تلفن همراه

گوشی

June 22, 2024
18:23 شنبه، 2ام تیرماه 1403
کد خبر: 168496

واردات موبایل با ارز دولتی، فروش با ارز آزاد

منبع: Peivast

فعالان بازار می‌گویند در چند ماه اخیر با کمبود نسبی موبایل در بازار مواجه بوده‌اند، اما شواهد از سطح بازار نشان می‌دهد با وجود کاهش تخصیص ارز همچنان برخی از شرکت‌ها موبایل وارد کرده‌اند یا حداقل از قبل کالا داشته‌اند تا در شرایط فعلی در سطح بازار توزیع کنند. عده‌ای از فعالان معتقدند شرکت‌ها طبق سهمیه‌شان موبایل وارد نمی‌کنند تا سود بیشتری دریافت کنند و عده‌ای می‌گویند بازرگانان موجودی موبایل دارند اما در حال حاضر با افرایش قیمت به شکل محدود می‌فروشند. با وجود این، شرکت‌ها معتقدند کمبود ارز فرایند واردات موبایل را پیچیده کرده و چند ماه است که ارز بابت واردات موبایل نگرفته‌اند.

فعالان حوزه تلفن همراه از کمبود نسبی موبایل در بازار خبر می‌دهند اما به گفته عده‌ای از فروشندگان، با وجود کمبود موبایل برخی از شرکت‌ها کالا موجود دارند ولی هرچه می‌گذرد کمبود موبایل در بازار بیشتر می‌‌شود.

داور امان‌پور، فروشنده موبایل در علاءالدین، درباره کمبود موبایل در بازار گفت: در این مدت بازرگانان با کمبود ارز مواجه بودند. واردات شرکت‌ها به صورت سهمیه‌ای است اما گاهی شرکت‌ها در زمان درست موبایل وارد نمی‌کنند تا با افزیش قیمت سود بیشتری دریافت کنند.

به گفته امان‌پور، قیمت همه برندها در بازار گران شده اما قیمت آیفون ۱۴ و‍‍ ۱۵ به دلیل قاچاق بودن‌شان افزایش پیدا نکرده است. قیمت چند مدل برند شیائومی در همین چند روز دو میلیون و سامسونگ سه میلیون افزایش یافته است.

او ادامه داد: شرکت‌های واردکننده که ما بیشتر با آنها همکاری داریم داریا، آرمان و آرمان همراه هستند. داریا بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین واردکننده سامسونگ است که حداقل هفته‌ای دو بار از آن موبایل می‌‌خریم.

امان‌پور درباره افزایش قیمت موبایل و ارز دولتی گفت: دولت به واردکنندگان موبایل ارز دولتی می‌دهد اما در نهایت موبایل با ارز آزاد فروخته می‌شود، همان‌طور که خرید دارو از داروخانه با ارز آزاد انجام می‌شود بقیه کالاها هم به همین شکل است. فروشندگان موبایل اگر متوجه اطلاعیه‌ای از گمرک شوند، مجبورند چند روزی فروش موبایل را متوقف کنند تا قیمت نهایی مشخص شود.

درباره افزایش قیمت موبایل، ۲۲ خرداد، دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری طی نامه‌ای به اداره کل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی درخواست کرد روند افزایش قیمت گوشی تلفن همراه به صورت خاص برند شیائومی در بازار بررسی و کنترل شود. اما فعالان بازار در این خصوص گفتند این افزایش قیمت مختص تمامی برندهاست نه فقط برند شیائومی.

در همین خصوص متین رمضانی، فروشنده موبایل، گفت دلیل تخصیص کم ارز علاوه‌ بر نبود ارز و مشکلات کلان، سیاست‌های دولت است؛ زیرا از این روش می‌خواهند موبایل داخلی را بین فعالان این حوزه و مصرف‌کنندگان پررنگ کنند که افراد به سمت تولید و خرید موبایل داخلی بیایند.

به گفته رمضانی، بزرگ‌ترین شرکت واردکننده داریا است که موبایل‌ها را به صورت سبد می‌فروشد و ما را مجبور به خرید می‌کند، زیرا برای خرید موبایل سامسونگ با قیمت پایین‌تر باید موبایل باند را هم بخریم تا بتوانیم از شرایط خرید سایر برندهای وارداتی استفاده کنیم.

افزایش قیمت موبایل بدون افزایش قیمت ارز
علی‌اصغر کفشی از فروشندگان موبایل در شهرستان گفت: در چند وقت اخیر قیمت موبایل بدون دلیل افزایش پیدا کرد و با کمبود موبایل هم مواجه بودیم؛ مثلاً یک لیست از ۱۵ موبایل برای شرکت می‌فرستادیم اما فقط چند مدل گوشی را می‌توانستیم بخریم. مشخص نیست موبایل واقعاً کم است یا نیست یا به دلیل سود بیشتر در شرایط فعلی نمی‌فروشند.

به گفته کفشی، نوسانات قیمت به دلار مربوط نیست زیرا موبایل با دلار ۷۰ هزار تومانی فروخته می‌شود نه دلار ۵۰ هزار تومانی.

در همین باره پوریا حدادی فروشنده دیگری گفت کمبود موبایل به‌ دلیل کمبود تخصیص ارز نیست. به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌ها کالا دارند اما می‌خواهند گران شود و بعد بفروشند، زیرا کمبود تخصیص ارز یک ماه اتفاق افتاده است اما الان بیشتر از یک ماه است که کمبود موبایل داریم.

حدادی گفت بیشترین خرید از شرکت هماهنگ است که زیرمجموعه داریاست.

محمدرضا بختیاری از فعالان حوزه بازار نیز در این باره گفت بیشترین کمبود در این مدت مربوط به برندهای سامسونگ و شیائومی است. بزرگ‌ترین واردکننده داریاست که الان حدود یک روز است داریا هم به فروشندگان لیست خرید موبایل نداده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.