تلفن همراه

گوشی

June 26, 2024
22:19 چهارشنبه، 6ام تیرماه 1403
کد خبر: 168692

کیفیت موبایل‌های دکمه‌ای ایرانی نظر مردم را جلب نکرد

منبع: Peivast

حجم زیادی از موبایل‌های دکمه‌ای تولید داخل است. فعالان بازار موبایل معتقدند کیفیت موبایل دکمه‌ای مونتاژشده با موبایل وارداتی متفاوت است. به گفته فروشندگان، با وجود اختلاف قیمت قابل توجه، مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند گوشی وارداتی تهیه کنند. اما موبایل‌ ایرانی به دلیل وجود گارانتی، متقاضیان خودش را دارد.

طبق مصوبه جلسه ۱۶۴ ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر شد دفتر صنایع لوازم خانگی برنامه‌های آتی در خصوص چگونگی تخصیص ارز و جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمه‌ای و حمایت از واحد‌های تولیدکننده تلفن همراه را ارائه کند این در شرایطی است که رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران، ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای در شرایط فعلی را تکذیب کرده است.

ممنوعیت یا محدودیت واردات موبایل دکمه‌ای، شرکت‌ها را به سمت تولید داخل و مونتاژ برد، اما به گفته فعالان بازار موبایل، کیفیت موبایل‌های وارداتی با مونتاژشده بسیار متفاوت است.
داور امان‌پور، فروشنده موبایل، درباره موبایل دکمه‌ای گفت: موبایل‌ نوکیا دکمه‌ای در بازار چند مدل دارد. برخی از مدل‌ها وارداتی است و بعضی‌ها تولید داخل است. به طور کلی مشتری ترجیح می‌دهد موبایل باکیفیت بخرد حتی اگر قیمت بیشتری داشته باشد.

در همین خصوص متین رمضانی، فروشنده موبایل، درباره قیمت موبایل دکمه‌ای توضیح داد: فعلاً موبایل‌های وارداتی از قبل در بازار موجود است زیرا الان موبایل دکمه‌ای وارد نمی‌شود و قیمت آن بالاست. مثلاً قیمت نوکیا ۱۰۵ وارداتی یک میلیون و ۳۰۰ است اما تولید داخل حدود ۸۰۰ تومان است. با این حال به دلیل کیفیت بالای وارداتی‌ها استقبال از آنها بیشتر است.

موبایل دکمه‌ای داخلی آمار خرابی بیشتری دارد
طبق گفته فروشندگان موبایل در بازار، موبایل‌های دکمه‌ای تولید داخل سرهم‌بندی شرکت‌های داخلی است و برخی از موبایل‌ها آمار خرابی زیادی دارند اما شرکت‌ها گارانتی خوبی ارائه می‌دهند.

در همین خصوص علی‌اصغر کفشی درباره فروش موبایل دکمه‌ای داخلی توضیح داد: استقبال از موبایل دکمه‌ای داخلی پایین است. با وجود اینکه قیمت موبایل دکمه‌ای داخلی حدود ۵۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از وارداتی است، اما بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند موبایل وارداتی بخردند.

به گفته کفشی، استقبال مردم از موبایل دکمه‌ای تولید داخل در شهرهای کوچک زیاد نیست. تنها مزیت این موبایل‌ها گارانتی خوب شرکت‌هاست.

او درباره شهرهایی که موبایل دکمه‌ای تولید می‌کردند توضیح داد: ما چند بار برند نوکیا را از شرکت‌هایی که در تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز تولید می‌شد خریدیم و به مشکلات زیادی برخوردیم؛ حتی باتری‌ها هم مشکل داشت به همین دلیل با مشتری‌ها چالش زیادی داشتیم. موبایل دکمه‌ای ساده‌ترین نوع موبایل است اما برای فروش همین نوع موبایل به دلیل کیفیت پایین به مشکل برمی‌خوریم.

نوکیای داخلی یا نوکیای تقلبی؟
پوریا حدادی فروشنده موبایل اعتقاد داشت موبایل دکمه‌ای در کشور تقلبی است زیرا به اسم موبایل نوکیا به فروش می‌رود اما گوشی با تجهیزات چینی سرهم‌بندی می‌شود؛ حتی دیده‌ شده است که بعضی‌ها در دفترهایشان سرهم می‌کنند.

به گفته حدادی، کیفیت موبایل دکمه‌ای داخلی و وارداتی متفاوت است اما مشتری معمولاً کیفیت را به قیمت ترجیح می‌دهد.

در ادامه محمدرضا بختیاری فروشنده موبایل گفت: موبایل دکمه‌ای وارد نمی‌شود و موبایل‌های موجود در بازار مونتاژ است و آنهایی که وارداتی است مربوط به قبل از ممنوعیت است. تفاوت قیمت وارداتی و مونتاژ حدود ۴۰۰ هزار تومان است. مشتری طبق منطقه تصمیم می‌گیرد کدام مدل را بخرد. نوکیا اصلی ۲۰ مدل دارد اما نوکیا مونتاژ حدود چهار مدل دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.