رسانه‌های اجتماعی

June 16, 2024
15:39 یکشنبه، 27ام خردادماه 1403
کد خبر: 168118

یوتوب نوع جدیدی از تبلیغات غیرقابل ردکردن را آزمایش می‌کند

منبع: Digiato

به نظر می‌رسد یوتوب در این هفته جنگ طولانی خود با مسدودکننده‌های تبلیغات را به روشی تازه گسترش دهد. در این روش تبلیغات مستقیماً از سمت سرور به جریان ویدیو تزریق می‌شود و عملکرد بسیاری از مسدودکننده‌های تبلیغات را بی‌فایده می‌کند.

«SponsorBlock»، که یک مسدودکننده تبلیغات است، به‌تازگی پستی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و مدعی شد که یوتوب درحال آزمایش تزریق تبلیغات از سمت سرور است و با این کار جلوگیری از نمایش تبلیغات بسیار سخت می‌شود. به گزارش گیزمودو، یکی از سخنگویان گوگل در بیانیه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا یوتوب تبلیغات سمت سرور را به ویدیوها تزریق می‌کند یا خیر، گفت:

«یوتوب درحال بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان خود در ارائه محتواهای ویدیویی ارگانیک و تبلیغاتی است. این به‌روزرسانی ممکن است برای بینندگانی که مسدودکننده‌های تبلیغات نصب کرده‌اند، ناخوشایند باشد. مسدودکننده‌های تبلیغات شرایط خدمات YouTube را نقض می‌کنند؛ بنابراین ما مدتی است که از بینندگان خواسته‌ایم تا از سازندگان مورد علاقه خود حمایت کنند و اجازه تبلیغات در یوتوب را بدهند یا YouTube Premium را برای تجربه‌ای بدون آگهی امتحان کنند.»

به‌نظر می‌رسد که معرفی تبلیغات از سمت سرور درحال‌حاضر تنها بر تعداد کمی از کاربران تأثیر گذاشته، اما احتمالاً این قدم جدید یوتوب در جنگ طولانی خود با مسدودکننده‌های تبلیغات باشد. همانطور که وب‌سایت Bleeping Computer توضیح می‌دهد، یوتوب به طور سنتی تزریق تبلیغات را در سمت کلاینت انجام می‌دهد، جایی که تبلیغات و ویدیو به‌طور جداگانه به دسکتاپ یا برنامه گوشی شما می‌آیند؛ سپس پخش‌کننده ویدیوی شما برای تزریق تبلیغات در سراسر اپلیکیشن، برنامه‌ریزی می‌شود. اما حالا ظاهراً شرایط تغییر کرده است.

انتقاد کاربران از این نوع تبلیغات در یوتوب
برخی از کاربران برای انتقاد از این ویژگی جدید، به ساب‌ردیت r/youtube مراجعه کردند. یکی از آن‌ها ادعا کرد که قبل از هر ویدیو، 90 ثانیه تبلیغات غیرقابل ردشدن دریافت کرده است. برخی کاربران از شبکه اجتماعی X برای به‌اشتراک‌گذاشتن شکایات خود استفاده کردند و خاطرنشان کردند که تبلیغات سمت سرور کنترل‌های پخش را غیرفعال می‌کند.

با تبلیغات سمت سرور، تبلیغات قبل از اینکه به دسکتاپ یا اپ تلفن همراه شما بیاید به یک ویدیو تزریق می‌شود. این قابلیت بیشتر مسدودکننده‌های تبلیغاتی را بی‌فایده می‌کند و در صورت فراگیرشدن می‌تواند تماشای ویدیوهای YouTube را دشوار کند.

گوگل معتقد است که این مسدودکننده‌های تبلیغات به اکوسیستم یوتوب آسیب می‌رسانند و ادعا می‌کند که اکثر درآمدهای تبلیغاتی به سازندگان ویدیوها پرداخت می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.