اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 19, 2024
18:11 چهارشنبه، 30ام خردادماه 1403
کد خبر: 168311

وزیر ارتباطات: هیچگاه اینترنت در دولت سیزدهم کاملا قطع نشد

وزیر ارتباطات گفت: در اینترنت ثابت سالها جزو آخرین کشورها بودیم و در این راستا پروژه فیبر نوری را شروع کردیم و با تمام سختی‌ و در ابتدای راه در ۶۰۰ شهر با شهرداری‌ها تفاهم کرده و اکنون کار در ۱۵۰ شهر تمام شده است و حدود ۸ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشستی مشترک با سخنگوی دولت و رییس سازمان اداری استخدامی کشور اظهار کرد: تشکر می‌کنم که این فرصت فراهم شد تا بخشی از دستاوردها را اعلام کنیم و نام آن را گزارش ۱۰۰۰ روز خدمت گذاشتیم. همچنین ظرف یکی دو هفته آینده کتابچه‌ای از خلاصه اقدامات انجام شده در این دولت ارایه خواهد شد.

وی افزود: یکی از اقدامات جدی انجام شده توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، سرعت و کیفیت اینترنت است و کارهای بزرگی شروع و تمام شده است. در این دوره در لایه‌های مختلف شبکه‌های ارتباطی سرمایه گذاری شده است اما در بعضی از حوزه‌ها عقب ماندگی‌هایی وجود داشت.

زارع پور گفت: در حوزه اینترنت ثابت سالها جزو آخرین کشورها بودیم و در این زمینه بزرگ‌ترین پروژه ارتباطی کشور که طرح فیبر نوری است را شروع کردیم و با تمام سختی‌ها در ابتدای راه در ۶۰۰ شهر با شهرداری‌ها تفاهم کردیم و کار در ۱۵۰ شهر تمام شده است. در قدم اول فیبر را به نزدیک خانه ها بردیم و در مرحله بعد پوشش یا همان اتصال فراهم شد و تا کنون پوشش ۸ میلیون خانوار فراهم شده است.

هیچوقت اینترنت در دولت سیزدهم به‌طور کامل قطع نشد

زارع‌پور به موضوع قطعی اینترنت در کشور اشاره و تأکید کرد اینترنت در دولت سیزدهم هیچ‌گاه قطع نشده است. وی گفت: اگر یادتان باشد اینترنت در دولت قبل به طور کامل در آبان ۹۸ قطع شد. در مهر ۱۴۰۱ با توجه به شرایط کشور و با توجه به دستور نهادهای امنیتی به ما مبنی بر اینکه اینترنت باید قطع شود، ما اینترنت را کامل قطع نکردیم. درواقع ما در دولت سیزدهم هیچوقت اینترنت را به طور کامل قطع نکردیم و تنها اینترنت همراه در ساعاتی از روز قطع شد. در همان زمان قطعی اینترنت بین‌الملل، هم هیچ گاه سرویس‌های داخلی از کار نیفتاد. این تفاوت ما با دولت قبل در قبال دستور قطع اینترنت است.

وی ادامه داد: برنامه ما این بود که تا پایان ۱۴۰۴ پوشش فیبرنوری را در شهرها ایجاد کنیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد. یکی از مطالبات جدی از دولت آینده پروژه فیبرنوری است. در قانون برنامه هفتم توسعه اتصال ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری آمده است و باید انجام شود.

زارع پور گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۰ سایت نسل پنجم به کشور وارد شده بود اما اکنون به ۵ هزار سایت نسل پنجم رسیده است و سرعتی که ارائه می‌دهد تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است. در لایه شبکه مادر مخابراتی کشور توسعه افتخارآمیزی را داشته‌ایم. در حوزه شبکه انتقال بیش از آنچه که در ۳ دهه گذشته رخ داده بود،‌ توسعه انجام دادیم و به ظرفیت آن ۳۲ ترابیت بر ثانیه افزوده شده است. لایه دیگری که در این شبکه وجود دارد شبکه آی‌پی است که ۲۸ ترابیت بر ثانیه ظرفیت داشت و اکنون به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در ابتدای دولت ۴۳۰ گیگابیت بر ثانیه قطعی فیبر داشتیم که اختلال جدی را به وجود آورد، اما در ۲ تا ۳ ماه گذشته بارها ۲۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه قطع شده ولی هیچکس متوجه نشد چون ۲ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. این نتیجه اقداماتی است که در این مدت رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات سیار ۷۱ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در تلاش هستیم بهترین‌ها را برای مردم فراهم کنیم و تلاش کردیم که متناسب با نیاز آینده کشور،‌ توسعه ارتباطات را دنبال کنیم. ما با افتخار زیرساخت کشور را تحویل نفر بعدی می‌دهیم، زیرساختی که در بسیاری لایه‌ها به ظرفیت آن افزوده شده است.

او تصریح کرد: برخی به این نکته اشاره می‌کنند که افزایش سرعت اینترنت توسط مردم حس نمی‌شود اما واقع مطلب این است که بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم یا فیلترینگ ایجاد می‌شود تفاوت‌هایی است. روشن شدن فیلترشکن منجر به کند شدن سرعت می‌ شود که علت آن عدم توسعه شبکه ارتباطی کشور نیست.

زارع پور درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: در این مدت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسیده و ۲ برابر شده است که این آمار را مرکز ملی فضای مجازی تایید کرده است. یکی از افتخارات این دولت این است که تمام قد کنار ظرفیت‌های داخلی ایستاد و با همین ایستادگی سهم اقتصاد دیجیتال اکنون به ۸ درصد رسیده است که این یک نقش جدی در اقتصاد کشور دارد. اکنون کاربران اینترنت بیش از ۱۰ برابر شده‌اند. ترافیک بیش از ۱۵ برابر افزایش پیدا کرد، اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها در جمهوری اسلامی ایران پیاده سازی شد و تمام اینها اتفاقاتی است که در دولت سیزدهم رخ داده است.

وی افزود: در آبان سال ۹۸ که اینترنت بنا بر مصالحی که در کشور وجود داشت قطع و سرویس‌های داخلی دچار اختلال شد. اما در سال ۱۴۰۱ اینترنت تنها در برخی ساعات روز محدود شد. این اتفاق بزرگی است و این تفاوتی است که دولت سیزدهم با دولت قبل داشته است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دولت سیزدهم دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ هستند تصریح کرد: الان ۷۰ درصد خدمات دولت از طریق پنجره ملی به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود. ما از دولت الکترونیکی عبور می‌کنیم و به سمت دولت هوشمند می‌رویم. بیش از ۵۰۰ خدمت در دولت به شکلی ارائه می‌شود که نیاز به حضور فیزیکی و ارائه مدرک ندارد.

زارع‌پور در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: بیش از ۴۸ میلیون نفر از مردم کشور وارد پنجره ملی خدمات هوشمند شدند و از آن استفاده کردند و روزانه حدود ۴ میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند. اکنون بستری فراهم شده تا مردم بدون مراجعه به دفتر املاک بتوانند در سامانه خودنویس قرارداد خود را بنویسند بدون اینکه هزینه گزافی پرداخت کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه فضایی تحول جدی اتفاق افتاده است گفت: از زمانی که فضایی شدیم، ۱۲ پرتاب در کمتر از ۲.۵ سال گذشته داشته‌ایم. ۲ پرتاب دیگر را نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا رکورد پرتاب در تاریخ فضایی شدن ایران را بشکنیم. تلاش ما این است که فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو را تثبیت کنیم. بعد از یک دهه تعطیلی زیست در فضا را احیا کردیم و ۲ کپسول زیستی جدید سفارش دادیم که در حال ساخت هستند تا در مسیر اعزام انسان به فضا قدم برداریم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.