رسانه‌های اجتماعی

June 19, 2024
18:24 چهارشنبه، 30ام خردادماه 1403
کد خبر: 168325

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد: تحویل روزانه گزارش های رصد شبکه های اجتماعی به ستادهای انتخاباتی کاندیداها

ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با به‌کارگیری ظرفیت‌های کشور در حوزه رصد و داده‌کاوی، گزارش های روزانه رصد شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را در اختیار ستادهای انتخاباتی کاندیداها قرار می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی فضای مجازی، ستاد انتخابات مرکز ملی فضای مجازی با به‌کارگیری ظرفیت‌های کشور در حوزه رصد و داده‌کاوی، امکانات و قابلیت‌های متنوعی را به منظور توانمندسازی کاندیداها در جهت معرفی برنامه های خود، در اختیار ستادهای انتخاباتی آنها قرار داده است.

یکی از محصولات تولید شده در مرکز ملی، گزارش های رصدی است که برای هر نامزد به صورت اختصاصی، تهیه و در اختیار ستادهای انتخاباتی نامزدها قرار می گیرد. یکی از این گزارش‌ ها که توسط ستاد رسانه مرکز ملی تهیه می‌شود، محتوای تولید شده مرتبط با هر نامزد در سکوهای مختلف بررسی شده و همچنین تعداد محتوا، ابر کلمات و میزان انتشار محتوا به تفکیک هر استان را شامل می‌شود.

گزارش دوم، بررسی وضعیت نامزدهای ریاست‌جمهوری در فضای مجازی است که توسط ستاد فراداده مرکز ملی تهیه می‌شود. تعداد توئیت‌های کاربران نسبت به هر نامزد، جهت‌گیری توئیت‌ها، تحلیل توئیت‌های کاربران تاثیرگذار در این گزارش بررسی و برای هر کاندیدا به تفکیک ارسال می‌شود. همچنین در سکوهای دیگر داخلی و خارجی و خبرگزاری‌های فعال، تعداد پست‌ها و جهت‌گیری‌های کاربران نیز به طور مجزا داده‌کاوی می‌شود. عناوین پرتکرار و میزان جستجوی هر نامزد در گوگل به تفکیک هر استان نیز در این گزارش‌ آمده است.

گزارش سوم نیز وضعیت‌شناسی انتخابات ۱۴۰۳ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که مرکز ملی با استفاده از ظرفیت مراکز داده‌کاوی برای نامزدها از طریق سامانه Esetad ارسال می‌کند.

در این گزارش، سهم محتواهای انتخاباتی به تفکیک سکوهای مختلف ذکر می‌شود. همچنین سهم میزان محتوای انتخاباتی در هر سکو، خوشه بندی کاربران، هشتگ‌های پرتکرار در هر پلتفرم، سهم میزان محتوای دعوت به مشارکت و ضد مشارکت و مهم ترین محورهای محتوایی ناظر به انتخابات در این گزارش‌ها فهرست شده است.

رویکرد محتواهای تولیدی، تحلیل عواطف محتوا و خوشه بندی کاربران به تفکیک هر نامزد و نقشه جغرافیایی تراکم محتوا درباره هر نامزد که نشان می‌دهد بیشترین محتوا در کدام استان تولید شده، در این گزارش آمده است.

گزارش چهارم هم مربوط به ارزیابی وضعیت کاندیداها در هر مناظره است که مبتنی بر داده کاوی فضای مجازی تهیه شده و اولین نسخه آن که مربوط به مناظره اول بود، تحویل ستادهای انتخاباتی کاندیدها شده است.

در این گزارش آمار محتوای منتشر شده پیرامون اولین مناظره انتخابات 1403 در شبکه های اجتماعی، تعداد محتوای منتشر شده پیرامون نامزدها به تفکیک پلتفرم‌ها، تعداد دریافت لایک و بازدید نامزدها، روند انتشار محتوا در بسترهای مختلف در بازه‌های زمانی، ابر کلمات محتواهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی ناظر به مناظره، هشتگ پرتکرار، پست های برتر در سکوهای مختلف پیرامون مناظره اول، تحلیل احساسات به تفکیک نامزدها و گراف کل محتوای مناظره اول به تفکیک هر نامزد و در نسبت با یکدیگر ذکر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.