هوش مصنوعی

June 21, 2024
18:50 جمعه، 1ام تیرماه 1403
کد خبر: 168387

رونمایی شرکت آنتروپیک از قوی‌ترین مدل هوش مصنوعی خود

منبع: Peivast

آنتروپیک، از رقبای اصلی اوپن‌ای‌آی که توسط کارکنان سابق این شرکت بنیان‌گذاری شده است، روز پنجشنبه از Claude 3.5 Sonnet رونمایی کرد که به گفته شرکت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی این استارت‌آپ است.

چت‌بات کلواد (Claude) به عنوان یکی از رقبای مهم ChatGPT و جمنای گوگل شناخته می‌شود که در طول یک سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. استارت‌آپ آنتروپیک را پژوهشگران سابق اوپن‌ای‌آی بنیان‌گذاری کرده‌اند و غول‌هایی مثل گوگل،‌ آمازون و Salesforce از آن حمایت می‌کنند. این شرکت در طول یک سال گذشته طی پنج قرارداد مختلف حدود ۷.۳ میلیارد دلار را جذب خود کرده است.

این استارت‌آپ در ماه مارس از خانواده مدل‌های Claude 3 رونمایی کرد و حالا با رونمایی از Claude 3.5 Sonnet می‌گوید قوی‌ترین و سریع‌ترین مدل خود را روانه بازار کرده است.

کاربران می‌توانند به صورت رایگان در وبسایت این شرکت (Claude.ai) و از طریق اپلیکیشن آیفون، از این مدل هوش مصنوعی استفاده کنند که البته همانند رقبای خود محدودیتی را برای کاربران رایگان در نظر گرفته است. مشترکان کلاود پرو و Team می‌توانند با محدودیت کمتری از این هوش مصنوعی استفاده کنند.

شرکت طی یک پست وبلاگی پس از رونمایی از این مدل گفت: «[این مدل] پیشرفت بارزی را در زمینه ریزه‌کاری‌ها، شوخی و دستورا‌لعمل‌های پیچیده نشان می‌دهد و در نگارش محتوای با کیفیت با لحن طبیعی و قابل درک فوق‌العاده است.»

آنتروپیک همچنان از قابلیت جدیدی به نام «مصنوعات» یا «Artifacts» رونمایی کرده است و کاربر از طریق آن می‌تواند از چت‌بات بخواهد تا متن یا کدی را تولید و سپس نتیجه کند و سپس در یک پنجره مجزا آن را به نمایش بگذارد. شرکت با اشاره به اینکه مصنوعات برای کدنویسی، تنظیم قرارداد حقوقی و تجزیه‌تحلیل، نگارش گزارش تجاری و غیره کاربرد دارد، گفت: «این [قابلیت] یک فضای کار پویا را فراهم می‌کند و آنها می‌توانند در لحظه ساخته‌های کلاود را دیده، اصلاح و توسعه دهند.»

استارت‌آپ‌هایی مثل آنتروپیک و اوپن‌ای‌آی که هرکدام به بازوی مهمی در عصر هوش مصنوعی مولد تبدیل شده‌اند با ارائه خدمات خود به شرکت‌ها نقش مهمی در رقابت بزرگ هوش مصنوعی دارند و به غول‌های فناوری و دیگر فعالان بازار کمک می‌کنند تا از بازاری که ابعاد آن در یک دهه آینده بیش از یک هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود، سهم بگیرند.

خبر مدل جدید آنتروپیک در حالی منتشر شده است که این شرتک در ماه مه اولین پیشنهاد تجاری خود را روانه بازار کرد.

طرح تجاری این شرکت که از آن با نام Team یاد می‌شود چند فصلی است که در دست توسعه قرار دارد و در مرحله آزمایشی آن ۳۰ تا ۵۰ مشتری در صنایع مختلفی مثل فناوری، خدمات امور مالی، خدمات حقوق و بهداشت از آن استفاده کرده‌اند. دانیلا آمودی، هم‌بنیان‌گذاری آنتروپیک در مصاحبه‌ای با CNBC گفت که هدف از این خدمت ارائه یک گزینه به شرکت‌هایی است که خواستار یک محصول تجاری اختصاص هستند.

به گفته او: «بیشتر شنیده‌های ما نشان می‌دهد که افراد در کسب‌وکارها همین حالا هم در شرایط اداری از کلاود استفاده می‌کنند.»

ماه گذشته، کمی پس از رونمایی جدید‌ترین محصول آنتروپیک، مایک کریگر، هم‌بنیان‌گذاری اینستاگرام به عنوان مدیر ارشد محصولی به این شرکت پیوست. کریگر، مدیر ارشد ناوری سابق شرکت اینستاگرام، توانست پلتفرم تحت مالکیت متا را به یک میلیارد کاربر برساند و در زمان فعالیت خود بیش از ۴۵۰ نفر را در تیم مهندسی مدیریت می‌کرد. جن لیک، مدیر سابق امنیت اوپن‌ای‌آی، که به تازگی با اشاره به بی‌توجهی این استارت‌آپ به بحث امنیت از این شرکت جدا شد، نیز به آنتروپیک پیوسته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.