هوش مصنوعی

June 22, 2024
16:41 شنبه، 2ام تیرماه 1403
کد خبر: 168488

مدیر ارشد OpenAI: هوش مصنوعی برخی مشاغل خلاق انسان‌ها را از بین می‌برد

منبع: Digiato

از زمانی که OpenAI، چت‌بات ChatGPT، را برای عموم منتشر کرد، ترس از اینکه انواع مختلف هوش مصنوعی مولد بتوانند شغل انسان‌ها را تصاحب یا حذف کنند، در طیف وسیعی از صنایع به وجود آمده است. اکنون «میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری OpenAI دراین‌باره صحبت کرده و گفته این فناوری احتمالاً برخی مشاغل خلاق را نیز از بین می‌برد.

میرا موراتی در مصاحبه جدیدش با «جفری بلکبرن» از دانشگاه دارموث درباره رقابت و همکاری هوش مصنوعی و انسان صحبت کرده است. او در قسمتی از گفته‌هایش به مشاغل خلاق اشاره می‌کند: «برخی مشاغل خلاق ممکن است از بین بروند اما چه‌بسا این مشاغل در وهله اول نباید وجود می‌داشتند، مخصوصاً اگر خروجی محتوای آن‌ها کیفیت بالایی ندارد. واقعاً معتقدم استفاده از [هوش مصنوعی] به‌عنوان ابزاری برای آموزش و خلاقیت، به هوش ما وسعت خواهد داد.»

پیش‌ازاین نیز میرا موراتی بر همکاری این فناوری با انسان تأکید داشت، به نظر او هوش مصنوعی تا حد زیادی ابزاری خواهد بود که انسان بتواند با آن کار کند. همچنین میرا موراتی درباره قابلیت‌های مدل آینده OpenAI یعنی GPT-5 صحبت کرده است.

نظرات مدیر ارشد OpenAI درباره هوش مصنوعی و مشاغل
در جریان جشنواره بین‌المللی خلاقیت Cannes Lions، میرا موراتی طی گفتگوی دیگری نیز پیش‌بینی کرد در آینده بین انسان‌ها و هوش مصنوعی همکاری‌های مختلفی وجود خواهد داشت. به‌ نظر او، هوش مصنوعی بیشتر ابزاری برای کار انسان‌ها خواهد بود.

بااین‌حال، افراد زیادی که در حوزه خلاقیت، مانند بازیگری، نویسندگی، صداپیشگی، عکاسی و نقاشی، فعالیت می‌کنند، اعتراض و نگرانی‌شان را درباره هوش مصنوعی ابراز کرده‌اند. به نظر آن‌ها، فناوری پرشتاب هوش مصنوعی مولد می‌تواند شغل‌ آن‌ها را از دستشان دربیاورد. باتوجه‌به سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری شرکت‌هایی، مانند مایکروسافت و گوگل، روی این فناوری، نگرانی این افراد بجاست.

از سویی، هوش مصنوعی می‌تواند شغل‌های جدیدی ایجاد کند و زمان انجام برخی کارهای خسته‌کننده را کاهش بدهد. همچنین اگر خروجی‌های هوش مصنوعی ضعیف باشد، همچنان به انسان‌ها برای بازسازی یا اصلاح این خروجی‌ها نیاز خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.