اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 27, 2024
14:32 پنجشنبه، 7ام تیرماه 1403
کد خبر: 168733

Visual Basic امسال بازنشسته می‌شود

منبع: همکاران سیستم

مایکروسافت روز گذشته برنامه‌های خود برای بازنشسته کردن محیط برنامه نویسی Visual Basic Script یا همان VBScript در نیمه دوم سال 2024 میلادی و تمرکز بر جایگزین‌های پیشرفته آن از جمله جاوااسکریپت و PowerShell را تشریح کرد.

«ناوین شانکار» مدیر برنامه مایکروسافت در این خصوص گفت: «تکنولوژی در طول سال‌ها پیشرفت کرده است و باعث ایجاد زبان‌های برنامه نویسی قدرتمندتر و همه‌کاره شده است که از جمله آنها می‌توان به جاوااسکریپت و PowerShell اشاره کرد. این زبان‌ها قابلیت‌های گسترده‌تری را ارایه می‌دهند و در زمینه توسعه وب و اتوماسیون مدرن مناسب‌تر هستند».

این غول فناوری در ابتدا برنامه‌های خود را برای غروب تدریجی زبان برنامه نویسی VBScript در اکتبر 2023 اعلام کرده بود.

این زبان برنامه نویسی که «نسخه اسکریپتی Visual Basic» هم نامیده می‌شود، برای اولین بار توسط مایکروسافت در سال 1996 به عنوان یک جزء از سیستم ویندوز معرفی شد و برای کاربران امکان خودکارسازی وظایف و توسعه صفحات وب تعاملی را با استفاده از اینترنت اکسپلورر و Edge فراهم کرد.

طرح بازنشسته کردن این زبان برنامه نویسی در سه مرحله اجرا می‌شود که مرحله نخست آن در نیمه دوم سال 2024 به اجرا درمی‌آید. در این مرحله VBScript به عنوان یک ویژگی درخواستی در ویندوز نسخه 24H2 ویندوز 11 در دسترس خواهد بود.

فاز دوم که انتظار می‌رود حدود سال 2027 میلادی آغاز شود، همچنان این ویژگی را به صورت درخواستی خواهد داشت که البته دیگر به صورت پیش‌فرض فعال نخواهد بود. در فاز بعدی انتظار می‌رود VBScript به طور کامل بازنشسته شود و تاریخ نامشخصی که هنوز اعلام نشده است، به طور کامل از سیستم عامل ویندوز حذف شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.