه و اسکوتر الکترونیکی خود را بخواهد. اما برداشت بسیار دیستوپیایی داستان های علمی تخیلی از هوش مصنوعی – که مطمئناً منعکس کننده نگرانی های مردم است – باعث می شود که آخرین گزارش ConsumerLab اریکسون در نگاه اول غیر منطقی به نظر برسد.

اریکسون با 6510 نفر بین 15 تا 69 سال صحبت کرده تا نظرات آنها را در مورد “فناوری های بنیادی هوش مصنوعی” مانند هوش مصنوعی مولد ارزیابی کند. بر اساس بازخورد، سپس افراد را به دو گروه تقسیم کرد: «امیدواران هوش مصنوعی» و «نگران های هوش مصنوعی».

امیدواران، هوش مصنوعی را “سرگرم کننده” می دانند و ظاهراً وقتی به آن فکر می کنند احساس “شادی، امید یا هیجان” می کنند.

ترسوها صف های نفس گیر، دندانپزشکی و تابعیت و برده داری انسان را تصور می کنند. در این گزارش، اریکسون با بی تفاوتی گفت که آنها احساس “ترس یا اضطراب” می کنند.

امیدهای هوش مصنوعی بین 51٪ تا 34٪ ترس از هوش مصنوعی را کوچکتر کردند، احتمالاً به این معنی که 15٪ از پاسخ دهندگان کاملاً گیج شده بودند.

 

نامزدهای جایزه داروین

دلیل بزرگ این عدم تعادل احتمالاً این است که اریکسون فقط با شهرنشینانی صحبت می کند که آنها را به عنوان “پذیرندگان اولیه” طبقه بندی می کند. اینها عملا موش آزمایشگاهی برای مخترعان هستند، افرادی که داوطلب جراحی روبات‌ها و کاشت‌های مغزی می‌شوند، کسانی که با ماسک‌های اسکی واقعیت مجازی اپل به تیر چراغ‌ها برخورد میکنند و میخندند، و در عمق 3000 متری زیر سطح دریا در زیردریایی‌های ساخته شده از مواد راکت تنیس و هدایت با کنسول‌های بازی منفجر می‌شوند.

آنها کاندیدای اصلی جوایز داروین هستند، کسانی که برای استفاده از ChatGPT در صف ایستاده بودند و بر اساس برآوردهای قابل اعتماد تنها حدود 13.5٪ از جمعیت را تشکیل می دهند.

غذای آماده واقعی؟ حتی در میان این گروه از متعصبان فناوری، تنها اکثریت اندکی در گروه «امیدوار» بودند و بیش از یک سوم در حال پیش‌بینی AI-geddon بودند. در خارج از پذیرندگان اولیه، تعداد قابل توجهی از جمعیت، هوش مصنوعی را به همان دسته‌بندی جنگ هسته‌ای، تغییرات آب و هوایی فاجعه‌بار و بیماری‌های کشنده موجود در هوا تبدیل می‌کند. ممکن است آنها را ببینیم. امید این است که نخواهیم اینطور بشود. اریکسون، با این حال، همه چیز به نظر می رسد. “روندهای مصرف کننده از آینده مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی می کند.” این گزارش خود را عنوان کرد.

چه خوب باشد چه بد، نمونه‌های هوش مصنوعی اریکسون اغلب به نظر می‌رسد فیلم کابوس‌آمیز تری گیلیام را تداعی می‌کنند. در این بیانیه آمده است: «در دهه 2030، انسان‌ها از جراحی پلاستیک برای به دست آوردن ظاهر استاندارد زیبایی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. چه کسی به یک تام کروز دروغین نیاز دارد در حالی که ممکن است میلیون‌ها نفر از تجسم‌های تندیس فن‌آوری، افراد 60 ساله بیهوده وجود داشته باشند که فاقد موهبت ساینتولوژیست از جوانی ابدی هستند، اما اکنون می‌توانند ویژگی‌های او را پس از راهنمایی‌های مناسب هوش مصنوعی در بدن خود بتراشند؟

طبق گفته 50 درصد از پاسخ دهندگان، که ظاهراً “فکر می کنند مردم ازدواج خود را برای تغییرات آینده یا طلاق شبیه سازی می کنند”، برای هر کسی که قبل از روز عروسی خود تمایل دارد، هوش مصنوعی می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. اما اگر این رابطه دوام بیاورد، انتظار نداشته باشید هیچ فرزندی برنده جایزه پولیتزر شود، زیرا 74 درصد از پاسخ دهندگان «پیش‌بینی می‌کنند که دستیاران هوش مصنوعی در تربیت والدین، مهارت‌های فنی کودکان را تقویت می‌کنند، اما هوش خلاق/عاطفی را کاهش می‌دهند».

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.