سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 27, 2024
13:10 پنجشنبه، 7ام تیرماه 1403
کد خبر: 168706

TSMC حداقل تا ۲۰۳۲ پیشتاز تولید تراشه است

منبع: Zoomit

پیش‌بینی می‌شود که TSMC و شرکت‌های تراشه‌ساز تایوانی تا سال ۲۰۳۲ پیشتاز صنعت تراشه‌ها خواهند بود.

شرکت‌های تایوانی به‌رهبری TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌ در جهان هستند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که صنعت تراشه‌سازی تایوان، این رهبری را حداقل تا سال ۲۰۳۲ حفظ خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۲، تایوان ۶۹ درصد از تراشه‌های جهان را با استفاده از آخرین فناوری‌های کلاس زیر ۱۰ نانومتر تولید کرد که بیشتر آن‌ها به سفارش‌های طراحان خارجی مانند انویدیا، اپل، کوالکام و AMD مربوط‌ بود. ناگفته نماند که ۳۱ درصد باقی‌مانده را شرکت‌های مستقر در کره‌‌جنوبی تأمین می‌کردند.

نمودار ظرفیت تولید تراشه در کشورهای مختلف براساس نود فناوری از ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲

درزمینه‌ی ساخت تراشه‌های با نود ۱۰ تا ۲۲ نانومتری، تایوان در سال ۲۰۲۲ با ۴۰ درصد پیشتاز بود و ایالات متحده با ۲۸ درصد بعد از این کشور قرار گرفت. در همان سال، تایوان ۳۰ درصد از تراشه‌های با لیتوگرافی ۲۸ نانومتر و قدیمی‌تر را تولید کرد و چین با ۳۳ درصد رتبه‌ی اول را به‌دست آورد. بدین‌ترتیب تایوانی‌ها بیشترین سهم بازار تراشه‌سازی جهان را دراختیار داشتند.

پیش‌بینی می‌شود که آمریکا به‌دلیل حمایت از تولیدکنندگان تراشه، مانند اینتل، TSMC و سامسونگ برای احداث کارخانه‌های پیشرفته در خاک این کشور، تعداد تراشه‌های آمریکایی را تا سال ۲۰۳۲ افزایش چشمگیری دهد و بتواند ۲۸ درصد از بازار تراشه‌های زیر ۱۰ نانومتر جهان را ازآن خود کند. بااین‌حال، گفته می‌شود که تایوان با ۴۷ درصد همچنان رهبری خود را حفظ خواهد کرد.

یانگ گوانگلی، مدیر مرکز تحقیقات انجمن کشورهای جنوب‌شرق آسیا در مؤسسه‌ی تحقیقات اقتصادی چین گفت: «TSMC زمینه‌ای را انتخاب کرد که رقابت زیادی در آن وجود نداشت و این امکان را فراهم کرد که از شرکتی کوچک به کسب‌وکاری غول‌پیکر تبدیل شود. در دهه‌ی ۱۹۹۰، سیستم تقسیم سود سهام در بورس تایوان موجی از بازگشت افرادی را جلب کرد که مهاجرت کرده بودند و مؤسسه‌ی تحقیقات صنعتی استعدادهای محلی را پرورش داد و موجب شتاب‌دهی به روند پیشرفت صنعت نیمه‌رساناها شد.»

TSMC قرار است که تولید انبوه مبتنی‌بر نود N2 (کلاس زیر ۲ نانومتر) را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ آغاز کند. یانگ روئی‌لین، مدیر مرکز استراتژی بین‌المللی در مؤسسه‌ی تحقیقات فناوری صنعتی تایوان می‌گوید: «تخمین زده می‌شود که شرکت TSMC و صنعت نیمه‌هادی تایوان تا حدود سال ۲۰۳۲ جایگاه برتر خود را در فناوری زیر ۱۰ نانومتر حفظ خواهند کرد.»

عوامل جغرافیایی تأثیر درخورتوجهی بر صنعت تایوان گذاشته‌اند و با مشکلاتی برای این کشور همراه بوده‌اند. از یک سو، تنش‌های منطقه‌ای موجب آسیب‌پذیری اقتصادی و اجتماعی شده است و از سوی دیگر، تلاش آمریکا برای تمرکززدایی صنعت نیمه‌هادی از آسیا و جذب شرکت‌های تولیدکننده‌ای مانند TSMC برای احداث کارخانه در خاک این کشور، ریسک اصلی برای رهبری تایوان محسوب می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.