فناوری اطلاعات

June 17, 2024
19:45 دوشنبه، 28ام خردادماه 1403
کد خبر: 168164

هند با کمک غول‌های فناوری برای تحقق اهداف هوش مصنوعی گام برمی‌دارد

منبع: Peivast

گزارشی از فایننشال تایمز می‌گوید کشور هند، که در حال حاضر در مرکز توجه توسعه فناورانه در جهان قرار دارد، برای تحقق اهداف هوش مصنوعی خود از شرکت‌هایی مثل مایکروسافت،‌ آمازون و گوگل کمک می‌گیرد. غول‌های فناوری آمریکا با بهره‌مندی از مزایای ویژه دولتی، میلیارد‌ها دلار روی زیرساخت رایانشی این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و هند نیز به لطف چنین زیرساختی در تلاش است به یکی از مراکز اصلی هوش مصنوعی تبدیل شود.

دولت هند برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناوری در بخش‌های مختلف از جمله تولید قطعات و زیرساخت ابری بسته‌های حمایتی بزرگی در نظر گرفته است. دولت امیدوار است که بازار در حال رشد داخل و تعداد بالای کارکنان ماهر این کشور به پیشتازی آن در جدال هوش مصنوعی کمک کنند.

به گفته مقامات داخلی، مایکروسافت متعهد شده تا حدود ۳.۷ میلیارد دلار در ایالت جنوبی تلانگانا سرمایه‌گذاری کند. داده‌های شرکت تحقیقاتی Structure Research نیز نشان می‌دهد که این شرکت برای ساخت چند دیتاسنتر زمین‌هایی را در هند خریداری کرده و ظرفیتی معادل ۶۶۰ مگاوات (معادل انرژی مورد نیاز حدود یک میلیون خانوار اروپایی در سال) به بخش IT اضافه می‌کند.

پانیت چاندوک، رئیس بخش هند و جنوب آسیای مایکروسافت، به فایننشال تایمز گفت: «هند امروز یکی از هیجان‌انگیز‌ترین بازارها فناوری جهان است. هدف این است که در این بخش از جهان به ظرفیت‌سازی پرداخت و به مشتریانی که در حال نوآوری برای هند و جهان هستند خدمات بدهیم.»

غول‌های فناوری آمریکا برای سلطه بر هوش مصنوعی مولد به توسعه ظرفیت رایانشی نیز متعهد شده‌اند. تنها سه شرکت مایکروسافت، آمازون و گوگل در سال جاری از برنامه‌هایی خبر داده‌اند که براساس آن ۸۵ میلیارد دلارد ر کشور‌هایی مثل سنگاپور، آمریکا، عربستان و ژاپن روی زیرساخت و دیتاسنتر‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شرکت Structure Research می‌گوید تلاش شرکت‌ها برای ساخت دیتاسنتر در هند باعث می‌شود تا هند از جایگاه ششم ظرفیت رایانشی در آسیا اقیانوسیه به جایگاه اول برسد. در این برآورد دیتاسنتر‌های ساخته شرکت‌های شخص ثالثی که ممکن است به اجاره غول‌های فناوری و دیگر شرکت‌ها در آید محاسبه نشده‌اند.

به گفته Structure Research،‌ اگر مایکروسافت بتواند برنامه ساخت 660MW ظرفیت جدید در هند را اجرایی کند، این کشور به بزرگترین بازار دیتاسنتر‌های خودساخته در خارج از آمریکا تبدیل می‌شود.

آلمان و ایالات متحده نیز از جمله دیگر کشور‌هایی هستند که غول‌های فناوری در کوتاه مدت برای توسعه دیتاسنتر در آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند مفهوم «هوش مصنوعی مستقل» باعث شده تا دولت‌ها تقاضای بیشتری برای ساخت دیتاسنتر در داخل کشور داشته باشند. مقامات دولتی می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که اطلاعات حساس در داخل مرزها ذخیره و پردازش شوند و سیستم‌های و ابزارهای هوش مصنوعی نیز با استفاده از همین دیتاسنتر‌های داخلی توسعه یابد.

جبز تن،‌رئیس تحقیقات شرکت Structure، می‌گوید دولت‌هایی که «به دنبال ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی با تمرکز بر دفاع، ارتش،‌ امنیت ملی» و از این قبیل هستند با در داخل کشور به دنبال توسعه باشند.

به گفته او تلاش اقتصاد‌های در حال رشد جهان برای پیشرفت در این مسیر باعث شده تا «بازارهای قابل بهر‌ه‌برداری متعددی» برای ارائه دهندگان ابری از جمله مایکروسافت و آمازون شکل گیرد.

به همین دلیل است که مقامات هندی برای توسعه ظرفیت داخل میلیارد‌ها دلار یارانه در نظر گفته‌اند.

هند در حال تبدیل شدن به بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه مایکروسافت در خارج آمریکا است. حدود دو سوم از ۲۳ هزار کارمند این شرکت در هند را مهندسانی تشکیل می‌دهند که بسیاری از آنها در مرکز تلانگانا ساکن هستند. یک چهارم از تمام پروژه‌های هوش مصنوعی GitHub، پلتفرم توسعه‌دهندگان مایکروسافت، مربوط به هند است.

با این حال افزایش دیتاسنتر‌ها با مصرف بالای برق و آب همراه است که شاید اهداف محیط زیستی را تحت الشعاع قرار دهند. با وجود سرمایه‌گذاری گسترده هند در حوزه انرژی تجدید‌پذیر، بیشتر ظرفیت انرژی این کشور را در حال حاضر زغال سنگ تامین می‌کند.

به گفته چاندوک، طرح‌های توسعه مایکروسافت در هند بر برنامه‌های شرکت برای تبدیل منفی کردن انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ تاثیر نمی‌گذارد. مایکروسافت قراردادهایی را با شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر از جمله ReNew در هند به امضا رسانده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.