بازی

فناوری اطلاعات

June 16, 2024
10:58 یکشنبه، 27ام خردادماه 1403
کد خبر: 168085

باگ ۵۵ساله در یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دهه ۷۰ کشف شد

منبع: Zoomit

درحالی‌که ۵۵ سال از انتشار Lunar Landing می‌گذرد، باگی در این بازی محبوب کشف شد.

پس‌ از گذشت ۵۵ سال از انتشار اولین بازی شبیه‌ساز فرود آپولو ۱۱، یعنی Lunar Landing، سرانجام باگی در کد آن پیدا شد. دانش‌آموز دبیرستانی بااستعدادی به نام جیم استورر، فقط چند ماه پس‌ از واقعه‌ی تاریخی ۱۹۶۹، برنامه‌نویسی Lunar Landing را به‌پایان رساند و تا سال ۱۹۷۳ به محبوب‌ترین بازی کامپیوتری آن زمان تبدیل شد.

بازی Lunar Landing ازنظر فنی در ژانر ماجراجویی متنی قرار می‌گیرد و در دوره‌ای ساخته شد که حتی تصور داشتن کامپیوتر شخصی در هر خانه‌‌ای، به‌اندازه‌ی رؤیای سفر به ماه دور از ذهن به‌نظر می‌رسید.

جیم استورر، سازنده‌ی بازی Lunar Landing، بعدها موفق شد چندین اختراع در‌زمینه‌ی کامپیوتر ثبت و مدرک دکتری در رشته‌ی علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون اخذ کند. او درنهایت به استادی دانشگاه براندیس رسید و همچنان در آنجا مشغول به کار است.

مارتین سی. مارتین، کاشف باگ بازی Lunar Landing از استورر درباره‌ی نحوه‌ی رسیدن به چنین دستاوردی در جوانی و با امکانات محدود آن زمان سؤال کرد که استورر پاسخ داد: «در آن زمان در حسابان مهارت داشتم و با مفاهیمی مثل سری تیلور آشنا بودم. همچنین، به‌یاد دارم پدرم که فیزیک‌دان بود، در استخراج معادلات برای ساده‌سازی معادله‌ی کلاسیک راکت به من کمک کرد.»

کد جیم برای بازی Lunar Landing تقریباً بی‌نقص بود؛ اما عدد ۲ را در مخرج ریشه‌ی دوم جا انداخته بود که به حذف دستورالعمل تقسیم بر ۲ منجر شد. مارتین حدس می‌زند به‌احتمال زیاد کد بازی با مداد و کاغذ نوشته شده است و به‌دلیل باگ مذکور، زمان به‌طور مداوم و البته به مقدار ناچیزی، کم در نظر گرفته شود.

با رفع باگ Liunar Landing، استراتژی بهینه‌ی بازی که در بازی‌های فضایی مدرن‌تر مثل Kerbal Space Program با عنوان Suicide Burn شناخته می‌شود، به فرود عالی با سرعت ۲٫۶۷ کیلومتربرساعت منجر می‌شود. فرود عالی سرعتی کمتر از ۱٫۶ کیلومتربرساعت دارد. درواقع، این باگ به فرود با سرعت ۵٫۶۳ کیلومتر‌بر‌ساعت منجر می‌شود؛ البته همچنان پذیرفتنی است.

فراموش نکنید بازی Liunar Landing با وجود باگ، عملکرد عالی داشت و به موفقیت بزرگی تبدیل شد. کشف ایرادی جزئی بعد از گذشت ۵۵ سال نشان‌دهنده‌ی کیفیت چشمگیر این بازی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.