هوش مصنوعی

June 18, 2024
10:42 سه شنبه، 29ام خردادماه 1403
کد خبر: 168213

آیا هوش مصنوعی اپل می‌تواند ورق را به نفع این شرکت برگرداند؟

منبع: Digiato

در طول ۱۳ سال رهبری «تیم کوک» در اپل، کوپرتینویی‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند و با مدیریت او و سایر مدیران ارزش اپل از حدود ۴۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و حالا برچسب قیمتی ۳ تریلیون دلار را در اختیار دارد. باوجوداین، تیم کوک و دستیارانش متهم شده‌اند به حذف تدریجی خلاقیت و استراتژی از شیوه کاری اپل‌؛ چراکه ظاهراً میدان رقابت هوش مصنوعی را به رقیبشان، مایکروسافت، واگذار کرده‌اند و به همین دلیل عنوان باارزش‌ترین شرکت دنیا را از دست دادند. این پایان کار نبود و طی چند روز اخیر، انویدیا نیز برای مدت کوتاهی اپل را به جایگاه سوم این لیست فرستاد تا از «جنسن هوانگ»، مدیرعامل این شرکت، به‌عنوان استیو جابز جدید در دنیای هوش مصنوعی یاد شود.

پیش از برگزاری کنفرانس WWDC 2024، نیز دو سؤال ذهن اپل و سایر کارشناسان را مشغول کرده بود؛‌ اینکه آیا استراتژی آن‌ها در به‌کارگیری هوش مصنوعی اپل توجه کاربران را به خودش جلب خواهد کرد؟ و آیا این شیوه به فروش بیشتر آیفون‌ها منجر خواهد شد؟ اگرچه شاید به این سؤالات با شک‌وتردید پاسخ داده شود، با‌توجه‌به رشد صعودی ارزش اپل طی سالیان اخیر، احتمالاً شاهد حضور آیفون‌ها و پیشرفت‌ آن‌ها در عصر هوش مصنوعی خواهیم بود.

حضور هوش مصنوعی در سیری
یکی از چالش‌های اپل در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی حفظ حریم خصوصی کاربران بوده است؛ درنتیجه اپل با رونمایی از Apple Intelligence سعی کرد هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده و کاربرپسند را در اختیار کاربران آیفون‌ها و سایر دستگاه‌های اپل قرار دهد.

سیری، دستیار صوتی اپل، با وجود انتقادهای پیشین درحال به‌روزرسانی است و با عرضه احتمالی نسخه جدید، می‌تواند مانند دستیار شخصی کاربران کارهای مختلف را انجام بدهد و در نقش راهنمایی آگاه در دسترس آن‌ها باشد. همچنین سیری قادر خواهد بود به برنامه‌هایتان (درصورت تأیید شما)، عکس‌ها، تقویم و سایر داده‌هایتان دسترسی داشته باشد تا اطلاعات منحصربه‌فردی برایتان فراهم کند. همچنین طبق گفته کوپرتینویی‌ها، این اطلاعات در اکوسیستم خود اپل باقی خواهد ماند.

مدیران اپل به‌جای صرف هزینه‌های گزاف برای ساخت مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و زیرساخت‌های گسترده، رویکرد مناسب‌تری در پیش گرفته‌اند. اکنون مدل‌های زبانی به‌صورت on-device در دسترس‌ قرار دارند و درصورت نیاز به قدرت محاسباتی بیشتر، در دیتاسنترها و با استفاده از قطعات نیمه‌هادی اجرا می‌شوند که اپل طراحی‌ کرده است. این کار به اپل اجازه می‌دهد کنترل بیشتری روی کیفیت و ایمنی مدل‌ها داشته باشد؛ زیرا معمولاً احتمال بروز اشتباهات فاحش در مدل‌‌های بزرگ‌تر بیشتر است.

اپل به این موارد اکتفا نکرده و برای کاربرانی که خواهان قابلیت‌های پیشرفته‌تر هستند، دسترسی رایگان به آخرین نسخه ChatGPT را فراهم کرده است. از طرفی، اپل تأیید کرده سایر مدل‌های هوش مصنوعی، مانند جمینای گوگل، در آینده به iOS می‌آیند و سران شرکت امیدوارند کاربران برای رفع نیازهای روزمره‌شان از این ابزارها کمک بگیرند؛ زیرا احتمالاً با این کار اطلاعات در اکوسیستم اپل ثبت می‌شوند و داده‌ها با شخصی‌سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

واکنش کاربران
در شرایط فعلی، احتمالاً درصد کمی از کاربران درباره حضور AI در اکوسیستم اپل هیجان‌‌زده‌اند. طی کنفرانس WWDC 2024، بیشترین‌ واکنش‌ها به یکی از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل بود؛ قابلیتی که به کاربران اجازه می‌دهد از مادران خود ایموجی‌های ابرقهرمانی بسازند. اما حضور ماشین‌حساب آن‌هم برای اولین‌ بار در آیپدها نمی‌تواند اتفاق هیجان‌انگیزی برای عموم کاربران باشد؛ البته امکان محاسبه خودکار فرمول‌ها و اعداد نوشته‌شده توسط دستگاه اتفاق جالبی است.

اکنون با گسترش و بهبود قابلیت‌های مبتنی‌بر AI، ممکن است کاربران بیشتری جذب این سرویس‌ها شوند. پیش‌ازاین، سامسونگ، بزرگ‌ترین رقیب اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند، عرضه گلکسی S24 اولترا را دروازه‌ای برای حضور هوش مصنوعی موبایل در بازار معرفی کرده بود و در بازار PC و لپ‌تاپ‌ نیز مایکروسافت و سایر سازندگان به فکر توسعه هرچه بیشتر AI هستند.

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل به‌راحتی در جدیدترین نسخه‌های آیفون و مک (با حضور تراشه‌های جدید سری M) اجرا می‌شوند اما مدل‌های قبلی با وجود پشتیبانی، به‌ اندازه کافی قدرتمند نیستند. این موضوع می‌تواند کاربران نسل‌های قبل را ترغیب به خرید مدل‌های جدیدتر بکند و رشد فروش را افزایش بدهد.

شاید زمانی که سیری ارتقایافته عرضه شود، جمینای، ChatGPT و سایر مدل‌های زبانی آن‌قدر قوی‌ ظاهر شوند که دستیار صوتی اپل نتواند به جایگاه مدنظرش دست یابد. بااین‌حال ظاهراً تیم کوک همان سیاست معروف اپل را تکرار کرده است. آن‌ها مخترع فناوری‌های جدید نیستند، بلکه اولین کسانی هستند که این فناوری‌ها را در راستای جلب تخیل و علاقه‌های کاربران به‌ کار می‌گیرند. باید منتظر ماند و دید رویکرد فعلی اپل در دنیای هوش مصنوعی به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.