هوش مصنوعی

June 17, 2024
20:30 دوشنبه، 28ام خردادماه 1403
کد خبر: 168181

رویترز از تردید جهانی نسبت به کاربرد هوش مصنوعی در پایگاه‌های خبری می‌گوید

منبع: Zoomit

گزارش جدید رویترز به نگرانی‌های کاربران در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌ی خبری می‌پردازد.

رویترز در گزارشی اختصاصی از افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در تولید اخبار و انتشار اطلاعات نادرست خبر می‌دهد. این موضوع چالش‌های جدیدی را برای سردبیران مجله‌ها که برای جذب مخاطب تلاش می‌کنند، ایجاد کرده است.

Digital News Report گزارش سالانه‌ی خود را بر اساس نظرسنجی از حدود ۱۰۰ هزار نفر در ۴۷ کشور منتشر کرده است که تصویری از موانعی که رسانه‌های خبری برای افزایش درآمد و حفظ کسب‌وکار خود با آن مواجه هستند، ارائه می‌دهد.

پایگاه‌های خبری در سراسر جهان در حال مقابله با چالش جدیدی به نام هوش مصنوعی هستند. غول‌های فناوری و استارتاپ‌هایی مانند OpenAI در حال ساخت ابزارهایی هستند که می‌توانند خلاصه‌ای از اطلاعات را ارائه دهند و بدین ترتیب مخاطبان را از وب‌سایت‌های خبری دور کنند.

گزارش یادشده نشان می‌دهد که مخاطبان نسبت‌ به استفاده از هوش مصنوعی برای دریافت اخبار، به‌خصوص در موضوعات حساس مانند سیاست، بدبین هستند.

بر اساس یک نظرسنجی، از بین ۴٬۰۰۰ نفر از شهروندان، ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان آمریکایی و ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان بریتانیایی به اخباری که عمدتاً با هوش مصنوعی تولید شده‌اند، اطمینان ندارند.

نیک نیومن، پژوهشگر ارشد رویترز و نویسنده‌ی اصلی گزارش Digital News Report، گفت: «از دیدن این سطح از بدبینی، شگفت‌زده شدیم. به‌طور کلی، مردم نگران تأثیر هوش مصنوعی بر دقت و صحت محتوا هستند.»

نگرانی‌ها درباره‌ی محتوای اخبار جعلی آنلاین نسبت‌ به سال گذشته سه درصد افزایش یافته؛ به طوری که ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند نگران این موضوع هستند. آمار مورد بحث در آفریقای جنوبی و ایالات متحده به‌ترتیب ۸۱ و ۷۲ درصد است، زیرا هر دو کشور امسال انتخابات برگزار می‌کنند.

چالش دیگر پایگاه‌های خبری، عدم تمایل کلی مخاطبان به پرداخت هزینه برای اشتراک است. با وجود افزایش نسبی در دوران همه‌گیری کرونا، تنها ۱۷ درصد از کاربران از بین ۲۰ کشور مختلف اعلام کرده‌اند که برای دریافت اخبار حاضر به پرداخت پول هستند.

درحال‌حاضر شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگ‌تری در خبررسانی به مردم نسبت‌ به رسانه‌های خبری جریان اصلی ایفا می‌کنند. در نظرسنجی از حدود ۵٬۶۰۰ کاربر تیک‌تاک، ۵۷ درصد اظهار داشتند که عمدتاً اخبار را از افراد مشهور و چهره‌های شناخته‌شده دنبال می‌کنند، در حالی که این آمار برای برندهای خبری معتبر تنها ۳۴ درصد بود.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که پایگاه‌های خبری نیاز دارند رابطه‌ای مستقیم با مخاطبان خود ایجاد کنند و در عین حال، به گفته‌ی نیومن، از شبکه‌های اجتماعی به‌صورت راهبردی برای برقراری ارتباط با مخاطبان جوان‌تر، استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.