اینترنت و شبکه

خبر اول

فناوری اطلاعات

June 21, 2024
23:21 جمعه، 1ام تیرماه 1403
کد خبر: 168418

قالیباف: VPNها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است

ICTna.ir – محمدباقر قالیباف، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر این باورم فضای مجازی، فضای زندگی مردم در همه ابعاد خودش است. عین فضای واقعی را مردم در فضای مجازی زندگی می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، او در سومین دور مناظرات انتخابات ریاست جمهوری افزود: با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت. در یک شرایطی تصمیمی می‌گیریم و آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم. گاهی مثل سال ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی داریم که بحث آن جدا است اما در شرایط دیگر نباید به این گونه باشد.

او با اشاره به اینکه حکمرانی در فضای مجازی یک ضرورت و بخش مهمی از اقتصاد در فضای مجازی است، اظهار داشت: واقعیت این است که مردم خودشان تولیدش می‌کنند و خودشان هم مصرف می‌کنند. دولت‌ها باید آن را تولی‌گری و هدایت کنند.

به گفته قالیباف، بچه‌های ما در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند اما با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگ، VPNها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. یعنی به جای مصون‌سازی خطر را بیشتر کردیم. هم خسارت مالی و اقتصادی هم خسارت رفتاری دیدیم و روی ذهن جوانان ما تاثیر گذاشته‌اند.

او با اشاره به اینکه در مجلس هم بودیم، مصمم شدیم شبکه ملی اطلاعات باید تکمیل شود و بالای ۷۵ درصد پیش رفته است، گفت: در آینده نزدیک سرعت اینترنت حل می‌شود و اعصاب خردی از مردم برداشته می‌شود و دولت هم باید تضمین‌کننده حقوق مادی و معنوی باشد. حضرت آقا فتوا دادند دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است و این دخالت در فضای مجازی هم حرام است اگر اصلاح نکنیم خسارت فرهنگی و مادی می‌بینیم.

قالیباف با بیان اینکه در خودروسازی چندین کارخانه خودروسازی داریم اما هرگز خودروساز نشدیم و با همین سیاست هم هیچ وقت خودروساز نمی‌شویم، تصریح کرد: در فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم و همه سیاست‌های مهم برای جهش در عرصه فناوری سیاست‌های کلان مصوب شده و در شورای عالی فضای مجازی هم روشن است اما در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکل هستیم.

او افزود: در دولت یازدهم دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات سی و خرده‌ای درصد پیشرفت داشتیم. شبکه ملی اطلاعات اساس کار در فضای مجازی و تحول اقتصادی است اما دولت سیزدهم این کار را کرد. مجلس یازدهم هیچ محدودیتی برای شبکه ملی اینترنت نگذاشته است. امروز پیشرفت این شبکه بالای ۷۵ درصد است.

قالیباف با بیان اینکه سرورها را داخل نمی‌آورند، چون نتوانستیم حوزه امنیت مادی و معنوی افراد در فضای مجازی را تضمین کنیم، گفت: رهبر انقلاب فتوا دادند دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است. باید این باور را بوجود بیاوریم. متخصص‌ترین‌ها را در حوزه‌های سخت‌افزار،‌ نرم‌افزار و اقتصاد دیجیتال داریم. اقتصاد دیجیتال و رمزارزها بزرگترین فرصت دور زدن تحریم‌ها است اما خودمان را تحریم کرده‌ایم.

او افزود: برای شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی که سه سیاست قطعی من است، متاسفانه کاری انجام نشده و پراکنده‌کاری شده است و در دولت چهاردهم مبنای کار ما شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی به ویژه در مسایل اقتصادی و تبدیل فضای آنالوگ به دیجیتال و رشد بهره‌وری در این فضا است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.