فناوری اطلاعات

June 15, 2024
19:12 شنبه، 26ام خردادماه 1403
کد خبر: 168081

Fortran وارد فهرست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی شد

منبع: همکاران سیستم

زبان برنامه نویسی Fortran در ماه‌های آوریل و مه در فهرست 10 زبان برتر انجمن برنامه نویسی TIOBE قرار گرفت و تعجب همگان را برانگیخت. هم اکنون این سوال برای کارشناسان مطرح شده است که چطور این سیستم کدگذاری که نخستین بار در سال 1957 میلادی معرفی شد، بار دیگر در سال 2024 محبوب شده است؟

شاخص انجمن برنامه نویسی TIOBE روند زبان‌های برنامه نویسی و میزان محبوبیت آنها در سراسر جهان بر اساس حجم موتور جست‌وجوهای اینترنتی را نشان می‌دهد.

«پل یانسن» مدیرعامل شرکت نرم افزاری TIOBE در این خصوص اشاره کرد دلایل متعددی وجود دارد که باعث شده است Fortran بار دیگر بین برنامه نویسان محبوب شود.

نخست اینکه Fortran به صورت ویژه در تحلیل ددی و ریاضیات محاسباتی خوب عمل می‌کند و یانسن در توضیحات خود ضمن اشاره به این مسئله توضیح داده است که محاسبات عددی و ریاضی این روزها در حال رشد هستند، زیرا علاقه به هوش مصنوعی بسیار زیاد شده است. در شرایط کنونی تمامی مدل‌های هوش مصنوعی نیاز به محاسبات ریاضی دارند.

زبان Fortran نسبت به سایر پلتفرم‌های کدگذاری که می‌توانند در محاسبات عددی و ریاضی استفاده شوند، مزایای فراوانی دارد. یانسن در این خصوص گفت: «پایتون در این زمینه انتخاب شماره یک است، ولی کند عمل می‌کند. استفاده از زبان MATLAB برای محاسبات ریاضی آسان است، ولی با مجوزهای گران قیمت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. زبان‌های C و ++C‌ جریان اصلی هستند و سریع عمل می‌کنند، ولی هیچ کدام از آنها رضایت بومی و پشتیبانی محاسباتی خوب ندارند. زبان R بسیار شبیه به پایتون است، ولی محبوبیت کمتری دارد و کند عمل می‌کند. زبان Julia فرزند جدید در حال ظهور است و هنوز بالغ نشده است. بنابراین Fortran یک انتخاب نسبتا ارزان، سریع و هم کاره محسوب می‌شود».

یانسن توضیح داد دومین دلیل مهم این است که Fortran در زمینه پردازش تصویر، از جمله پردازشی که در بازی‌ها و تصویربرداری پزشکی استفاده می‌َود محبوبیت خود را بار دیگر به دست آورده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.