اینترنت و شبکه

خبر اول

فناوری اطلاعات

June 21, 2024
23:44 جمعه، 1ام تیرماه 1403
کد خبر: 168428

سعید جلیلی: حفظ داده‌های مردم مهم است و جلوی کلاهبرداری و هرزه‌نگاری گرفته شود

ICTna.ir- سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درود می‌فرستم به دانشمندان و کاربرانی که در برابر فضای مجازی منفعل برخورد نکردند و سعی کردند بر آن سوار شدند و پیام‌ رسان‌های بله، سروش، روبیکا، ایتا، بلد، کافه بازار و اسنپ را راه انداختند و در فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، او در سومین دور مناظرات انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز در سطح جهان سکوهای فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی داشته است. سکو آنجایی است که کاربر فعال داشته باشد و دولت‌ها دنبال بین‌‌المللی کردن سکوهای خود هستند و برای فعالیت سکوهای دیگر قوانین سخت‌گیرانه تصویب می‌کنند مانند آمریکا که برای تیک‌تاک قوانین سخت‌گیرانه تصویب کرد و اروپا هم همینطور قوانین دوقلو را تصویب کرد.

جلیلی اظهار داشت: در بحث هوش مصنوعی نگرانی آنها این است که در این فضا اگر کسانی بتوانند حاکم بشوند، اطلاعات معتبر را سرکوب و داده‌های غلط را نشر بدهند که در حکمرانی تاثیرگذار است. هوش مصنوعی ابزار سلطه است و وقتی امکان داشته باشند، ده‌ها سایت را به روی ما می‌بندند و عکس حاج قاسم را پاک می‌کنند.

به گفته او، کسانی که فعال برخورد کردند، نگذاشتند کشور مصرف‌کننده باشد و حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند وقتی فعالانه برخورد کنید، مردم استفاده می‌کنند. مانند اپلیکیشن نشان که به جای ویز آوردند و مردم استفاده کردند.

جلیلی افزود: سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند و امروز ظرفیت خوبی داریم و جوانان و متخصصان کارآفرین خوبی در این حوزه داریم. یکی از آثار آن اشتغال است که می‌تواند با ظرفیت‌های موجود برای تولیدکننده محتوا ۱۰ درصد هزینه اینترنت پرداخت شود و موج اشتغال ایجاد می‌شود. زنان در این بستر شغل‌های فراوانی خواهند داشت و می‌توانند درآمد کسب کنند.

او اظهار داشت: امروز فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده و دولت وظیفه استفاده حداکثری از فرصت‌ها دارد و تهدیدها را به حداقل برساند. اگر از حقوق مردم صحبت می‌کنیم، حفظ داده‌های مردم مهم است و جلوی کلاهبرداری و هرزه‌نگاری گرفته شود.

جلیلی با اشاره به اینکه هر محدودیتی که پیش می‌آید و هر حقی را صحبت می‌کنیم، یک آزادی می‌تواند مستمر باشد وقتی با مسوولیت‌پذیری همراه باشد، افزود: مسوولیت‌پذیری روشن برای سکوهای داخلی و خارجی شکل بگیرد. حق و آزادی قرار می‌دهید، مسوولیت‌پذیری آن آزادی را مستمر می‌کند.

او گفت: گزارش‌ها باید واقعی باشد. باید عدد بگویید. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درخرداد می‌گوید ارزش تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد و تعداد تراکنش‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است. شبکه ملی اطلاعات در تمام این سال‌ها با ۳۰ درصد تحویل گرفته‌اند و الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است.

جلیلی افزود: دولت برای خانواده‌های شهری فیبر نوری را توسعه داده که صدها برابر سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد. توسعه اینترنت در روستاها از زحمات دولت رییسی بوده است. در برنامه هفتم جدیت خرج کردند موانع قانونی توسعه فیبر نوری را برطرف کنند.

او گفت: هشت درصد از تولید ناخالص داخلی از دیجیتال است و باید به ۲۰ درصد برسد. هر ایرانی نباید صرف مصرف‌کنده باشد. می‌تواند تولیدکننده باشد. کالا و خدمات و محتوا هم تولیدکننده باشد و ۱۰ درصد درآمد به تولیدکننده محتوا برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.