هوش مصنوعی

June 12, 2024
18:48 چهارشنبه، 23ام خردادماه 1403
کد خبر: 167958

ایلان ماسک از شکایت خود علیه OpenAI صرف‌نظر کرد

منبع: Digiato

«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا، اسفندماه از OpenAI شکایت کرد و خواستار برکناری مدیرعامل این شرکت،«سم آلتمن»، شد. ماسک که خودش یکی از بنیان‌گذاران OpenAI است، این شرکت را به نقض قرارداد و ظاهراً کنارگذاشتن مأموریت خود، ایجاد فناوری هوش مصنوعی به‌ نفع بشریت، متهم کرده بود. اکنون این میلیاردر از شکایتش صرف‌نظر کرده است.

براساس گزارش ورج، اقدام ایلان ماسک برای پس‌گرفتن شکایتش که در دادگاه ایالتی کالیفرنیا ارائه شده بود، فقط یک روز قبل از برگزاری جلسه‌ای انجام شد که قاضی قصد داشت درخواست OpenAI برای رد این پرونده را بررسی کند.

همچنین ایلان ماسک زمانی از شکایت خود صرف‌نظر می‌کند که روز قبل گفت درصورت ادغام فناوری OpenAI در آیفون و مک، ورود دستگاه‌های اپل را به شرکت‌هایش ممنوع خواهد کرد.

ایلان ماسک و شکایت علیه OpenAI
شکایت ایلان ماسک حاکی از آن بود که OpenAI توافق اصلی خودش را نقض کرده است. ظاهراً بنیان‌گذاران این شرکت متعهد شده بودند OpenAI را به سازمانی غیرانتفاعی تبدیل کنند و فناوری آن را نیز به‌صورت متن‌باز در اختیار دیگران قرار بدهند.

ایلان ماسک در شکایتش مدعی شده بود OpenAI به یکی از زیرمجموعه‌های منبع‌بسته مایکروسافت تبدیل شده و به‌جای درنظرگرفتن منافع بشریت، بر کسب درآمد تمرکز کرده است. ماسک می‌گوید OpenAI با چنین رویه‌ای مأموریت اصلی‌اش را رها کرده است.

OpenAI نیز مدت کوتاهی پس از طرح شکایت ایلان ماسک، ادعاهای او را رد کرد و گفت این میلیاردر خواهان «تسلط مطلق» این شرکت و ادغام آن با تسلا بوده است. همچنین گفت توافقی که ماسک ادعا می‌کند، اصلاً وجود ندارد.

سال 2023، ایلان ماسک خودش یک شرکت هوش مصنوعی به نام xAI تأسیس کرد که چت‌بات Grok AI را ساخته است و مشترکین پریمیوم ایکس نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. این استارتاپ اخیراً 6 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.