هوش مصنوعی

June 23, 2024
18:21 یکشنبه، 3ام تیرماه 1403
کد خبر: 168565

مدیرعامل انویدیا از پژوهش سال 2012 هم‌بنیان‌گذار OpenAI به‌عنوان آغازگر انقلاب هوش مصنوعی یاد کرد

منبع: Digiato

«جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا، می‌گوید پژوهش «ایلیا سوتسکیور»، هم‌بنیان‌گذار OpenAI در سال 2012 جرقه بیگ‌بنگی در زمینه یادگیری عمیق را زد. ایلیا سوتسکیور اردیبهشت‌ماه OpenAI را ترک کرد. اما او به‌تازگی خبر داده است شرکت جدید هوش مصنوعی به‌ نام «Safe Superintellgence Inc» را کلید می‌زند.

براساس گزارش اینسایدر، در سخنرانی مؤسسه فناوری کالیفرنیا، بنیان‌گذار انویدیا درباره پژوهش قدیمی سوتسکیور و دو دانشمند مشهور دیگر به‌ نام‌های «جفری هینتون» و «الکس کریژفسکی» صحبت کرد. در این سخنرانی، جنسن هوانگ این پژوهش را به‌شدت تحسین کرد. به‌زعم هوانگ، پژوهش این سه نفر در حوزه شبکه عصبی پیچشی (CNN) و معرفی معماری AlexNet در سال 2012 را می‌توان شروعی برای هوش مصنوعی مولد فعلی در نظر گرفت.

جنسن هوانگ درباره کار تحقیقاتی ایلیا سوتسکیور و دو محقق دیگر گفت: «جف هینتون، الکس کریژفسکی و ایلیا سوتسکیور از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا CUDA برای آموزش AlexNet استفاده کردند و با برنده‌ شدن در مسابقه ImageNet در 2012 جامعه کامپیوتر را در حوزه تصویرسازی شوکه کردند.» برنامه‌ این سه نفر می‌تواند تصاویر را با بیشترین دقت تشخیص بدهد. به گفته مدیرعامل انویدیا:

«این لحظه بزرگی بود، بیگ‌بنگی در یادگیری عمیق. لحظه‌ای مهم که آغاز انقلاب هوش مصنوعی را رقم زد.»

سه سال پس از AlexNet، ایلیا سوتسکیور، «سم آلتمن»، «ایلان ماسک» و چند محقق دیگر OpenAI را تأسیس کردند. دوره چندساله حضور او در جایگاه دانشمند ارشد OpenAI ماه مه، شش ماه پس از اینکه او و اعضای هیئت‌مدیره شرکت برای برکناری آلتمن تلاش کردند، پایان یافت.

نقش او در دوران پرهرج‌ومرج برکناری سم آلتمن، آینده‌اش را در OpenAI تیره‌وتار کرده بود. البته سوتسکیور بعداً گفت از تصمیمش برای حمایت از اخراج آلتمن پشیمان است. پس از حدود یک ماه از ترک OpenAI، سوتسکیور اعلام کرد درحال راه‌اندازی یک آزمایشگاه تحقیقاتی به نام Safe Superintellgence است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.