لبه تکنولوژی

June 23, 2024
11:16 یکشنبه، 3ام تیرماه 1403
کد خبر: 168518

اگر تراشه مغزی هک شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

منبع: Digiato

اولین بیمار انسانی نورالینک به‌تازگی در پادکستی درباره احتمال هک‌ تراشه مغزی نورالینک صحبت کرده است. «نولاند آرباو» می‌گوید هکرها احتمالاً بتوانند با دسترسی به این تراشه، داده‌های مغزی او را ببیند یا حتی مکان‌نمای کامپیوترش را کنترل کند. بااین‌حال، آرباو چندان نگران هک‌ شدن نیست.

نولاند آرباو با حضور در پادکست Joe Rogan به این سؤال که آیا امکان هک‌ شدن این تراشه وجود دارد؟ پاسخ داد. جواب کوتاه است: «بله» این تراشه ممکن است هک شود. بااین‌حال به گفته او هک‌کردن ایمپلنت مغزی او در مرحله فعلی اطلاعات و کارکردهای چندانی به هکر نخواهد داد.

آرباو می‌گوید با هک‌کردن این تراشه ممکن است بتوانید برخی سیگنال‌های مغزی او را ببینید و همچنین احتمالاً به برخی داده‌هایی که نورالینک جمع‌آوری می‌کند، دسترسی داشته باشید.

نولاند آرباو، جوانی 29 ساله است که از گردن به پایین فلج شده. او قبلاً گفته بود تراشه مغزی نورالینک به او استقلال بیشتری داده و کمک کرده از نظر اجتماعی دوباره ارتباط برقرار کند. این تراشه به او این امکان را می‌دهد که فقط با استفاده از مغز خودش، مکان‌نما را روی نمایشگر کامپیوترش کنترل کند.

او پیش‌ازاین گفته بود از تراشه نورالینک برای پیام‌دادن، استفاده از اینستاگرام، پاسخ‌دادن به ایمیل‌ها، خواندن کمیک‌های آنلاین و دسترسی به سایت‌ها بهره می‌برد. آرباو در پادکست روگان گفت اگر زمان هک به کامپیوترش متصل باشد، هکر می‌تواند نشانگر ماوس او را هدایت و کنترل کند. آرباو همچنین گفت هکر می‌تواند با ورود به کامپیوتر وی، به پیام‌ها و ایمیل‌هایش دسترسی داشته باشد.

از سویی مشخص نیست با هک‌کردن این تراشه، داده‌های مغزی آن به چه صورت خواهد بود. تراشه نورالینک که به اندازه یک سکه است، هزاران الکترود دارد که فعالیت مغز را کنترل و تحریک می‌کند. سپس اطلاعات به‌دست‌آمده به‌صورت دیجیتالی به محققان منتقل می‌شود.

بااین‌حال، آرباو گفت قبل از شروع آزمایش به او دراین‌باره هشدار داده شد و او نگران هک‌ شدن نیست. نولاند آرباو مدتی قبل تجربیات زندگی با تراشه نورالینک را بازگو کرد که چگونه این فناوری توانسته به او در انجام کارهای مختلف کمک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.