هوش مصنوعی

June 15, 2024
12:20 شنبه، 26ام خردادماه 1403
کد خبر: 168061

متا عرضه چت‌بات هوش مصنوعی را در اروپا متوقف کرد

منبع: Peivast

متا، شرکت مادر فیسبوک، می‌گوید عرضه چت‌بات هوش منصوعی خود را به دنبال فشار رگولاتور‌ها که خواستار توقف آموزش مدل‌های بزرگ زبانی با استفاده از پست‌های کاربران شده‌اند، به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش بلومبرگ، متا به تازگی اعلام کرده بود که می‌خواهد مدل بزرگ زبانی خود به نام Llama را با استفاده از پست‌های عمومی کاربران اروپایی آموزش دهد. روز جمعه بیانیه شرکت بروزرسانی شد و براساس آن به دلیل مخالفت کمیسیون محافظت از داده ایرلند، اجرای این طرح تا زمان نامشخصی به تعویق می‌افتد.

متا در پست وبلاگی خود نوشت: «این اقدامی یک گام رو به عقب برای نوآوری اروپا، رقابت در توسعه هوش مصنوعی و تاخیر بیشتر در عرضه فواید هوش مصنوعی به مردم اروپا است. به عبارت ساده،‌بدون اطلاعات داخلی این منطقه می‌توانیم تجربه‌ای درجه دو را در اختیار مردم بگذاریم. این یعنی در حال حاضر نمی‌توانیم هوش مصنوعی متا را در اروپا راه‌اندازی کنیم.»

به گفته رویترز اقدام رگولاتوری پس از آن صورت گرفت که گروه مشاوره NOYB به مقامات محافظت از داده کشور‌های مختلف اروپایی توصیه کرد تا علیه متا اقدام کنند. یکی از دلایل اصلی نگرانی‌ها، استفاده از داده‌های کاربران بدون دریافت رضایت صریح‌ آنها است که البته متا می‌گوید از داده‌های عمومی و اطلاعات دارای مجوز استفاده خواهد کرد.

یکی از سخنگویان متا تایید کرد که شرکت در تلاش است تا محصولات خود را در اروپا عرضه کند اما زمانی برای این عرضه مشخص نکرد. براساس بیانیه مالی این شرکت، تعداد کاربران فعال فیسیبوک تا پایان سال ۲۰۲۳ در اروپا به ۳۰۸ میلیون نفر رسیده است.

متا منابع مالی متعددی را به توسعه هوش مصنوعی اختصاص داده و در تلاش است با غول‌های دیگری مثل الفبات،‌گوگل، مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی رقابت کند. این شرکت در ماه آوریل از جدید‌ترین مدل بزرگ زبانی خود به نام Llama 3 رونمایی کرد و این شرکت در حال حاضر دستیار هوش مصنوعی خود را در اپلیکیشن‌های مختلفی در اختیار کاربران آمریکایی قرار داده است.

مدل‌های بزرگ زبانی فناوری اصلی ابزارهای هوش مصنوعی مولد، از جمله چت‌بات‌ها، هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.