اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 17, 2024
19:53 دوشنبه، 28ام خردادماه 1403
کد خبر: 168171

افشای کمپین اخبار جعلی ارتش آمریکا علیه واکسن های کووید چینی

منبع: مهر

ارتش آمریکا از حساب های کاربری جعلی برای گسترش پروپاگاندای بی اعتبار کردن واکسن کووید۱۹ چین در فیلیپین طی اوج دوران همه گیری کرونا استفاده کرده است.

به گزارش انگجت، کمپین ضد واکسن مذکور از بهار ۲۰۲۰ میلادی تا نیمه ۲۰۲۱ میلادی ادامه یافته و طبق ادعای پنتاگون هدف آن مقابله با تأثیر فزاینده چین بر فیلیپین بود. در ۲۰۲۱ میلادی با وجود آنکه چند ماه از ورود واکسن چینی سینواک به منطقه گذشته بود، نرخ واکسیناسیون فیلیپین اندک بود. در نوامبر همان سال حدود ۵۰ هزار مرگ و میر ناشی از کووید در این کشور ثبت شد.

در یکی از نمونه‌های این کمپین، یک حساب کاربری در ۲۰۲۰ در توییتی نوشته بود: کووید از چین آغاز شده و واکسن نیز از چین آمده، به چین اعتماد نکنید!

همچنین این کمپین روایت‌هایی را ترویج می‌کرد که واکسن‌های چینی براساس قانون شرع اسلام حرام هستند زیرا از مشتقات خوک ساخته شده اند.

مقامات نظامی سابق در گفتگو با رویترز اعلام کرده اند پنتاگون طی این کمپین حساب‌های کاربری مختلفی در پلتفرم ایکس، فیس بوک و اینستاگرام ساخته بوده است. مدیران ارشد فیس بوک در اواخر ۲۰۲۰ میلادی به آنها هشدرا دادند که حساب‌های کاربری مذکور را کشف کرده اند که ناقض سیاست‌های پلتفرم هستند. اما با وجود آنکه پنتاگون اعلام کرد استفاده از کمپین‌های ضد واکسیناسیون را متوقف می‌کند، برخی از این حساب‌های کاربری حذف نشدند.

رویترز درباره حداقل ۳۰۰ حساب کاربری به ایکس هشدار داد که طی تحقیقات خود متوجه شده بود بخشی از این کمپین هستند. مشخص شد این حساب‌ها ربات هستند و حذف شدند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.