هوش مصنوعی

June 19, 2024
11:16 چهارشنبه، 30ام خردادماه 1403
کد خبر: 168284

ChatGPT به روایت آمار در سال ۲۰۲۴

منبع: Peivast

ChatGPT با گذشت یک سال از راه‌اندازی و عرضه جهانی، تحولات گسترده‌ای را به دنبال داشت. این فناوری در جذب کاربر آنقدر سریع بود که توانست در ۵ روز نخست یک میلیون کاربر جذب کند و اکنون تعداد کاربران ماهانه آن به ۱۸۰ میلیون می‌رسد. اکثر کشورهای جهان امکان دسترسی و استفاده از این فناوری را دارند و بیشترین کاربر نیز از ایالات متحده آمریکا است. با لحاظ صرف هزینه‌های قابل توجه شرکت OpenAI پیش‌بینی می‌شود ChatGPT در سال ۲۰۲۴ درآمدی بیش از یک میلیارد دلار داشته باشد.

بررسی آمار وضعیت کاربران ChatGPT و عملکرد آن در میان چت‌بات‌ها برای کمپانی‌ها و فاکتورهای دیگری چون درآمد، مقدار هزینه، مناطق بیشتر مصرف‌کننده و غیره می‌تواند دیدگاه مناسبی را برای مخاطبان این فناوری ایجاد کند.

خلاصه‌ای از آخرین آمار ChatGPT در سال ۲۰۲۴
ChatGPT بیش از ۱۸۰.۵ میلیون کاربر ماهانه و ۱۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد.

ChatGPT تنها در پنج روز پس از راه‌اندازی به یک میلیون کاربر رسید.

نزدیک به پانزده درصد از کاربران ChatGPT از ایالات متحده هستند.

بیش از ۹۲ درصد از شرکت های Fortune 500 از ChatGPT استفاده می‌کنند.

پیش‌بینی می‌‍شود که ChatGPT در سال ۲۰۲۴ درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار داشته باشد.

OpenAI هر روز تقریبا ۷۰۰هزار دلار برای اجرای ChatGPT هزینه می‌کند.

ChatGPT هر ماه به طور متوسط بیش از ۱.۷ میلیارد بازدید از صفحه دارد.

۷ کشور از جمله چین و روسیه نمی‌توانند به ChatGPT دسترسی داشته باشند.

۵۳ درصد از خوانندگان نتوانستند محتوای نوشتاری ChatGPT را به‌عنوان متن نوشته‌ ‌شده توسط هوش مصنوعی تشخیص دهند.

اطلاعات پایه‌ای از ChatGPT
در ۳۰ نوامبر راه‌اندازی شد
شرکت مادر آن OpenAI است
دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو مستقر است
بنیانگذاران این فناوری سام آلتمن (مدیر عامل)، ایلان ماسک (هم‌بنیانگذار OpenAI)، توسط مایکروسافت، Khosla Ventures و یکی از بنیانگذاران LinkedIn، رید هافمن، پشتیبانی می‌شود.
تعداد کاربران ۱۸۰.۵ میلیون ثبت شده است.
فناوری استفاده شده از GPT-3.5 (نسخه رایگان)، نسخه پلاس دارای فناوری GPT-4 اضافی بود.
در اینجا اینفوگرافیک نکات برجسته سفر ChatGPT از روز راه اندازی آن را نشان می‌دهد:

چند کاربر ChatGPT وجود دارد؟
سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، اعلام کرد که ChatGPT در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد. او این موضوع را در اولین کنفرانس توسعه دهندگان OpenAI که در سانفرانسیسکو برگزار شد، اظهار کرد.

۱) ChatGPT بیش از ۱۸۰.۵ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد
بیش از ۱۸۰.۵ میلیون نفر تا به امروز یک حساب ChatGPT ایجاد کرده‌اند. با این حال، تنها حدود ۱۰۰ میلیون نفر از آنها به طور فعال از آن استفاده می‌کنند.

فقط ۲ ماه طول کشید تا ChatGPT به مرز ۱۰۰ میلیون کاربر برسد و هنوز هم با این شمارش، فناوری قوی‌ای به حساب می‌آید. اگر همه چیز را در نظر بگیریم، چهار سال و نیم طول کشید تا فیس‌بوک به همان نقطه برسد.

از جهت محبوبیت Threads رقیب ChatGPT است؟
ChatGPT سریع‌ترین پلتفرمی بود که پیش از راه‌اندازی «Threads» اینستاگرام، به ۱۰۰ میلیون کاربر دست یافت.

برنامه Therads فقط ۲ روز طول کشید تا به ۱۰۰ میلیون کاربر برسد، در حالی که رسیدن به این تعداد کاربر در ChatGPT نزدیک به ۲ ماه طول کشید! با وجود این، استفاده از Threads به سرعت کاهش یافته در حالی که استفاده از ChatGPT روز به روز افزایشی بوده است.

۲) ChatGPT در اولین روزهای راه‌اندازی خود از یک میلیون کاربر عبور کرد
ChatGPT پنج روز پس از راه‌اندازی به یک میلون کاربر رسید. این اتفاق اولین بار در لیست موضوعات اینستاگرام است که برای دستیابی به این معیار فقط یک ساعت طول کشید. در اینجا جدولی مدت زمان لازم برای رسیدن پلتفرم های مختلف به علامت یک میلیون کاربر را نشان می دهد.

۳) وبسایت ChatGPT اکنون بیش از ۱۶ میلیارد بازدید تمام وقت دارد
طبق جدیدترین داده‌ها، وبسایت ChatGPT ماهانه حدود ۱.۷ میلیارد بازدید دارد. این افزایش ۱۷۰ درصدی در بازدیدها نسبت به یک میلیارد ثبت شده در فوریه ۲۰۲۳ و ۶ برابر افزایش نسبت به ۲۶۶ میلیون بازدید ثبت شده در دسامبر ۲۰۲۲ است.

بیشترین تعامل در ماه می ثبت شد، زمانی که وبسایت ۱.۹ میلیارد بازدید داشت
بیش از ۸۸ درصد از ترافیک ChatGPT از منابع مستقیم می‌آید. این بدان معناست که افراد مستقیما «ChatGPT» را در موتورهای جست‌وجوی خود تایپ می‌کنند و وارد وبسایت رسمی می‌شوند.

در اینجا جدولی آورده شده است که بازدیدهای وبسایت ChatGPT در طول زمان را نشان می‌دهد:

جمعیت شناسی کاربر ChatGPT
مردم از سراسر جهان از طریق ChatGPT از قدرت هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. اما این افراد از کجا به چت‌بات دسترسی دارند؟ تقسیم جنسیتی آنها چگونه است؟ در این بخش این عناوین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۴) ۵۵ درصد از کاربران ChatGPT مرد و ۴۵ درصد آنها زن هستند
۵) ۶۴.۵۳ درصد از کاربران ChatGPT گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ را تشکیل می‌دهد
اکثر کاربران ChatGPT گروه سنی ۲۵ الی ۳۴ ساله هستند. کاربران ChatGPT زیر ۳۴ سال ۶۰ درصد از سهم کاربران را تشکیل می‌دهد.

۶) ۱۴.۴ درصد از کاربران ChatGPT اهل ایالات متحده و ۶.۹ درصد از هند هستند.
مردم ایالات متحده بیشترین کاربران چت‌بات هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند. ایندیا کلمبیا با دومین و سومین سهم از کاربران ChatGPT پس از ایالات متحده قرار دارد. این داده‌ها نشان می‌دهد که اکثر کاربران ChatGPT نسل هزاره است.

۷) ChatGPT در ۱۶۱ کشور جهان در دسترس است
این بدان معنی است که ChatGPT در ۸۲ درصد از کشورهای جهان در دسترس است. جدای آن، چندین نفر از مصر شکایت کردند که نمی‌توانند به ChatGPT دسترسی پیدا کنند.

۸) پیش‌بینی می‌شود ChatGPT در سال ۲۰۲۴ یک میلیارد دلار درآمد ایجاد کند
هنوز اطلاعات رسمی در مورد درآمد ChatGPT در دسترس نیست. با این حال، طبق گزارش Fortune، OpenAI گزارش شده است که این فناوری ماهانه ۸۰ میلیون دلار درآمد دارد.

بنابراین، ChatGPT به برآوردهای خود نزدیک‌تر است و پیش‌بینی می‌شود که از معیار یک میلیارد دلاری درآمد عبور کند.

ChatGPT عمدتا از طریق فروش API، برنامه‌های اشتراک ممتاز (chatGPT Plus) و مجموعه داده‌های آموزشی درآمد کسب می‌کند.

منبع: Semafor، PCGuide، Fortune.

آمار ترافیک وب ChatGPT
اکثر کاربران از طریق مرورگرهای وب به ChatGPT دسترسی دارند.

ChatGPT دارای نرخ پرش ۳۲.۱۴ درصد است.

یک کاربر به طور متوسط ۷ دقیقه و ۴۶ ثانیه در روز را در ChatGPT صرف می‌کند.

هر بازدیدکننده ChatGPT به طور متوسط ۶ صفحه در هر بازدید را مشاهده می‌کند.

۹) بیش از ۹۰ درصد از ترافیک ChatGPT از منابع مستقیم می‌آید
ترافیک وبسایت‌های ChatGPT از منابع مختلفی می‌آید. با این حال، ۹۲.۳۳ درصد از ترافیک وبسایت، ترافیک مستقیم است در حالی که ۶.۲۱ درصد از ترافیک، ترافیک ارگانیک است.

۱۰) اکثر ترافیک رسانه‌های اجتماعی به ChatGPT از یوتیوب می‌آید
حدود ۴۹ درصد از ترافیک رسانه‌های اجتماعی در ChatGPT از YouTube است. علاوه‌بر این، ۲۱ درصد از ترافیک در ChatGPT از آن است

جدول زیر درصد ترافیک ChatGPT از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. برنامه Character.AI که اخیرا راه‌اندازی شده است از ۴.۲ میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده عبور کرد.

۱۱) آمار برنامه ChatGPT
اپلیکیشن ChatGPT هم برای اندروید و هم iOS موجود است.

برنامه اندروید ChatGPT بیش از ۱۰ میلیون دانلود دارد، در حالی که از اپ استور اپل ۶.۶ میلیون بار این اپلیکیشن دانلود شده است.

برنامه اندروید ChatGPT دارای امتیاز متوسط ۴.۷/۵ در بین بیش از ۲۰۰هزار بررسی است.

برنامه iOS ChatGPT دارای امتیاز متوسط ۴.۸/۵ در بین ۵۶هزار بررسی است.

برنامه Character.AI که اخیرا راه‌اندازی شده است از ۴.۲ میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده عبور کرد.

۱۲) پنسیلوانیا به اولین ایالتی تبدیل شد که ChatGPT Enterprise را اجرا کرد
شرکت ChatGPT با آخرین مدل GPT-4 امنیت و حریم خصوصی در سطح سازمانی را ارائه می‌دهد. کاربران پنجره‌های زمینه طولانی‌تری برای پردازش ورودی‌های طولانی‌تر، قابلیت‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها، گزینه‌های سفارشی‌سازی و موارد دیگر با استفاده از راه‌حل دریافت می‌کنند.

از ژانویه ۲۰۲۴، پنسیلوانیا از شرکت ChatGPT در برنامه‌های آزمایشی برای کمک به کارمندان ایالتی در انجام کارهای اداری استفاده خواهد کرد. همچنین اعلام شده است که این کشور در چشم‌انداز هوش مصنوعی قصد تربیت اولین خلبان هوش مصنوعی با کشورهای مشترک‌المنافع با شرکت OpenAI را دارد.

هوش مصنوعی مولد اینجاست و زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می دهد و ما از مزایای آن استفاده می‌کنیم و در عین حال خطرات بالقوه آن را کاهش می دهیم.

۱۳) شناسایی محتوای نوشتاری ChatGPT سخت است
در حالی که استفاده‌های متعددی از ChatGPT وجود دارد اما عمدتا از این فناوری برای تولید محتوا استفاده می‌شود.

بسیاری از نویسندگان هوش مصنوعی حتی قبل از راه‌اندازی ChatGPT خود را ثابت کرده‌اند. حال سوال این است که آیا ChatGPT بهتر از این نویسندگان هوش مصنوعی کار می‌کند؟ بیایید ببینیم واقعیت ها چه می‌گویند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Tooltester، GPT-4 محتوایی را نوشت که مردم را متقاعد می‌کرد که نوشته شده توسط انسان است. خوانندگان گفتند که محتوا در مقایسه با GPT 3.5 تقریبا ۱۶ درصد بیشتر شبیه انسان بود.

تقریبا ۵۳ درصد از افراد در یک نظرسنجی معتقد بودند که ChatGPT محتوایی را در زمینه‌های مالی، بهداشت، فناوری، سفر و سرگرمی تولید می‌کند که باید توسط انسان نوشته یا ویرایش شود.

۵۶ درصد از خوانندگان محتوای مرتبط با سلامت ChatGPT را به‌صورت انسانی نوشته‌اند.

۱۴) ChatGPT Plus 20 دلار در ماه هزینه دارد

ChatGPT یک طرح رایگان و پولی دارد.

نسخه رایگان ChatGPT شامل نسخه 3.5-GPT است. با این حال، اگر می‌خواهید به مدل زبان GPT-4 دسترسی داشته باشید، می‌توانید طرح ChatGPT Plus را انتخاب کنید که برای شما ۲۰ دلار در ماه هزینه دارد.

۱۵) هزینه اجرای ChatGPT برای OpenAI چقدر است؟
به گفته سام آلتمن، بنیانگذار ChatGPT، میانگین هزینه یک چت با ChatGPT سنت تک رقمی است.

یک استاد هوش مصنوعی در دانشگاه مریلند هزینه روزانه اجرای ChatGPT را تقریبا صدهزار دلار محاسبه کرده است. در عین حال هزینه‌های ماهانه سه میلیون دلار برآورد شده است.

او این اعداد را بر اساس هزینه‌های Azure Cloud محاسبه کرد. همچنین، این تخمین‌ها با این واقعیت انجام شد که مدل ChatGPT دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است و روزانه ۱۰ میلیون درخواست دریافت می‌کند.

طبق منابع دیگر، اجرای ChatGPT حدود ۷۰۰هزار دلار هزینه دارد.

۱۶) آمار آموزش ChatGPT
ChatGPT روی این مدل با استفاده از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی آموزش داده شده است.

مدل GPT 3 روی ۱۷۵ میلیارد پارامتر آموزش داده شده است در حالی که مدل GPT 4 روی بیش از یک تریلیون پارامتر و به طور کلی ChatGPT روی ۳۰۰ میلیارد کلمه آموزش داده شده است. ChatGPT دارای ۵۷۰ گیگابایت داده متنی است. این فناوری با استفاده از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی طراحی و توسعه یافته است.

داده‌های آموزشی ChatGPT شامل صفحات man، اطلاعات در مورد پدیده اینترنت، سیستم‌های تابلوی اعلانات و زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

۱۷) بینش در مورد ویژگی‌های ChatGPT
ChatGPT می‌تواند آنچه را که کاربران قبلا دستور داده‌اند یادداشت کند و می‌تواند از آن مکالمه برای ایجاد پاسخ به سؤال زیر استفاده کند.

ChatGPT کاربران را در مورد درخواست‌های نامشخص شفاف‌سازی می‌کند و از آنها می‌خواهد که پرس و جوهای واضحی ارائه دهند. ChatGPT برای رد درخواست‌های نامناسب از سوی کاربران آموزش دیده است.

این فناوری می‌تواند آخرین اطلاعات را از اینترنت با کمک یک افزونه مرورگر وب دریافت کند.

ChatGPT می‌تواند کدهایی را برای وبسایت‌ها با توجه به درخواست‌های ارائه شده ایجاد کند. همچنین می‌تواند بازی‌های ویدیویی را طبق دستور کاربران با کمک زبان کدگذاری خود ایجاد کند.

ChatGPT توانایی کرک کردن تقریبا تمام تست‌های استاندارد را دارد.

می‌توانید با استفاده از ChatGPT متن را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کنید. این فناوری قابلیت آموزش زبان جدید به کاربران را نیز دارد.

۱۸) تاریخچه ChatGPT
نسخه رایگان ChatGPT با فناوری GPT-3.5 کار می‌کند، در حالی که ChatGPT Plus روی فناوری GPT-4 کار می‌کند. نسخه پلاس ۱۰ برابر بهتر از نسخه رایگان ChatGPT گزارش شده است.

بسیاری از علاقه‌مندان به فناوری ادعا کرده‌اند نسخه ChatGPT plus فراتر از انتظارات آنها بوده و می‌تواند بسیاری از وظایف را به راحتی انجام دهد. در همان زمان، ۳۰ درصد از کاربران ChatGPT هنوز هم GPT-3.5 را ترجیح می دهند.

۱۹) GPT-4 Turbo Statistics — آخرین مدل ChatGPT
در اولین رویداد حضوری OpenAI در سانفرانسیسکو به تاریخ ۶ نوامبر ۲۰۲۳ اتفاقات زیادی افتاد. از میان اعلان‌های مختلف و جالب، معرفی GPT-4 Turbo چشم‌نوازترین بود. GPT-4 Turbo آخرین مدل OpenAI با داده تا آوریل ۲۰۲۳ است.

این مدل در حال حاضر فقط برای توسعه‌دهندگان قابل دسترسی است، اما هوش مصنوعی OpenAI به زودی قصد دارد آن را برای عموم مردم عرضه کند.

در اینجا برخی از نکات برجسته GPT-4 Turbo آورده شده است:
GPT-4 Turbo ورودی معادل ۳۰۰ صفحه را می‌پذیرد.

کاربران می‌توانند با استفاده از این فناوری چت‌بات‌های سفارشی ایجاد کنند.

GPT-4 از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی DALL-E 3 و تبدیل متن به گفتار پشتیبانی می‌کند.

توکن‌های ورودی GPT-4 Turbo 3 برابر ارزان‌تر از GPT-4 (0.01 دلار) و نشانه‌های خروجی۲ برابر ارزان‌تر (0.03 دلار) است.

۲۰) آمار OpenAI

Open AI به طور مداوم در حال کار روی بهبود ChatGPT است. در حال حاضر، حدود هفتصد هزار دلار برای اجرای ChatGPT هر روز هزینه می‌کند.

گزارش شده است که ارزش هوش مصنوعی باز تا سال ۲۰۲۴ به ۸۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

مایکروسافت ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرده است. فوربس پیش‌بینی می‌کند ChatGPT می‌تواند ۴۰ میلیارد دلار به خط برتر مایکروسافت اضافه کند.

زیان OpenAI از زمانی که توسعه ChatGPT را آغاز کرد به ۵۴۰ میلیون دلار رسید.

تعداد کارمندان شرکت OpenAI بیش از ۳۰۰ نفر اعلام شده است.

OpenAI در یک ماه پس از راه‌اندازی ChatGPT نزدیک به ۳۰۴ میلیون بازدید دریافت کرد.

تنها ۰.۰۱ درصد از کاربران OpenAI از طریق روش‌های بازاریابی پولی هدایت می‌شوند.

۷۹ درصد از ترافیک OpenAI از نتایج جست‌وجوی ارگانیک است.

در سال ۲۰۱۹، OpenAI از شرکت غیرانتفاعی به شرکتی انتفاعی با سقف تبدیل شد.

۲۱ درصد از ترافیک OpenAI از ایالات متحده ثبت شده است.

مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد.

OpenAI تقریبا ۲ سنت برای ایجاد یک تصویر فقط با کمک اعلان‌های ارائه شده توسط کاربران دریافت می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.