خرید 30 میلیارد دلاری گوگل برای رقابت با اپلیکیشنهای ابری مایکروسافت
این طور که گزارشهای رسیده نشان میدهد، آلفابت به عنوان شرکت مادر گوگل در تلاش خود برای خرید شرکت تولیدکننده نرم افزار بازاریابی HubSpot تصمیم دارد بیش از 30 میلیارد دلار پرداخت کند. این معامله که از آن به عنوان بزرگترین خرید در تاریخ فعالیتهای گوگل یاد میشود بخشی از استراتژی این شرکت برای رقابت با مایکروسافت در بازار اپلیکیشنهای کاربردی ابری است.
«دریک وود» تحلیلگر ارشد Cowen در این خصوص اظهار داشت: «به نظر میرسد که گوگل با این خرید بزرگ قصد دارد در بخش بهره وری و اپلیکیشنهای کاربردی ابری سهم بازار را از مایکروسافت بگیرد و از فناوری HubSpot برای بسته بندی اپلیکیشنها برای مشتریان استفاده کند».
گوگل سومین شرکت بزرگ جهان در عرصه خدمات رایانش ابری محسوب میشود و البته، کمتر از نیمی از سهم بازار مایکروسافت را در اختیار دارد. در همین حال آمازون یک سوم بازار جهانی را در اختیار گرفته است. طبق آخرین گزارشها گفته میشود که آمازون با سهم 31 درصدی، مایکروسافت با سهم 24 درصدی، گوگل 11 درصد، علیبابا 4 درصد و سلزفورس 3 درصد در بازار جهانی خدمات رایانش ابری حضور دارند.
گزارشهای مربوط به خرید احتمالی گوگل برای نخستین بار آوریل امسال منتشر شد و این اتفاق ارزش سهام HubSpot را تا 11 درصد افزایش داد. درحالی که پیش بینی میشود با این واگذاری وضعیت مالی HubSpot بهتر شود، برخی تحلیلگران نسبت به کاهش تقاضا برای محصولات آن تردید دارند. این شرکت در سه ماهه اول سال جاری به سود 6 میلیون دلاری رسید و فروش بشی از 20 درصد نسبت به سال قبل را تجربه کرد. به گفته بلومبرگ، مذاکرات گوگل با HubSpot همچنان در جریان ست و هنوز هیچ توافقی بین آنها حاصل نشده است.