هوش مصنوعی

June 23, 2024
17:47 یکشنبه، 3ام تیرماه 1403
کد خبر: 168546

گوگل چند قابلیت امنیتی هوش مصنوعی را در اندروید آزمایش می‌کند

منبع: Peivast

سازنده اندروید در حال آزمایش قابلیت ضد سرقتی در برزیل است که با استفاده از هوش مصنوعی گوشی و پس از تشخیص دزدی، گوشی را از راه دور قفل می‌کند. این شرکت همچنین روی قابلیت‌های هوش مصنوعی دیگری برای بهبود امنیت اندروید کار می‌کند و برای مثال در یکی از این قابلیت‌های امنیتی، گوگل به صورت خودکار جلوی نصب اپلیکیشنی‌هایی که خواستار دسترسی به اطلاعات حساس کاربران هستند و معمولا از آنها برای کلاهبرداری مالی استفاده می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

برزیل به عنوان یکی از کشور‌هایی که با سالانه حدود یک میلیون سرقت گوشی با مشکل جدی در این حوزه روبرو است برای آزمایش طرح ضد سرقت گوگل انتخاب شده و دیگر قابلیت‌های امنیتی نیز علاوه بر برزیل در کشور‌های دیگری مثل سنگاپور تست می‌شوند.

گوگل می‌گوید طی آزمایش خود رد برزیل قرار است «از هوش مصنوعی برای محافظت از مردم و داده‌های آنها استفاده کند» و بازخورد کاربران برزیلی باعث خلق قابلیت ضد سرقت شده است.

به گفته شرکت، کاربران با استفاده از این قابلیت به سه روش برای قفل کردن گوشی خود دسترسی دارند.

هوش مصنوعی در اولین حالت با شناسایی «تکان‌های رایج هنگام سرقت»، صفحه نمایش را به صورت خودکار قفل می‌کند. در حالت دوم کاربران می‌توان گوشی خود را از راه دور و با وارد کردن شماره تلفن و انجام یک چالش امنیتی از دستگاه دیگری قفل کنند.

در حالت سوم نیز در صورتی که گوشی در یک مدت طولانی بدون اتصال به اینترنت استفاده شود به صورت خودکار قفل خواهد شد. در صورت سرقت، اندروید از کاربران می‌خواهد تا برای ادامه استفاده از رمز یا راهکاری دسترسی بیومتریک استفاده کنند.

گوگل این قابلیت را از ماه جولای، برای گوشی‌های مجهز به اندروید ۱۰ یا بالاتر، در برزیل آزمایش می‌کند.

با توجه به موارد بالای سرقت گوشی در برزیل، دولت این کشور نیز اپلیکیشینی به نام Celular Seguro را در ماه دسامبر برای خدمات ضد سرقت و مسدود کردن گوشی عرضه کرده است که به گفته وزیر دادگستری این کشور تا به امروز بیش از ۵۰ هزار گوشی با استفاده از این اپلیکیشن مسدود شده‌اند.

گوگل در رطح دیگری از تمهیدات جدید امنیتی با محور هوش مصنوعی، یک طرح آزمایشی تشخیص کلاهبرداری را نیز در سنگاپور و تایلند آزمایش می‌کند.

قابلیت جدید Play Protect «به صورت خودکار از نصب اپلیکیشن‌هایی که خواستار اجازه دسترسی به اطلاعات حساس رایج در کلاهبرداری‌های مالی هستند و یا درخواست‌ اجازه‌هایی را دارند که معمولا کلاهبرداران برای دسترسی به رمز عبورهای یک‌بار مصرف پیامکی یا هشداری استفاده می‌کنند، جلوگیری خواهد کرد.»

دیگر طرح‌های آزمایش‌های گوگل
گوگل در برزیل علاوه بر قابلیت ضد سرقت، یک تجربه جدید جستجو را نیز آزمایش می‌کند.

گوگل در این جستجوی جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از نوار جستجوی درخواست‌های خود را انجام دهند و برای مثال از طریق پیام متنی با شرکت‌ها ارتباط بگیرند یا قرار ملاقات را با پزشک و سالن زیبایی تنظیم کنند.

به گفته رویال هنسن، نایب‌رئیس بخش مهندسی امنیت، حریم خصوصی و ایمنی گوگل، این شرکت برای افزایش امنیت محصولات خود از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد.

هنسن می‌گوید: «برای مثال قابلیت‌های دفاعی مبتنی بر هوش مصنوعی جی‌میل به صورت خودکار جلوی ورود ۹۹.۹ تهدید‌ها به صندوق ورودی را می‌گیرد. ما برای کمک به این تلاش‌های مهم در حال توسعه تیم حریم خصوصی، ایمنی و امنیتی در برزیل هستیم و در سال ۲۰۲۶ یک مرکز مهندسی دیگر در این کشور راه‌اندازی می‌کنیم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.